The Trial of the Incredible Hulk (1989)

Alternatieve titel: The Incredible Hulk Meets Daredevil

Drama / Sciencefiction

geregisseerd door Bill Bixby
met Bill Bixby, Lou Ferrigno en Rex Smith

De geleerde David Banner (Bill Bixby) is weer op de vlucht geslagen om te proberen z'n agressieve alter ego onder controle te krijgen. Tijdens een ritje in de metro ziet hij dat er een overval wordt gepleegd en hij wordt razend waardoor hij weer verandert in de alles verwoestende Incredible Hulk (Lou Ferrigno). De uitgeputte en verwarde David wordt opgepakt en in de cel gesmeten. Daar krijgt hij bezoek van de blinde advocaat Matt Murdock (Rex Smith) die hem z'n hulp aanbiedt, maar Murdock leeft met een geheim: Hij is blind geworden door een ongeluk met radioactief afval, maar hierdoor zijn z'n overige zintuigen ongelooflijk sterk ontwikkeld. Hij is een acrobatische superheld geworden: Daredevil.

avatar van kirk douglas
met zowel lou ferrigino als bill bixby terug in hun oude rollen is deze film een mooie aanvulling op de serie. na de ontmoeting met thor uit het vorige deel is de samenwerking van de hulk en daredevil een stuk beter gelukt. hen tegenover staan natuurlijk de nodige schurken die er weer voor zorgen dat david banner in de hulk verandert. als grote schurk treedt dit keer wilson fisk gespeeld door john rhys davis op die zoals altijd weer voor een paar mooie momenten zorgt. jammer dat de hulk in tegenstelling tot het vorige deel niet veel te zien is.voor de rest is dit een best goed vervolg op de serie. voor mensen die de serie al niks vonden is dit echter geen aanrader.

avatar van Metalfist
My name is David Banner. The world thinks I'm dead. I travel alone. I try to keep the beast caged within myself

Ik heb nooit iets van de originele reeks van de Hulk gezien met Lou Ferrigno, was toen bijlange na nog niet geboren en ook voor de heruitzendingen was ik te jong. Toch heeft de reeks altijd wel een zekere aantrekkingskracht op mij gehad wanneer ik de DVD boxen in mijn handen had. Toch heb ik nooit de gok gewaagd maar voor 2 euro op een rommelmarkt kon ik deze film nu niet laten liggen. Niet perse hoge verwachtingen of iets dergelijks maar gewoon hopend op een vermakelijke avond.

En eerlijk gezegd, dat is het wel geworden. Ik ben nooit zo'n enorme fan geweest van het Hulk personage. Het is leuk om wel eens een keer te zien maar ik zou er voor de moment geen geld aan uitgeven. Ook de teleurstellende live-action verfilmingen van Ang Lee en Louis Leterrier waren geen succes te noemen. Het komt allemaal vaak nogal rommelig en karikaturaal over maar hier wordt het op zich op een goede manier gebracht. De eerste beelden van de film duiden overduidelijk op een televisiefilm maar het verhaal is op zich wel vrij interessant te noemen. Van Daredevil kan ik wel genieten, de verfilmingen van een paar jaar geleden daarbuiten gelaten, en misschien daarmee dat dit me wel interesseerde. De combinatie van de 2 superhelden werkt wonderwel op het scherm en de redelijk lange speelduur, zeker voor dit soort films, is snel voorbij. Leuk ook om een aantal bekendere personages uit de Daredevil comics te zien passeren zoals Turk en Wilson Fisk, al blijf ik het vreemd vinden dat ze nooit naar hem als The Kingpin refereren. Wat trivia op Imdb leert me echter dat dit komt doordat de acteur voor Fisk, John Rhys-Davies, de rol zonder nadenken had geaccepteerd en dus niet doorhad dat The Kingpin eigenlijk kaal is. De producers geraakten niet aan een pruik en besloten het dus iets anders aan te pakken. Er wordt dus expres nooit gerefereerd naar Fisk als The Kingpin. Ook het pak van Daredevil is een stuk donkerder, bijna zwart, dan zijn paarse pak in de comics maar daar ben je snel aan gewend. Leuk ook dat dit de enige film is uit heel de reeks met Bixby en Ferrigno waarin de Hulk zijn authentieke paarse broek aanheeft.

Wat een geweldige combinatie is die Bill Bixby met Lou Ferrigno. Ze lijken langs geen kanten op elkaar, de transformatie effecten zijn hilarisch en het enige wat Ferrigno doet is grommen. Ik had al vaker gehoord dat dit vrij hilarisch moest zijn maar dat het zo campy ging zijn, dat had ik niet zien aankomen. In ieder geval wel leuk om naar te kijken en Bixby acteert eigenlijk helemaal nog niet zo slecht, ik had het erger verwacht. De rol van Ferrigno is op zich niet echt het hoogtepunt van acteren maar zonder twijfel een doorslaggevende factor aan de score van de film. Let trouwens ook op een cameo van Stan Lee in de droom van Banner wanneer hij zich in de rechtszaal bevindt. Hij is daar één van de juryleden maar het is vooral memorabel om twee redenen: de man is echt nog geen spat verandert in 20 jaar maar het was ook zijn allereerste cameo maar daar zou hij later een Hitchcock gewoonte aan over houden. Ook leuk om John Rhys-Davies in de film te zien. Ik kende hem voor Lord of the Rings eigenlijk gewoon niet en ik dacht toen dat hij een onbekende acteur was maar het valt me nu pas op dat hij zelfs voor LotR al een mooie carrière had gemaakt. In ieder geval een erg amusante rol als slechterik van dienst. Rex Smith zet trouwens een uitstekende Daredevil neer! In het begin had ik even wat mijn twijfels maar in mijn ogen overtreft hij Affleck in de nieuwe versie ruimschoots.

De film was zijn 2 euro zeker en vast wel waard. Ik ben nog altijd niet verkocht om de serie te kopen, dat is nu eenmaal teveel geld om ineens te spenderen en er is nog zoveel anders moois te zien maar dit is wel een erg leuke aflevering in de Hulk saga. Hopelijk kom ik de andere films ook nog eens voor een mooie prijsje tegen.