• 8.603.011 stemmen

Genre: Documentaire / Biografie

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Geertjan Lassche

Met onder meer: Louis van Gaal

IMDb beoordeling: 7,4 (161)

Oorspronkelijke taal: Nederlands

Releasedatum: 14 april 2022

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Louis

In Louis schetst filmmaker Geertjan Lassche een portret van Louis van Gaal: één van de beste voetbaltrainers die ons land ooit gekend heeft én de man over wie iedereen een mening heeft. In de film blikt hij terug op hoogte- en dieptepunten uit zijn kleurrijke leven; niet alleen zijn carrière, maar ook zijn achtergrond en gezinsleven. Maar liefst drie jaar lang werd de huidige bondscoach gevolgd tijdens werk- en privémomenten. In de gesprekken die hij had samen met nationale- en internationale voetbalsterren, maar ook met zijn vrouw en dochters ontstaat een compleet beeld van de ontwikkeling van het fenomeen Van Gaal, zijn ongekende loopbaan en de bijzondere man achter het veelbesproken imago.

imageimageimageimageimageimageimage

Alle Media

avatar van Jotil

Jotil (crew bioscoopreleases)

Vanaf 14 april 2022 in de bioscoop (Dutch FilmWorks)

avatar van Jean Pete Von Bözekom

Jean Pete Von Bözekom

Ontzettend benieuwd naar de docu!

The Oceanic Six

Ontzettend boeiende docu, maar dat ligt niet eens aan het verhaal zelf dat vrij standaard in elkaar steekt, maar aan de hoofdpersoon Louis van Gaal. Wat je ook van die man vind, hij is bijzonder en uniek. Ik behoor tot het kamp dat een zwak voor hem heeft, omdat hij een fantastische trainer is die o.a. mijn club alles heeft gegeven, maar ook omdat de voetballerij vol kleurloze saaie trainers zit en deze man gewoon het volgen waard is.

In de dikke twee uur (wel iets te lang eigenlijk) volgen we Van Gaal in Portugal, waar hij tegenwoordig woont en aan de hand van oude beelden zien we zijn loopbaan, maar ook zijn privéleven. Het voetbaldeel is niks nieuws voor me, want ik volg hem al tientallen jaren, maar alsnog zijn die beelden nog steeds de moeite waard. Heerlijk zoals hij als een volksmenner bij huldigingen tekeer ging. Wel interessant zijn de interviews met voetbalmensen uit al die periodes, zoals Figo, de broertjes de Boer (beste stuk van de film als Louis beiden achterin zijn auto heeft zitten en hen de les leest over het missen van WK 2002 ) en Uli Hoeness, die ook kritisch durft te zijn. De conclusie van die mensen is toch vaak wel dat Louis te lang heeft geweigerd concessies te doen aan zijn werkwijze en te lang niet heeft willen luisteren naar feedback. Louis zegt dat hij nooit is veranderd, maar daar ben ik het niet mee eens. De starre man uit de tijd van Ajax, Barcelona en zijn eerste periode bij Nederland is best wel veranderd tijdens en na zijn Bayern München periode.

En ook zijn privémomenten zijn boeiend om te volgen. Hij adoreert zijn vrouw, rouwt nog altijd om zijn overleden eerste vrouw, is dol op zijn familie, heeft zware medische jaren met oa prostaatkanker en lijkt toch best wel een vriendelijke, leuke en soms best grappige man te zijn, al blijft hij ook privé wel wat autoritair. Het lijkt me lastig om hem de hele tijd in de buurt te hebben. Ik voel veel respect en waardering van de hele wereld voor Louis, maar het jammere is dat hij dat normaal lijkt te vinden. Iets minder zelfverheerlijking en iets meer zelfspot had hem goed gedaan (jammer bijvoorbeeld dat je hem wel bij Jeroen van der Boom zijn programma Hoge Bomen ziet, maar je hoort dan niet dat liedje ‘’O, Louis’’ waar Johan Derksen en René van der Gijp destijds zo hard om hebben gelachen) maar het is en blijft wel een unieke persoonlijkheid. Wel hadden ze dit beter begin volgend jaar uit kunnen brengen, want het hoofdstuk met WK 2022 ontbreekt nu jammer genoeg. Daarmee zal hij zijn carrière eindigen. Absoluut een bioscoopbezoekje waard.

