Tegeran-43 (1981)

Sovjet-Unie / Frankrijk / Zwitserland / Spanje
Actie / Drama

geregisseerd door Aleksandr Alov en Vladimir Naumov
met Natalya Belokhvostikova, Igor Kostolevsky en Alain Delon

De memoires van Sovjet-agent Alexei Borodin vertellen het verhaal over 1943 en de geheime ontmoetingen tussen Stalin, Roosevelt en Churchill in Teheran. Een hooggeplaatste Nazi-leider ontwikkelt een plan om hen alle drie tegelijkertijd om te brengen.

avatar van Quentin
Sovjet poging tot het maken van een internationaal aantrekkelijke film (co-productie). De rechtste Delon speelt raar genoeg een hoofdrol. Film was in het buitenland geen succes, alleen in de Sovjet-Unie kwamen er 47.500.000 mensen kijken. Vanwege de politieke situatie in Iran werd Teheran gedeeltelijk nagebouwd in Zuid-Rusland.

avatar van Quentin
Zou ik erg graag zien, maar alleen in Duitsland op dvd te vinden, natuurlijk weer met een duitse dub .....

avatar van Quentin
Ook in Spanje verkrijgbaar, met orginele audio maar helaas geen Engelse ondertitels.

avatar van Quentin
Helaas een versneden versie gezien, maakte daardoor een wat onsamenhangende indruk maar bevatte desondanks veel wat de moeite waard is. Waaronder de aangrijpende score en het prachtige spel van Belokhvostikova, zeker in combinatie met Delon. Hopen dat er ooit een versie van 192 minuten met Engelse ondertitels verschijnt. 3,5* (alhoewel de film veel meer potentieel verraadde)

avatar van Quentin
Zoveelste film waarbij ik een monoloog afsteek, enfin:
Heb inmiddels een 192 min durende bootleg gevonden met fanmade Engelse ondertitels!