• 10.604 nieuwsartikelen

Geregisseerd door: Tim Mielants

Met onder meer: Stef Aerts, Matteo Simoni en Kevin Janssens

Releasedatum: 28 september 2023

Plot Wil

"They were times for ambiguity and contempt, and in that they do not differ from other times, which is to say they have not gone by."

Het is oorlog. Antwerpen wordt bezet door geweld en wantrouwen. Wilfried Wils acht zichzelf een dichter in wording, maar moet zich tegelijk zien te redden als hulpagent. De mooie Yvette wordt verliefd op hem, haar broer Lode is een waaghals die zijn nek uitsteekt voor joden. Wilfrieds artistieke mentor, Nijdig Baardje, wil juist alle joden vernietigen. Onbehaaglijk laverend tussen twee werelden probeert Wilfried te overleven, terwijl de jacht op de joden onverminderd verdergaat.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Wilfried Wils

Chaim Litzke

Father Metdepenningen

Maria Metdepenningen

Alle Media

Een keiharde film die mij eerlijk gezegd vanaf minuut een al naar de keel greep. Erg beklemmend en goed gefilmd allemaal. Ik had zo nu en dan mijn bedenkingen over de zeer angstige gezichten die de hoofdrolspelers regelmatig toonden, maar aan de andere kant: hoe zou ik kijken in dergelijke situaties? Bij nader inzien bracht hun angst de situatie toch wel heel dichtbij mij als kijker, en daar gaat het gewoon om in een film als deze.

Het beeldformat versterkte het beklemmende gevoel en zorgde ervoor dat je het bij bepaalde scenes flink benauwd kon krijgen. Hierbij heb ik het vooral over de scene in de club die qua spanning, setting en camerawerk behoorlijk benauwend overkomt. De spanningsopbouw die leidt tot de uiteindelijke gewelduitbarsting is fenomenaal.

En dan de razzia aan het einde. Sinds Schindler's List heb ik niet meer een dergelijke scene gezien die zo goed was gefilmd. De emoties, de gruwelijkheden, de onmacht, alles kwam gewoon samen in die scene. En nogmaals: wat een fantastisch camerawerk weer. Ik heb er ademloos naar gekeken en ben er nog steeds van aan het bijkomen, van de hele film trouwens.

Als ik dan toch een puntje van kritiek heb is het Pierre Bokma... gewoon Pierre Bokma. En hij deed het niet eens slecht maar naar mijn mening past hij niet in een film als deze.

Concluderend is het een zeer aangrijpende film die je niet in de koude kleren gaat zitten. Er zit een aantal meesterlijke scenes in die worden ondersteund door mooi acteerwerk en geweldig camerawerk. Het verhaal is goed verteld en biedt stof tot nadenken.

avatar van Martin de Rooij

Martin de Rooij

Een wat tijdens WOII op waarheid gebaseerde film kan zijn, sterk weergegeven en door acteurs goed gespeelde boeiende film. Een detail: Elektrische treinen in WOII?

avatar van Noodless

Noodless

Krachtig oorlogsdrama waarin de gruwel van de oorlog niet vanuit de onderlinge gevechten wordt bekeken tussen de geallieerden en de Duitsers, maar tussen de mensen zelf die in een stad wonen en waar ieder zijn keuze maakt en dus een kamp kiest. Boeiend ( maar ook heel triest ) om te zien hoe haat naar een volk wordt opgezet, geleid en uitgevoerd met alle dramatische en vreselijke toestanden die je kan bedenken. Ook de angst wordt goed in de kijker gezet want je kunt de gevoelens van de personages echt ervaren. Goed acteerwerk en prima camerawerk. Een aangrijpende film over onmacht, emoties, gruwelijkheden en overlevingsdrang. 8/10

avatar van santaro78

santaro78

Wat een saaie trage kutfilm. Ben na 10 min minuten al in slaap gevallen. Nergens enige spanning te vinden

avatar van james_cameron

james_cameron

Heftige, spannende belgische oorlogsfilm over het maken van moeilijke keuzes in het Antwerpen van 1942. Wat dat betreft is de titel van de film mooi dubbelzinnig. Het passieve akteerwerk van hoofdrolspeler Stef Aerts irriteert soms een beetje en de film is niet overal even boeiend, maar door de haast claustrofobische cameravoering en de expliciet in beeld gebrachte narigheden ontstaat al snel een naargeestig maar tegelijkertijd fascinerend schouwspel. Vrolijk wordt je er niet van; dit is een behoorlijk grimmige en somber stemmende kijkervaring.

avatar van Walter S.

Walter S.

santaro78 schreef:

Wat weet jij daar nou van, je hebt maar tien minuten gezien.