Slaughterhouse (1987)

Alternatieve titel: Pig Farm Massacre

Horror / Komedie

geregisseerd door Rick Roessler
met Joe B. Barton, Don Barrett en Sherry Leigh

Een eigenaar van een gesloten slachthuis laat zijn achterlijke psychopathische zoon los op mensen die zijn land over willen nemen, en op ongelukkige tieners die daar feest vieren. De jongeman knort als een varken en hanteert een groot mes.

Derkje
Geen beste film natuurlijk, deze zoveelste variant op de o-zo bekende slasherflicks uit de jaren 80. De debiele zoon geeft echt een onaangenaam gevoel, en zijn vader is een gewetenloze gek. De executies waarbij iemands hoofd door het debiele zoontje wordt gekraakt ("WE SLAY KOOSJERR HAHAHA") en als iemand door een mangel wordt gehaald, zijn wel aardig, maar voegen weinig toe aan dit toch al zo schrale genre. Een 2

avatar van Die Hard,Willis
Derkje schreef:
schrale genre.

Waarom altijd horror??

avatar van Halcyon
Matig slashertje dat de meest wansmakelijke openingstitels heeft die ik ooit gezien heb. Een zwevende camera volgt het ganse proces dat een varken doorloopt in het slachthuis. Geen idee wat de toegevoegde waarde hiervan was, behalve dat het de titel alle eer aan doet. Misschien dat sommige mensen hierop kicken, maar ik vind het nogal smakeloos eerlijk gezegd.

Voor de rest veel zwakke vertolkingen gezien. Ook de gebruikelijke onlogische reacties tijdens de confrontatie met de moordenaar waren weer van de partij. Geen idee waar de scenaristen mee bezig waren, maar als ik achterna gezeten word door een papzak van 150 kilo met een hakmes, zou ik gewoon een sprintje trekken. Uiteraard doen de personages hier net het tegenovergestelde waardoor ze onvermijdelijk aan hun einde komen.

Slaughterhouse blijft gelukkig vermakelijk door het snelle tempo en het relatief hoge aantal moorden. Helaas zijn die niet altijd even goed in beeld gebracht; veel van de viezigheid gebeurt namelijk buiten beeld. Af en toe passeert er ook nog eens een dolkomische scène. Let bijvoorbeeld op de stroboscopische montage bij de scène met het dansfeest. Het leek wel of ze de koffie in de montagekamer vervangen hadden door een lijntje onversneden coke.

Mijn advies: afblijven, tenzij je een zwak hebt voor horrorpulp.

avatar van niethie
Toen ik die geweldige poster zag heb ik hem gelijk opgezocht, helaas is het meeste daarin (in de poster dus) wel samengevat, de film op zichzelf is niet zo bijzonder namenlijk. Het begon best leuk, met uitzondering van de waardeloze opener. Het hele idee dat een groepje verveelde jongeren voor hun lol in een creepy verlaten slachthuis gaat rondhangen is natuurlijk heerlijk dom. Vervolgens hebben we de killer (Buddy Bacon genaamd! ) dat een nogal triest achtergesteld geval blijkt te zijn dat ervan houd om met zijn varkens door de modder te rollen en af en to een beetje geforceerd met zijn hakmes rondzwaait. Haha niet echt angsaanjagend dus, valt niet van de poster af te zien natuurlijk. Die scene waarin hij een ritje in zijn gestolen auto gaat maken was echter geweldig! Helaas is de rest van de film niet bepaald bijzonder, het doet er nogal lang over om opgang te komen en kent veel saaie momenten, eigenlijk is alleen het laatste kwartier echt de moeite waard. Nouja doorheen de film zitten ook nog wel wat meer aan eerder genoemde flauwigheden waarbij een glimlach haast niet kan uitblijven, maar goed een geslaagde slasher dient meer in huis te hebben natuurlijk.

