• 10.506 nieuwsartikelen

Met onder meer: Kadi Kivilo

Gesproken taal: Ests

Releasedatum: 30 november 2023

Plot Savvusanna Sõsarad

In de duisternis van een rooksauna delen vrouwen hun diepste geheimen en intieme ervaringen. Ze wassen de schaamte die in hun lichaam gevangen zit van zich af. Daarenboven herwinnen ze hun kracht door een gevoel van gemeenschap.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

avatar van Jotil

Jotil (crew bioscoopreleases)

Vanaf 30 november 2023 in de bioscoop (Vedette)

avatar van mrklm

mrklm

De Smoke Sauna uit de titel verwijst naar een traditie van de Võro, bewoners uit de provincie Võromaa in het zuiden van Estland met een eigen taal en cultuur. Vanwege de culturele betekenis in het dagelijks leven van de Võro, erkent UNESCO het als een cultureel erfgoed. Deze documentaire is grotendeels gefilmd in een Smoke Sauna, een klein gebouwtje aan een meer, afgeschermd door bomen, waar uitsluitend vrouwen komen. In feite luister je naar de opnames van een vrouwenpraatgroep met statische beelden van borsten, billen en benen. Dickpicks, de eerste menstruatie, sociale druk en verkrachting zijn thema’s die voorbijkomen. Tussen de praatsessies door horen we wat ik het liefst omschrijf als pseudo-spiritueel gejengel of eentonige, melancholieke accordeonmuziek. Een aardige podcast, vermomd als een matige film.

avatar van Richardus

Richardus

Zinneprikkelend, emotioneel intens, louterend en diep menselijk.

Hier gaan we in psychotherapie, in Estland gaan ze naar de sauna. Het staat niet voor niets op Unesco's lijst van immaterieel erfgoed.

avatar van tbouwh

tbouwh

Op de welbekende Werelderfgoedlijst van UNESCO zijn lang niet alleen tastbare monumenten terug te vinden. Zo kan ook de saunatraditie van de Estse Võro-gemeenschap op een beschermde status rekenen. Voor de vrouwen die in Smoke Sauna Sisterhood een van de bewuste rooksauna's bezoeken, heeft die toekenning een dubbele betekenis: eenmaal achter gesloten deuren voelen zij zich genoeg geborgen om hun meest persoonlijke verhalen te delen.

Verder lezen

avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

Intieme film over Estse vrouwen en hun problemen in het leven in de Estse maatschappij tussen pakweg 1965 en 2000. Uitgesproken tegen elkaar, in en rond een sauna. Klinkt simpel, maar drong goed door.

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

Fraaie intieme en prachtig gefilmde documentaire. Mooi licht, mooie kleuren en zorgvuldig dicht op de huid gefilmd. Het is zeer bijzonder gedaan en de meeste vrouwen komen niet herkenbaar in beeld maar zijn toch te zien. En zelfs intiem. Dat is een knappe visuele vorm.

De saunacultuur van Estland die zelfs erkend immaterieel erfgoed is, is het decor voor een film waarin persoonlijke verhalen van vrouwen een impressie va het leven van vrouwen in vooral eind twintigste eeuw vormen. Soms is verhalen vertellen zeer bevrijdend. Aanrader.

avatar van dimi303

dimi303

Ik wist niet dat dit zo'n traditie was en zelf op het werelderfgoed staat. Puike documentaire en inderdaad visueel mooi gebracht.