Touche Pas à la Femme Blanche (1974)

Alternatieve titel: Don't Touch the White Woman!

Italië / Frankrijk
Western / Komedie

geregisseerd door Marco Ferreri
met Marcello Mastroianni, Catherine Deneuve en Ugo Tognazzi

Een surrealistische western waarin de grote generaal George Armstrong Custer door zijn land wordt opgeroepen om de Amerikaanse troepen te leiden tegen de Indianen. De nacht voor de grote strijd wordt hij verleid door een jonge vrouw.

avatar van blabla
Rare film, maar toch wel lekker.

avatar van beavis
de beroemde "last stand" van Custer nagespeeld in een Parijse bouwput. Een aparte maar erg coole setting die Ferreri met zijn oog voor visuele flair optimaal weet te benutten. De aanpak is die van een farce en ook enige onderliggende boodschap maakt het een product van zijn tijd, maar dat betekent niet dat er nog steeds van genoten kan worden. De top-cast heeft er duidelijk zin in. Mastroianni als ijdeltuit Custer, Piccoli spreekt Frans met een geweldig fout Amerikaans accent, Deneuve met veel grappige "wat doet u nu buurman" gezichtjes, Reggiani als gekke wijze indiaan, Ferreri zelf als journalist Kellog, Tognazzi en zijn vrouw en tenslotte ook nog Noiret, die gemaakt is voor dit soort films, het kan niet op. Vooral dat maakt de film erg leuk, maar hij zit ook nog wel degelijk goed in elkaar; volgens mij wordt de geschiedenis redelijk trouw gevolgd en alle speldenprikken naar capitalisme, nixon, vietnam, algerije e.d. waren toch redelijk goed gevonden. Ook qua productie best groot (niet alleen de cast, maar ook wat geinige gore-effects en wat helicopter-shots die er op wijzen dat er best wat geld tegenaan gegooid is). Door lage gemiddeldes hier en op Imdb was het in het begin wel even zorgwekkend hoe genietbaar dit zou worden, maar uiteindelijk heb ik me hier dus zéér mee vermaakt. Ferreri heeft me eigenlijk ook nog nooit echt helemaal teleurgesteld!