Est - Ouest (1999)

Frankrijk / Rusland / Bulgarije / Spanje / Oekraïne
Romantiek / Drama

geregisseerd door Régis Wargnier
met Sandrine Bonnaire, Oleg Menshikov en Catherine Deneuve

Juni 1946: Stalin nodigt zijn landgenoten in den vreemde uit om naar hun moederland terug te keren. Het blijkt een valstrik en daar aangekomen worden zij vastgezet of vermoord. Een man en zijn Franse echtgenote worden gespaard en naar Kiev gestuurd. De vrouw wil onmiddellijk naar Frankrijk terugkeren, maar de man weet dat dat onmogelijk is en dat zij zeer voorzichtig zullen moeten zijn.

avatar van narva77
Aha, dit is dus de film van het theaterstuk "Oost-West", de Russische musical die bekend is geworden omdat tijdens een vertolking van dit stuk het publiek werd gegijzeld door Tjetcheense rebellen in Moskou, en vervolgens de Russische autoriteiten de ene fout na de andere maakte...

avatar van Villevalo23
Mooie verfliming die verhaalt over een minder bekende periode uit de geschiedenis. De acteerprestaties zijn uitstekend en er wordt op een goede manier een sfeer gecreëerd die het onvrije leven in de Sovjet-Unie laat zien.

De muziek van het Red Army Choir is legendarisch, en blijft een genot om naar te luisteren.

Degelijk drama gebaseerd op waargebeurde feiten.

avatar van Prinz
Voor de fanatieke liefhebber van historische drama's waarschijnlijk een aanrader, voor pure filmfanaten pakken minder boeiend. Alhoewel ik het thema interessant vind, is de uitwerking vrij pover. Ik had liever wat hoofdstukken uit een historisch boek over dit thema gelezen.

Hier kan ik weinig mee, dergelijke filmpjes over gebeurtenissen in het verleden zijn er zat. Dertien in een dozijn, moet ik helaas vaststellen.