2 sterren

avatar van Friday the 13 th
Best wel een vermakelijke horrorfilm. De film neemt zichzelf niet au serieux en bevat soms wel wat leuke humor. De setting van het slachthuis geeft veel mogelijkheden en vond ik origineel. Ook de intro hoe een varken geslacht wordt was misschien overbodig, maar wel leuk gevonden. Past volledig bij dit soort film.

De eerste 40 minuten gebeurt er weinig en wordt het soms saai, maar dan plots volgen de moorden zich in een hoog tempo op. De moorden waren vrij bruut, maar ze zijn inderdaad niet allemaal even goed in beeld gebracht. De scènes naar het einde toe met de bliksem waren zeer spannend. Helaas vond ik de (hoofd)moordenaar niet zo sterk geslaagd, leek ook sterk op die debiele zoontjes uit "Just Before Dawn" en die vond ik ook allesbehalve angstaanjagend. Een knorrende en krijsende mentaal achtergestelde papperige moordenaar dus, het voegt zeker iets toe aan het komische, maar de engheid gaat er sterk door achteruit.

Maar zoals ik al zei heeft de film zeker zijn momenten en is het uitstekende jaren 80 pulp! Nergens hoogstaand in het genre, maar wel vermakelijk.

avatar van jeroentjuhhhhh
Geslaagd.

Een slasher uit de periode die er zo rijk aan is. Slaughterhouse zal wat dat betreft nergens verrassen maar gewoon leveren wat je mag verwachten. Vermakelijk en semi-bloederig gehak op een toffe locatie met een beest van een killer .

Poster laat het al goed zien, het grote gestalte van een varken liefhebbende, hondenvoer etende en knorrende debiel met een hakmes...dat beloofd wat. En het werkt ook wel goed! Het brengt wat humor met zich mee en dat kan het goed gebruiken.

Tijdens de eerste helft gebeurd er vrij weinig maar wordt dat typische jaren 80 sfeertje er wel lekker in gehouden. Je volgt wat domme jongeren die later te vinden zijn op de plek waar ze niet zouden moeten zijn, je kent het wel.

Wanneer het killen dan echt toeslaat wordt het best fraai. Niet dat de gore altijd zo bijzonder is maar het tempo is heerlijk en de sfeer (met die storm) is buitengewoon gaaf! Het resulteert in een uitstekende slasher die typerend is voor z'n tijd, leuk dus.

avatar van Vascago
Leuke slasher die het vooral moet hebben van de sfeer en de locatie. Het acteerwerk is net zo debiel als de moordenaar zelf, maar wel komisch. De welbekende cliche's worden weer afgewerkt, maar het blijft leuk. Het mooiste stuk vond ik wanneer de moordende debiel de auto van de hulpsheriff meeneemt voor een ritje. De moorden worden helaas een beetje buiten beeld gehouden, maar er is genoeg te zien. Fijne soundtrack erbij en je hebt gewoon een leuk filmpje.
Goed einde ook.

dominion
Van deze film is toch ook een videospel.

avatar van jordandejong
Onverwacht leuke slasherfilm!

De eerste scene was al meteen leuk. Je komt gelijk in aanraking met Buddy. Een debielige dikzak met een oversized meatcleaver die als kers op de taart ook nog eens knort als een varken. Het leuke gevoel dat je bij de eerste scene overhoudt verwijnt al snel wanneer de openingstitels verschijnen met op de achtergrond de lijdensweg die een varken moet doorstaan op het slachthuis. Behoorlijk smakeloos.
Vervolgens krijg je 3 kwartier het dagelijkse leven van een stel tieners te zien. Saai zou je denken, maar door de heerlijke eighteessfeer verveelt het geen moment.

Na die 3 kwartier slaat Buddy aan het moorden, ondanks dat de (meeste) moorden off-screen zijn blijft het leuk en vermakelijk. Opnieuw is dat te danken aan Buddy die zonder in de hele film iets te zeggen de hele boel toch op sleeptouw neemt. Je krijgt buiten de moorden ook nog een geniale scene waarin Buddy besluit een ritje te maken in de politieauto.

