• 10.518 nieuwsartikelen

Zielona Granica (2023)

Drama | 147 minuten

Genre: Drama

Alternatieve titels: The Green Border / Green Border

Oorsprong: Polen / Verenigde Staten / Frankrijk / Tsjechië / België / Duitsland / Turkije

Geregisseerd door: Agnieszka Holland

Met onder meer: Jalal Altawil, Maja Ostaszewska en Behi Djanati Atai

Gesproken taal: Arabisch, Engels, Frans en Pools

Releasedatum: 18 april 2024

Plot Zielona Granica

Na haar verhuizing naar Podlasie wordt psychologe Julia onvrijwillig getuige van en deelnemer aan dramatische gebeurtenissen aan de Pools-Wit-Russische grens. Ze is zich bewust van de risico's en juridische gevolgen en sluit zich aan bij een groep activisten die vluchtelingen helpen die kamperen in de bossen in het gebied dat onder de noodtoestand valt. Tegelijkertijd proberen een Syrische familie die de burgeroorlog ontvlucht en hun Afghaanse leraar, niet wetende dat ze het slachtoffer zijn van politieke fraude door de Wit-Russische autoriteiten, de grenzen van de Europese Unie te bereiken. In Polen brengt het lot hen samen met Julia en de jonge grenswacht Jan.

avatar van Movie-Addicted

Movie-Addicted

Meesterwerkje!

avatar van Paalhaas

Paalhaas

Een belangrijke film over het schrijnende gebrek aan medemenselijkheid waarmee vluchtelingen worden onthaald aan de grens tussen Polen en Wit-Rusland (lees deze wiki even goed door voor je de film kijkt). We zien vluchtelingen die (onder valse voorwendselen naar Wit-Rusland gelokt door Lukashenko) tussen wal en schip belanden aan een grens waar geen van beide landen bereid is ze te op te vangen, wat sommigen met de dood moeten bekopen. De film brengt in de laatste scènes tevens een schokkende dubbele standaard aan het licht wanneer miljoenen Oekraïense vluchtelingen in 2022 ineens massaal en probleemloos toegang wordt verleend. Een zeer politiek geladen film dus, maar wel eentje die weet te beklijven door het universele thema en de prima cinematografie (in zwart-wit, alleen de eerste seconden van de film zijn in kleur). Helaas vliegt de film soms wel even uit de bocht, m.n. als zij de grenswachters wat al te graag als een bende harteloze schobbejakken afschildert. De toch niet geringe speelduur heeft me geen moment bezwaard.

avatar van MisterPink

MisterPink

Lijkt een politiek pamflet dat haar propagandistische doel voorbij zal schieten. De nieuw verkozen premier Tusk is wat minder corrupt dan het oude regime en wil de Belarussische grens wel hermetisch afsluiten. Deze film zal daar zogezegd niet bij helpen.

Maar ik moet hem nog zien natuurlijk. Geheel onbevooroordeeld.

avatar van Jotil

Jotil (crew bioscoopreleases)

Vanaf 11 april 2024 in de bioscoop (September Film Distribution)

avatar van Jotil

Jotil (crew bioscoopreleases)

Jotil schreef:

Vanaf 11 april 2024 in de bioscoop (September Film Distribution)

EDIT: vanaf 18 april 2024 in de bioscoop

avatar van MisterPink

MisterPink

Quote van de Poolse president Duda over deze film: "alleen varkens zitten in de bioscoop"