Ein Mann Geht durch die Wand (1959)

West-Duitsland
Romantiek / Komedie

geregisseerd door Ladislao Vajda
met Heinz Rühmann, Rudolf Vogel en Hubert von Meyerinck

Belastinginspecteur Buchsbaum (Ruhmann) gaat gebukt onder het juk van zijn nieuwe baas. Op een dag ontdekt hij dat hij door muren heen kan lopen en herwint zijn zelfvertrouwen.

avatar van Kuck-x
Zo'n chef zou je toch meteen even inpeperen dat de nazitijd toch echt voorbij is... Heinz Rühmann heeft een subtielere manier gevonden om hem op zijn nummer te zetten. Topprestatie wederom van Rühmann. Zijn doorgaans zo evenwichtige manier van acteren steekt hier wel heel mooi af tegen de chef. En daarna zien we Rühmann in een bijna a-typische rol, als zijn magische vermogen om door muren te gaan zowaar enige hebzuchtige en bijna kwaadaardige trekjes aan het licht brengt. Jammer alleen dat het verhaal uiteindelijk toch wat magertjes blijft en soms onwaarachtig wordt: als ik zou merken dat een vreemde in mijn huis had rondgelopen en aan mijn spullen had gezeten zou ik zeker heftiger hebben gereageerd dan de buurvrouw doet.