Tel bij al die pluspunten een goed einde op en ik komt uit op 4*, voor deze onverwachtte super slasher.

avatar van Richard_Voorhees
Geweldig dat films als deze tegenwoordig toch nog te bekijken zijn, in dit geval dus via youtube. Mede door de foute personages en het slechte acteerwerk is deze slasher nooit spannend of eng. Toch zijn er voor de echte liefhebbers nog een paar positieve aspecten te zien. Zo is de gore nog best redelijk en weet de foute jaren '80 soundtrack waarbij lustig gebruik word gemaakt van synths de aandacht erbij te houden. Verder is de moordenaar deze keer wel erg fout, waardoor de (onbedoelde) hilariteit toeneemt. Geen hoogvlieger in het genre, maar nog best vermakelijk voor een keer.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Slappe slasher.

Nogal saaie horrorfilm die op vele vlakken tekortschiet. Na de wanstaltige openingstitels te hebben doorstaan (begeleid door een filmpje waarin varkens worden geslacht), begint de slasher. Slappe hap, waarbij de realiteit van het credits-filmpje aan 't begin meer kippenvel oproept dan de psychotische moordenaar, die zich ook nog eens letterlijk door de film heen knort. Tegenvallende kills, geen spanning. Zodoende wordt het uithoudingsvermogen van de kijker behoorlijk op de proef gesteld.

Doorsnee.

avatar van ChrisM
Leuke Slasher alleen voor de liefhebber
Persoonlijk liever geen comedy elementen in deze film gezien maarja.....

keimpeS
Ik hou echt van die typische jaren 80 slashers, deze film straalt dan ook de eighties helemaal uit. Lekker lachen met deze film, echt eng is de film niet maar slasher-waardig!

avatar van Noodless
De openingcredits zorgen meer voor een benauwd gevoel dat de moordenaar zelf. Deze is echt een onzinnig karikatuur die je op geen enkel moment serieus neemt. Dus weg spanning. Het verhaal verloopt zoals de meeste typische 80 slashers en echt vervelen doet de film niet. Tegenvallend zijn de kills die er matig uitzien en de komische elementen werkten niet voor mij. Matige slasher! 5/10

avatar van alexspyforever
Niet zo zeuren Noodless ik durft te wedden als je die killer in levende lijve tegen zou komen, je net als iedereen in je broek zou doen
Ik vond deze best wel geslaagd, maar misschien was ik ook wel toe aan een niet nadenken slashertje na die saaie films van een dag eerder. Die waren misschien wat beter qua verhaal, maar ik heb mij er mee verveeld. Cliché redneck killer en de kills zijn leuk hoewel niet erg expliciet. Viel nog mee qua humor vond ik, ik heb er al veel flauwere gezien (Zombieland bijvoorbeeld).

avatar van clubsport
Het begint met een niet al te geslaagde openings scene die ook niet echt eng is maar dat wel probeert te zijn .
Vervolgens krijgen we de openingscredits waarin we een kijkje krijgen in een slachthuis met als achtergrond muziek een soort slapstick humor deuntje , een vreemde keus om humor toe te voegen aan deze film .
De film word daarna wel wat beter en de spanning en sfeer komt soms redelijk goed over .
De slachtoffers laten zich vaak wel erg makkelijk te grazen nemen maar goed .
Echt dom vond ik toch de humor scene die ik maar zal aanduiden als the dukes of hazard kloon , want daar leek het sterk op met de muzier eronder gemonteerd , echt een rare move om ertussen te zetten .

Conclusie : het had een stuk beter gekund met beter getimede humor en subtieler en wat meer realisme , dan had de film een stuk enger kunnen zijn .
2,5 is wat dat betreft echt nog aan de hoge kant .