Les Orgueilleux (1953)

Frankrijk / Mexico

geregisseerd door Yves Allégret en Rafel E. Portas
met Michèle Morgan, Gérard Philipe en Michèle Cordoue

Een Franse toerist is de eerste die sterft aan een epidemie in Vera Cruz. Zijn vrouw Nellie is niet echt bedroefd (hun relatie was al lang te afstandelijk) en papt aan met George, een lokale dronkenlap die vreemde klusjes opknapt en ook een donker geheim heeft. Terwijl de dokter een remedie tegen de ziekte zoekt, zoeken Nellie en George naar redenen om te leven en lief te hebben.

Twee groten van het Franse doek uit het verleden, Michéle Morgan en de geliefde Gérard Philipe in een zwoel, passioneel drama dat zich afspeelt in een verzengend Mexicaans dorp.
Geslaagde sfeervolle evocatie van deze omgeving.
Enkele merkwaardige scènes, zelfs gewaagd voor die tijd, zoals de scène waarin Michèle Morgan een inspuiting te verwerken krijgt.
Een sterk script waarbij mogelijks de toenadering tussen de hoofdrolspelers naar het einde toe wat bruusk en verrassend overkomt en het slot aldus uiteindelijk een wat ontgoochelend sentimenteel tintje meekrijgt.
Yves Allégret kende ik alleen van naam. Deze "Les Orgueilleux" is best van een goed niveau.