Our Man in Havana (1959)

Verenigd Koninkrijk
Thriller / Komedie

geregisseerd door Carol Reed
met Alec Guinness, Maureen O'Hara en Burl Ives

Wat doe je wanneer je als geheim agent helemaal niets te doen hebt en geen enkel complot op het spoor komt? Dan verzin je ze gewoon. Jim Wormold is de agent die feiten verzint, doet alsof hij agenten rekruteert en geheime netwerken ontdekt. Het blijkt op den duur steeds moeilijker te worden dit vol te houden.

Erg grappig boek van Graham Greene - misschien een beetje verouderd inmiddels (wegens koude oorlog & spionage) ?

Alec Guiness is in elk geval de moeite waard.

avatar van Toon1
Komedies uit de jaren '50 met Alec Guinness kijk ik zeer graag, ik ben bekend met zijn films uit de Ealing Studios (The Lavender Hill Mob, Kind Hearts and Coronets, ...). Deze film komt niet uit de Ealing Studios, maar is geregisseerd door Carol Reed. Ik wist niet goed wat er van te verwachten. De combinatie Guinness + Reed en het interessante verhaal (over een Britse spion in Cuba die een complot verzint) leek me erg goed, maar anderzijds las ik dan weer slechte kritieken. Toch was dit een uitstekende film. Guinness draagt de film natuurlijk, de fotografie is weer erg mooi (net zoals in Reed's meesterwerken). Het script is goed en Havana is een bruisende setting. Our Man in Havana is een meer dan aardige film.

avatar van Quentin
De dvd ligt sinds kort voor een tientje oa. bij Van Leest.

avatar van BASWAS
Ik kan totaal niet uit de voeten met dit soort droge Engelse humor. Het eerste shot vond ik spannend en daarna hield het stofzuigen voor mij helemaal op.

avatar van Dogie_Hogan
BASWAS schreef:
Mee eens. Film staat op Youtube by the way.

avatar van The One Ring
Afgelopen week het erg grappige boek gelezen en terwijl ik het las dacht ik nog dat er een leuke Ealing comedy met Alec Guinness van gemaakt had kunnen worden. Leuk toeval dat er dan ook daadwerkelijk een film gemaakt is met Guinness (zonder Ealing, maar evengoed). Deze zou ik graag zien.