• 8.481.613 stemmen

Alternatieve titel: The Hole

Oorsprong: Italië / Frankrijk / Duitsland

Geregisseerd door: Michelangelo Frammartino

Met onder meer: Claudia Candusso, Paolo Cossi en Mila Costi

IMDb beoordeling: 6,8 (488)

Oorspronkelijke taal: Italiaans

Releasedatum: 23 juni 2022

• Bioscoop Vanaf 27 juni in 36 bioscopen

Plot Il Buco

Na de grotten in Noord-Italië te hebben verkend, trekken jonge speleologen in het jaar 1961 zuidwaarts. Ze willen terrein verkennen waar nog niemand hen is voorgegaan en zijn op zoek naar de diepste plek. In het Pollino gebergte wagen ze hun kans af te dalen en ontdekken zo de afgrond van Bifurto, de tweede diepste grot ter wereld.

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van Richardus

Richardus

Special Jury Price Venezia 2021, maakt nieuwsgierig.

dit verheldert wel wat:

Review: Il buco - Cineuropa

avatar van Jotil

Jotil (crew bioscoopreleases)

Vanaf 9 juni 2022 in de bioscoop (Imagine Entertainment)

avatar van De filosoof

De filosoof

Dit is een van de saaiste en onzinnigste films die ik ooit gezien heb. Het is naar eigen zeggen losjes gebaseerd op de afdaling in een grot in zuidelijk Italië door speleologen uit Noord-Italië in 1961 maar er is geen enkele spanning of dramatisering van het avontuur. Sterker, er is niet eens dialoog maar slechts beelden van een lampje in een grot en de koeien in de wei om de grot heen. En een lokale man die rare geluiden maakt en sterft. Ik heb niets in de film gezien dat zelfs maar in de buurt komt van wat de interesse zou kunnen opwekken.

avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

De filosoof schreef:

Haha, vooral dat gezochte, dat net als ze het einde van de grot hebben bereikt, die oude man ook aan het eind van zijn leven is.

avatar van Ik Doe Moeilijk

Ik Doe Moeilijk

De mate waarin deze film boeit hangt sterk af van de potentie en durf van de kijker om af te dalen in de diepe krochten van zijn eigen associatievermogen en verbeeldingskracht. Of hij daarbij, tastend in het duister, echt de volledige 687 meter weet te gaan of al vroegtijdig op een doodlopend pad eindigt, maakt een belangrijk verschil in diens waardering.

avatar van De filosoof

De filosoof

Ik Doe Moeilijk schreef:

Ik weet dat het postmodernisme leert dat met de dood van God ook de auteur is gestorven waarmee de lezer is geboren (Barthes), maar ik ga niet het werk doen van een regisseur die geen inspiratie had: zoals Graaf Machine terecht aangeeft is niet alleen de film als zodanig maar ook zijn de associaties die de regisseur suggereert volstrekt belachelijk. Er zit gewoon niets in deze inspiratieloze film.

avatar van Ik Doe Moeilijk

Ik Doe Moeilijk

Filmkijken is een relatie aangaan: het moet van twee kanten komen. Betekenisgeving is wat mij betreft altijd een samenspel van film en kijker, Filosoof; niet slechts het een of het ander. Dat jij geen interpretatiewerk wilt doen is jouw keuze, en dat is natuurlijk je recht als kijker, maar dat staat uiteraard volledig los van de film.

Dat er niks in deze film zou zitten of dat de regisseur geen inspiratie zou hebben; dat zijn, zoals je zelf natuurlijk ook wel weet, volstrekt subjectieve stellingen zonder enige vorm van onderbouwing die op geen enkele manier te bewijzen, noch te weerleggen zijn en als zodanig dus weinig waarde hebben. Het bewijs hiervoor is dat ik namelijk evengoed exact het tegenovergestelde kan beweren: deze film zit vol briljante thematische inhoud en de filmmaker was enorm geïnspireerd voor het maken van dit meesterwerk.