Death to 2020 (2020)

Alternatieve titel: Black Mirror: Death to 2020

Komedie / Mockumentary

geregisseerd door Al Campbell en Alice Mathias
met Hugh Grant, Samuel L. Jackson en Lisa Kudrow

'Black Mirror'-maker Charlie Brooker kijkt terug op het afgelopen jaar. In deze mockumentary volgen we een groep kleurrijke fictieve personages die allen op hun eigen manier terugkijken op het enerverende jaar 2020. Voor velen een jaar om snel te vergeten, al hebben de mensen die in 'Death to 2020' aan het woord komen er nog wel wat aan toe te voegen.

Voor alle duidelijkheid, om deze film te kunnen zien op Netflix moet je de taal van Netflix wijzigen naar Engels.
Ik heb nog goede hoop dat binnenkort de Nederlands ondertitelde versie beschikbaar komt, maar voor wie niet wil wachten, dan kan het dus op die manier.

avatar van depri83
Leuk en diverse malen hardop gelachen maar sommige personages wel erg ééndimensionaal (of niet grappig, Hugh Grant) en behoorlijk veel 'makkelijke' grappen. Erg VS gericht.

The 'Wipes' van Brooker waren een stuk beter.

avatar van brawljeff
Niet geweldig. De typetjes waren in het begin wel grappig, maar iedere grap moest 10x herhaald worden. Eigenlijk was het stukje tijdens de aftiteling het leukste. Wel bijzonder om alle gebeurtenissen in 2020 zo achter elkaar te zien. Een bizar jaar, dat zich uitstekend voor satire verleent.

Dat 2020 een rampzalig jaar was weten we allemaal, we hebben er niet om kunnen lachen.
Maar dat kan je met deze documentaire film wel, kop van jut zijn vooral Donald Trump en Boris Johnson, in hun aanpak om het virus, of de gevolgen ervan in 'goede' banen te leiden.
Ook andere thema's van het voorbije jaar komen aan bod en worden op een komische manier in beeld gebracht.
Wel eens leuk om er naar te kijken, al was het dan om de ellende die het jaar heeft gebracht op een komische manier te benaderen.

avatar van Artemis
Grappig. Veel running gags dus denk niet dat iedereen alle references zal begrijpen.

avatar van jacobine_rodijk
Mockumentary’s zijn niet geheel mijn ding maar Brooker is wel zo’n talent ie (klaar duidelijk) in zo’n beetje elk genre een originele invals kan vinden. Helaas niet hier. Of er is te weinig tijd gegund aan Brooker om wat unieks hiervan te kunnen maken of het is gewoon te actueel dat de amusement moeilijk te vinden is. De aanwezigheid van welbekende sterren is ook gigantisch verwarrend, ze zijn praktisch zichzelf m.u.v. dat er een banner onderaan staat dat ze het niet zijn. Tja, tijds tekort om er iets professioneels van te maken, waarschijnlijk.

avatar van Roel_
kappeuter schreef:

Deze film heb ik gisteren gezien met Nederlandse ondertitels. 2020 gebracht op een hele vermakelijke wijze, met een dosis zelfreflectie daar zeg je u tegen...

avatar van Ajax&Litmanen1
Mijn eerste stem van dit jaar gaat naar deze Death to 2020, dat leek me wel zo toepasselijk. Jammer dat mijn eerste stem ook meteen een onvoldoende gaat zijn. Ik vond er weinig aan. Een paar keer werd er een leuke of scherpe opmerking gemaakt, maar over het algemeen was dit erg prekerig en veel te veel gericht op Amerika, met hun verkiezingen. Een verdwaald stukje Groot-Brittannië en nog kort de corona erbij en dat was het wel. Het beste deel is nog wel het begin, waar ze nog een beetje quasi lollig deden over alles wat er dit jaar nog ging komen.

avatar van mjk87
Geinig filmpje wel. Dat er veelal bekende acteurs worden gebruikt werkte niet, ik zag toch vooral die bekende acteurs daar zitten. De humor werkte gelukkig vaak genoeg wel al was er af en toe ook wel een gemiste grap. En ik had het idee rond BLM dat ze niet echt grappen durfden te maken, de film zakt ook wat in rond dat moment en uiteindelijk mede daardoor is de film ook net wat te lang om echt volledig te boeien. Maar wel een leuke eerste film voor dit jaar uiteindelijk. 3,0*.

avatar van elayz
Niet echt Komedie... behoorlijk saai eerlijk gezegd. Denk Amerikaanse / Britse humor ofzo.

avatar van flaphead
Tegenvallertje. De opzet is natuurlijk grappig, er zitten zeker goede grappen in en er wordt gedurfd wat grensjes over te stappen. Maar de uitwerking is wel erg Amerikaans (ook duidelijk gericht op), de karakters wat teveel over-de-top. En heel opvallend de stellingname bij het BLM-gedoe, waar het ineens erg politiek correct is (en dat was toch juist net niet de bedoeling van deze film lijkt me).

avatar van Donkerwoud
Wel een erg tamme verzameling Trump- en coronagrapjes. Ik begon het ten tijde van verschijnen zelf een tikkeltje beu te raken dat de sleetse grap rond 'rampjaar 2020' al zo vaak was gemaakt in de populaire cultuur. 'Death to 2020' (2020) voelt ook als een makkelijke appetizer voor de Black Mirror-franchise, en dat terwijl je zou denken dat zo'n pandemie genoeg aanknopingspunten biedt voor ethische vraagstukken over moderne technologie. De grootste troef is natuurlijk dat grote sterren als Hugh Grant, Samuel L. Jackson en Lisa Kudrow de boel aan elkaar praten. Vooral Kudrow's typetje is erg geestig als een soort Kellyanne Conway die verwarring op verwarring stapelt, zodat uiteindelijk niemand meer weet waar ze het over heeft. Maar over de gehele linie duurt 'Death to 2020' (2020) te lang en biedt het te weinig écht scherpe satire. Het zegt genoeg dat deze mockumentary in de tweede maand van 2021 weinig relevant is.

Niet echt een film meer een lange sketch.

avatar van joachimt
joachimt (crew)
Ik moest hier best om lachen, veel meer dan ik verwacht had.