Être (2014)

Frankrijk

geregisseerd door Fara Sene
met Bruno Solo, Salim Kechiouche en Benjamin Ramon

Een dag in Parijs. François is een verbitterde detective die geen voldoening heeft in zijn baan noch in zijn huwelijksleven. Mohammed is een jonge veroordeelde die garagehouder is geworden en ervan droomt zijn stad te verlaten. Ester is een meisje dat geadopteerd werd en zich niet goed in haar vel voelt. Christian wil vertrekken uit zijn dorp en de bakkerij van zijn familie waar hij werkt. Een dakloze zwerft door de straten van Parijs. Het lot wil dat al deze mensen elkaars pad kruisen en hun pijnlijk bestaan transformeert in een weg die nieuwe perspectieven opent.

Helemaal geen verkeerde film. We kennen ze meer van Engelstalige films, de caleidoscopische raamvertelling waarbij personen die elkaar niet kennen elkaar ontmoeten wanneer de film vordert. Acteurs spelen hun rollen adequaat. De muziek kabbelt door op de achtergrond.
Goed dat we TV5 hebben om dit soort films thuis op de buis te kunnen zien.