rep_robert

Louis is gewoon een boeiende documentaire en vooral de man Louis van Gaal zorgt ervoor dat het enorm genieten is om naar te kijken. Bekende beelden worden afgewisseld met een kijkje in zijn leven. Het voelt daarom ook als een enorm eerlijke documentaire aan. Het is allemaal wel erg zonder fratsen en nergens opzienbarend en ook is zo'n stukje over Johan Cruijff natuurlijk wel erg pijnlijk om te zien. Gelukkig krijg je wel wederhoor alsvan Gaal ontmoetingen heeft met mensen uit periodes waar het op het gebied als trainer wat minder ging en hij ook toegeeft dat hij toen fout zat. Wat dat betreft geven Figo en Hoeness een goed tegenwicht aan van Gaal. Verder ga je chronologisch door het leven van van Gaal heen en is dit vooral een interessante documentaire voor degene die geïnteresseerd zijn in Louis van Gaal en willen zien dat hij wel daadwerkelijk menselijke trekjes heeft.

Voor de neutrale persoon die niets met voetbal heeft biedt deze documentaire uiteraard niets bijzonders.

mcdaktari

Heeft van Gaal nog geen groot standbeeld van zichzelf laten maken en voor zijn huis gezet????

mcdaktari schreef:

Ik wil daar wel aan mee betalen hoor. Toch de man die mijn club het tweede kampioenschap bezorgde.

rep_robert schreef:

Juist andersom. Iedereen die iets met voetbal heeft zal hier weinig nieuws uit halen, maar juist voor mensen die Louis wat oppervlakkiger kennen is dit echt wel een goed verhaal, juist omdat er weinig voetbalbeelden in zitten, maar de camera echt op Louis gericht staat.

The Oceanic Six schreef:

Ik zie niet in waarom bijvoorbeeld mijn oma of zo hier naar zou moeten kijken. Je moet al wel een soort van interesse hebben in de persoon om hier naartoe te gaan. Dus die voetbalinteresse moet er al wel zijn.

rep_robert schreef:

Natuurlijk moet je iets met sport hebben, maar aan de andere kant is Louis van Gaal gewoon een BN-er die bij iedereen bekend is. Je kan misschien ook kijken voor zijn privéleven of omdat je Louis een bijzondere man vind. Maar als je hem zoals wij goed hebt gevolgd door zijn loopbaan heen, dan biedt deze docu weinig bijzonders. Of kende jij de voetbalbeelden niet al, net als het verhaal rondom Rivaldo of de ruzies bij Bayern? Was mij allemaal allang bekend. Maar ik wist een stuk minder van de mens achter de trainer.

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss

The Oceanic Six schreef:

En dit is dus de reden dat ik er morgen heen ga met de Unlimited pas. Ik heb helemaal niks met voetbal, maar Louis heb ik altijd een intrigerend figuur gevonden. Trailer stemde ook hoopvol.

avatar van jacinthall

jacinthall

Net gezien:

Kritiekpuntje 1: Geluid is te hard soms. Bijvoorbeeld bij de Bayern balkon scene. Daar moet Pathe iets aan doen.

Kritiekpuntje 2: Al die oud-spelers waren echt niet interessant. Had liever nog meer Louis van Gaal in persoonlijke sfeer gezien.

Kritiekpuntje 3: Deze film is laatig kijken als je geen voetbalfan en Louis van Gaal fan bent. Hetnis 65% voetbal, 35% persoonlijke leven.

