An Alan Smithee Film: Burn Hollywood Burn (1998)

geregisseerd door Arthur Hiller en Alan Smithee
met Ryan O'Neal, Eric Idle en Coolio

Alan Smithee komt naar Hollywood om een film te draaien met Sylvester Stallone, Jackie Chan en Whoopi Goldberg. De productie verloopt echter niet al te best en het eindproduct is al helemaal verschrikkelijk. Smithee besluit om zijn naam van de film te halen, en het te laten vervangen door een pseudoniem. Helaas is het in Hollywood gebruikelijk, dat er in die situatie de naam Alan Smithee gebruikt wordt. Natuurlijk is de echte Smithee het daar niet mee eens.

Dat er geregisseerd door Arthur Hiller en Alan Smithee bij staat is geen grap. Ook bij deze film werd de uiteindelijke montage door andere gedaan, en ze maakte er -zoals Arthur Hiller zei- een 'Saturday Night Live -sketch' van, zodoende werd dit ook een Alan Smithee film.

avatar van BoordAppel
Zo veel films heeft Alan Smithee eigenlijk niet geregisseerd. Valt me erg mee, maar dr zullen dr erg veel nog niet toegevoegd zijn denkk aangezien t grootste gedeelte wel troep zal zijn.

wezli schreef:

Ze

BoordAppel schreef:

Zo veel films heeft Alan Smithee eigenlijk niet geregisseerd.

Sterker nog, hij heeft er geeneen geregisseerd, daar hij niet bestaat.

avatar van BoordAppel
Queto Yurlunyur schreef:

Sterker nog, hij heeft er geeneen geregisseerd, daar hij niet bestaat.

Jaja, dat weet ik wel, toch wel duidelijk aan de hand van dat bericht?
Ff vraagje: hoe zijn ze eigenlijk aan die naam gekomen?

avatar van bioscoopzaal
IMDb zegt het volgende:

"Although idle speculation has given birth to the rumor that his stage name derives from an anagram of "The Alias Men, " in actuality it grew out of a decision that this particular stage name should be so individual that no other person would ever be likely to appear whose name matched Smithee's. Although Smith, then Smithe, were considered, eventually it was decided that a second "e" would guarantee this individuality, and Smithee has functioned under this name ever since."

Lijkt me een geloofwaardige uitleg

Het is zonder noemenswaardige inspanning mogelijk deze komedie helemaal uit te zien zonder ook maar eenmaal te lachen. Er gaat dus een en ander mis. Een kleine greep:

-Anderhalf uur lang pratende hoofden maakt nog geen film en is vooral niet leuk. Al helemaal niet als ze allemaal zo vermoeiend tegen je aan staan te leuteren als hier.

-Als je een semi-documentaire maakt, zorg dan dat het overkomt als een echte documentaire. Eric Idle, of all people, is hier 1 van de grootste boosdoeners: in verschillende scènes kan hij het niet laten het er te dik bovenop te leggen. Weg effect.

-Alleen maar in-jokes is uiteindelijk alleen maar irritant.

Deze film had voor Hollywood moeten zijn wat Spinal Tap was voor de rockmuziek. Zonde.

Om wat voor humor gaat het in deze film? Als Monty Python fan ben ik enthausiast over het feit dat Eric Idle hier meedoet. Maar, de film zelf. Is hij de moeite waard? Mis je iets "bijzonders" als je deze nog niet hebt gezien?

avatar van otherfool
Mislukte satire over Hollywood is vervelend, flauw, eentonig en bovenal vreselijk saaaai. Hoe een aardig idee compleet de vernieling in is gewerkt...

1,5*.

Wat is er zo special aan de naam Alan Smithee, er zijn verschillende actors en regisseur die de naam gebruiken, zelfs Dennis Hopper maakt er gebruik van. Kan iemand mij zeggen waarom?

bedankt weet ik dat ook weer