ad

Met onder meer: Aditya Modak, Arun Dravid en Sumitra Bhave

Oorspronkelijke taal: Marathi

• Netflix Bekijk via Netflix

Over The Disciple

"If you want to walk this path, learn to be lonely and hungry."

Sharad Nerulkar heeft zijn leven gewijd aan het zingen in Indiase klassieke muziek. Hij volgt ijverig de tradities en de discipline van oude meesters, zijn goeroe en zijn vader. Maar naarmate de jaren verstrijken begint Sharad zich af te vragen of het wel mogelijk is om de uitmuntendheid te bereiken die hij nastreeft.

imageimageimageimageimageimage

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

The disciple werd via De Standaard aangeduid als een pareltje in het moeras aan films op Netflix. Moest ik dus ook zien, dacht ik. Ook het concept leek me wel interessant met een werkloze ongemotiveerde man met een passie voor muziek. Het is zijn droom om carrière te maken in de khayal, een soort meditatieve klassieke Indiase muziekstijl, alleen ontbreekt het talent hem. Ik dacht een soort Whiplash (Film, 2014) te zien vol volharding, doorzettingsvermogen en harde labeur, maar bleef wat op mijn honger zitten.

De khayal zelf sprak me ook niet echt aan en verder dan wat irritant gekweel kwam ik niet. De film is doorspekt met muziek waardoor ik het niet echt aangenaam meer vond. Hier en daar wel fijne beeldtechnieken zoals de hypnotiserende ritjes op de bromfiets. Ook de acteerprestaties van de vrijwel onervaren cast was meer dan prima. Alleen kon dat voor mij de film niet voldoende redden.

avatar van nachtvlinder

nachtvlinder

Inderdaad, ook ik las dat het een pareltje zou zijn, maar ik kon het er niet aan afzien, integendeel. Deze muziek kan ik waarderen als het goed gezongen wordt, maar dat miste ik. Ook de zanger dient in trance toestand te geraken wat is nooit gebeurde, integendeel, het was een rationele jaloerse chagrijn regelmatig.... Mooie sfeer, geen hoogtepunt.