The Play House (1921)

Alternatieve titel: The Playhouse

Komedie / Fantasy

geregisseerd door Edward F. Cline en Buster Keaton
met Buster Keaton, Edward F. Cline en Virginia Fox

Een man komt bij een theater en koopt een kaartje. De dirigent, alle muzikanten en iedereen in het publiek zijn dezelfde persoon als hijzelf. Dan wordt hij wakker uit zijn droom en blijkt hij een simpele hulp te zijn in het theater waar hij werkt. Hij moet allerlei verschillende klusjes doen wat leidt tot flinke chaos.

Mijn favoriete Buster Keaton short staat er op! Sowieso een van zijn beste films.

Buster Keaton in vele gedaanten, ook als vrouw en nog iets hillarisch extra's.
Tempovolle aaneenschakeling van verrassende, grappige gags. Twintig minuutjes weg met Buster.
En moest ge soms niet weten wat een punchclock is of hoe ge een tweeling uiteen houdt, kijken naar "The Play Hoiuse"

avatar van Metalfist
Nu de Buster Keaton shorts op MovieMeter staan, is het hoog tijd om ze allemaal nog eens te bekijken en waar beter te beginnen dan met The Playhouse? Mijn favoriete short van Keaton en dat is vooral door een geweldig eerste stuk waar hij werkelijk elke rol speelt. Een heus filmisch huzarenstukje en o zo indrukwekkend om te beseffen dat dit alweer bijna 100 jaar oud is. Keaton (en Edward F. Cline) beseffen gelukkig dat ze meer moeten dan enkel die gimmick om de short boeiend te houden en besluiten om het daarna over een andere boeg te gooien. Qua stuntwerk is het nog redelijk rustig voor het doen van Keaton (hij was nog herstellende van een gebroken enkel) maar er is nog erg veel te beleven. Zo neemt Keaton het concept "punchclock" iets te letterlijk, verzeild hij in een klassieke deurenkomedie en wordt hij onderdeel van een soort van acrobatenshow. Heerlijk!