Desondanks toch 5 sterren van mij, omdat ik de film met een verdrietig gevoel verliet. Of je lacht je normaal gesproken suf om Louis OF je irriteert je aan hem. Ik hoor tot de groep die de beste man vermakelijk vind en om hem kan lachen. Ik verwachtte dan ook vermaakt te worden, dat viel echter tegen. Ik raakte namelijk juist ontroerd. Dat had ik op een zaterdagmiddag niet verwacht. De momenten tussen Truus en Louis waren vertederend. Maar wat mij ontroerde was hoe hij in het ziekenhuis zat (zoals wij er ook allemaal weleens zitten), hoe hij in een ziekenhuisbed zat, hoe hij verkrampte van pijn in zijn rolstoel onderweg naar huis in een busje (en helaas niemand hem omhelsde of troostte). Truus die vertelde dat hij huilde na zijn ontslag bij United, dat raakte me ook, en zo kan ik nog wel even doorgaan

5 sterren, omdat de film mij Louis als mens liet zien. Ik kan nu nooit meer gewoon naar hem kijken. Als hij nu een persconferentie geeft, weet ik dat hij een katheter heeft, weet ik dat hij zich met briefjes vooraf voorbereid etc. Goede film, maar verwacht geen actie.

avatar van MandyLee

MandyLee

Die Louis & Truus zijn echt schattig in de film. Verder is de docu niet bijzonder, maar 2 uur naar Louis kijken is altijd goed. 4 sterren en nog 1tje erbij voor die lieve Truus.

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss

Erg mooie film, en in tegenstelling tot wat rep_robert en jacinthall beweren heb ik - als iemand die niets met sport / voetbal heeft - hier enorm van genoten. Louis is een kleurrijk figuur, en zijn rechtdoorzee manier van communiceren wekt bij mij bewondering. Leuk moment ook trouwens dat hij bij de presentatie van zijn boek bij die voetballers weigert om Engels te spreken - ik gaf 'm groot gelijk.

Had wat korter gekund misschien, en het werd me niet helemaal duidelijk waarom Truus uiteindelijk tóch besloot om voor Louis te gaan in plaats van haar carrière: dat was best wel een dilemma en haar gedachtegang had ik graag meer van willen zien. Maakt verder niet uit, ik heb ontroerd gekeken naar de scenes tussen Truus en Louis, heb gelachen om zijn directheid en met stijgende bewondering gekeken naar hoe hij met zijn lichamelijke ongemakken omgaat. Héél erg knap, daar kan ik als hypochonder behoorlijk wat van leren.

Louis is een boeiend figuur, en dat hij toevallig in de voetballerij zit maakt voor mij niet zoveel uit, het voetbal is slechts een achtergrond voor het verhaal van het hoofdpersonage. Dat ik nul komma nada wist over zijn carriere - het drama bij Manchester en Ajax, het succes bij AZ, ik wist het allemaal totaal niet - vond ik juist een voordeel, omdat ik er onbevooroordeeld in kon gaan zo. Geen verwachtingen, niks. Erg prettig kijken.

Ook vind ik het altijd fijn dat de aanwezigheid van de documentairemaker wordt erkend: het is toch niet niks, zo'n cameraploeg die je de hele tijd volgt, en dat er dan niet wordt gedaan alsof de camera niet bestaat vind ik fijn. Het geeft niet de illusie van een fly on the wall (dat is het namelijk nooit) en Lassche kan buiten beeld nog wat vragen stellen die er nog wat meer sjeu aan geven.

Prachtige film, fijn om deze gezien te hebben.

avatar van Martin Minderaa

Martin Minderaa

Fascinerend.

The Oceanic Six

Leuk om te lezen hoe een niet-voetballiefhebber deze docu heeft ervaren, BlueJudaskiss. Ik kan me best voorstellen dat Van Gaal iemand is die deze sport overstijgt.

Zo heb ik niks met basketbal, maar de Netflix-serie The Last Dance was absoluut een weergaloos goede docureeks over Michael Jordan die ik met plezier keek. Zo heb jij dit denk ik ervaren.

rep_robert

In zulke gevallen is het ook alleen maar mooi dat mensen die er niks mee hebben ervan genieten.

avatar van Moviewatcher

Moviewatcher

Fascinerende docu. Laat oude- en nieuwe beelden mooi in elkaar overvloeien. En ja, Louis adoreert zichzelf als nooit tevoren, uiteraard, maar je krijgt ook wel sympathie voor hem. Boeiend dus en geen volle 5 sterren, omdat ik zelf nog wat meer privébeelden had willen zien.

avatar van Walter S.

