Romanovy: Ventsenosnaya Semya (2000)

Alternatieve titels: The Romanovs: An Imperial Family | The Romanovs: A Crowned Family | Романовы. Венценосная семья

Rusland

geregisseerd door Gleb Panfilov
met Aleksandr Galibin, Lynda Bellingham en Vladimir Grachyov

Deze biografie portretteert de laatste 17 maanden van de laatste Russische tsaar, Nicolaas II en zijn familie. De gebeurtenissen vinden plaats vanaf 22 februari 1917 tot de vroege uren van 17 juli 1918, de dag waarop de tsaar en zijn familie door bolsjewieken werden vermoord in het Ipatjev-huis in Jekaterinenburg.

Ik ben helaas te weinig ingevoerd in de tragische geschiedenis van de Romanovs. Veel verder dan hun verblijf in Tobolsk en executie in Jekaterinenburg reikt mijn kennis niet. Wat dat betreft is dit een informatieve film voor mij, al had ik wel graag gezien dat er wat meer aandacht geschonken zou zijn aan het gezinsleven. Dat richt zich vooral op de kroonprins, terwijl de mooie dochters naar mijn smaak te veel op de achtergrond blijven.
Het einde komt op mij ietwat overhaast over. Ook dat vind ik jammer, maar desondanks een leerzame film met een mooie soundtrack. Met dank mijnerzijds aan Fransman.