Walter S.

Met Louis van Gaal is het nooit saai, uitgesproken en spraakmakend als ie is. Een dankbaar onderwerp voor een docu die mij de volle lengte bleef boeien.

avatar van Cinefiel_1

Cinefiel_1

Een mooi portret over een interessante man en een van de beste coach ter wereld. Wat ook verder gaat dan voetbal, en dat maakt deze documentaire ook leuk voor geen voetballiefhebbers.

avatar van Waku

Waku

De man wordt arrogant bestempeld, belachelijk gemaakt ( door mijn favoriete programma VI Vandaag bijvoorbeeld) en door diverse media. Maar dit portet geeft een (h)eerlijk beeld over de persoon Louis van Gaal. Zijn sucessen bij Ajax, Barcelona, Bayern Munchen en Manchester United. Maar ook de desillusies en teleurstellingen bij die zelfde clubs. Het respect van de ex internationals en vedettes maar ook van Gaal prive. Zijn band met Truus en de strijd tegen kanker. Het komt allemaal in beeld. Een prachig portret van een bijzondere man. Nog steeds. Louis!!! Mooie documentaire.

avatar van Waku

Waku

mcdaktari schreef:

Domme opmerking die blijkbaar alleen gebasseerd is op de club waar hij actief is geweest in Nederland en niet over de mens van Gaal.Zo sneu dit.

Waku schreef:

Integendeel juist hahaha. Maar ik dacht toch dat het algemeen bekend is dat van Gaal nogal geilt op zichzelf, maar dat wil jij natuurlijk niet horen, zo sneu dit

O ja, en het voetbal kan me verder gestolen worden, het interesseert me totaal niks.

mcdaktari schreef:

Het is voornamelijk algemeen bekend dat nobody's die nogal op zichzelf geilen graag roeptoeteren dat Van Gaal op zichzelf grilt.

Graaf Machine schreef:

Oei er is er eentje op z'n pikje getrapt?

mcdaktari schreef:

Oei er is er eentje op z'n pikje getrapt?

Het lijkt er inderdaad op dat daktari een pijnlijk pikje heeft

Graaf Machine schreef:

Het lijkt er inderdaad op dat daktari een pijnlijk pikje heeft

Mooi he, internet

avatar van lang pee

lang pee

Ik kan enorm van deze man genieten, en hij heeft niet alleen voetbalverstand maar is ook een uniek man die nooit verveeld. Maar ik heb het boek gelezen over Robert Enke en daar kwam toch ook wel een ander beeld van enkele Nederlandse trainers, een prachtig boek trouwens.....

avatar van Diederik58

Diederik58

Mooie documentaire over een hele goede coach.

Hij geeft een inkijkje in zijn privéleven. Daar zie je toch een andere Louis dan hij dikwijls in de media wordt afgeschilderd. Ook de kwetsbare Louis in een vervelend jaar met gezondheidsperikelen. Natuurlijk zie je zijn typerende karakter eigenschappen. Zo nu en dan mis ik kritische zelfreflectie van van Gaal. Die mag hij vanzelfsprekend voor zichzelf houden. Maar blijkbaar moet het beeld overeind blijven staan van een nagenoeg onfeilbare coach. Dat wordt nog versterkt door de gesprekken die hij heeft met oud voetballers.

Blijkbaar had hij een goede relatie met de documentairemaker. Anders was het zeker niet gelukt om deze geslaagde biografie te maken.

avatar van ILDIB

ILDIB

4-. De balkon scenes zijn vreselijk maar voor derest mooie inkijk in het leven van van gaal. Zeker zijn breekbaarheid in laatste jaar is herkenbaar en mooi.

Diederik58 schreef:

Mooie documentaire over een hele goede coach.

Als je Louis een beetje hebt gevolgd weet je dat hij geen zelfreflectie heeft en alles wat hij doet heel goed vind. Dat maakt hem irritant en vermakelijk tegelijk.

Als trainer is hij overigens ook vrij compleet. Behoort absoluut tot de 5-10 beste trainers aller tijden in mijn ogen.