Project Power (2020)

Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Henry Joost en Ariel Schulman
met Jamie Foxx, Joseph Gordon-Levitt en Dominique Fishback

In New Orleans is er een opmars bezig van een mysterieuze nieuwe pil die aan elke gebruiker ervan superkrachten verleent. Welke deze zijn wordt pas duidelijk na het innemen van de pil. Terwijl sommigen onzichtbaar worden of een kogelvrije huid kweken, kan het voor anderen de dood betekenen. Het bestaan van de pil zorgt voor een toename van misdaden in de stad, waarna de agent Frank de handen in elkaar slaat met de dealer Robin en de voormalig soldaat Art om de criminele groep achter deze handel te stoppen.

avatar van james_cameron
Vlotte maar nogal suffe aktiefilm, bevolkt door vervelende, ongeloofwaardige personages. Vooral de doorgaans betrouwbare Joseph Gordon-Levitt maakt het wat dat betreft behoorlijk bont. De schetsmatige plot bestaat slechts om een aantal special effects-scenes aan elkaar te kunnen rijgen die, hoewel best imposant, behoorlijk stukgemonteerd zijn, net zoals de hele film. En wanneer zijn we ooit verlost van dialogen over het leed van New Orleans?

avatar van Shadowed
Tegenvaller.

Misschien wel de grootste tegenvaller van de week. De film werd door allerlei bronnen volledig opgeblazen en opgehyped. Maar weet dat je uiteindelijk tegen een Netflix-film aankijkt en uiteraard niet een te hoge kwaliteit hoeft te verwachtten. Desondanks was ik erg benieuwd, vooral vanwege de regisseurs.

Project Power lijkt een beetje op zo'n superheldenfilm die tegenwoordig wel vaker voor je voeten wordt getrapt. Zo'n gewelddadige film die een beetje tegen de regels ingaat van de superheldenformules. Het duurde veel te lang voordat die in het licht verschenen, maar tot nu toe is er ook nog geen meesterwerk bij komen kijken.

Uiteindelijk is het ook wel een film die tegen de regels ingaat, maar vooral qua straattaal en vulgariteit. Diegene die voor het bloed komen moet ik teleurstellen, qua geweld blijft het een tamme film. Wel veel kogels die om je oren vliegen, maar weinig bloedspetters of rauw / hard geweld helaas. Ook ik keek hier eigenlijk vooral voor, maar kwam niet echt tot mijn trekken.

Joost & Schulman zijn als duo gelukkig wel energiek genoeg om dit soort projecten op goede bodem te laten landen. Maar uiteindelijk versieren ze de film vooral, inhoudelijk is het allemaal best zwak. Visueel oogt de film gedetailleerd en modern. Veel neon en kleur, veel hiphop en elektronische soundtracks. Het past wel in dit jaar en kijkt vlot weg.

De film is ook best vlot opgezet en bevat genoeg actie om de kijker vermaakt te houden. Maar de actie blijft vaak te tam en de montage is eigenlijk veel te traag om zo'n snel ogende film bij te houden. Ook het camerawerk ondervindt regelmatig problemen qua timing. De regisseurs mikken op snelheid, maar kunnen het vaak zelf niet helemaal bijhouden.

De actie is ook nooit echt stoer of cool, ongeacht hoe stoer de film zichzelf vind. De film doet erg zijn best om cool te zijn, maar het voelt vaak een tikkie geforceerd aan. Toch kent de film zo zijn momenten en kijkt lekker weg. Levitt en Foxx doen het erg goed, lijken beide lekker in hun element te zitten.

De film bevat qua special effects een aantal erg gedetailleerde beelden die lekker doorratelen, en elke scene is erg kleurrijk ingericht. De film kent trouwens wel een aantal gave stukjes, vooral de finale met Foxx's boze bui is toch best gaaf. Het kijkt allemaal lekker weg en oogt zeer modern en snel. Daarvoor nog een voldoende, maar de volgende film van dit duo, mochten ze weer de actiekant opgaan, heeft toch wel verbetering nodig qua timing en adrenaline.

avatar van Kondoro0614
“There are no laws on this drug. They don't exist officially. 'Cause every time we try to deal with it, some guys in suits show up to tell us to stop.”

Een erg doelgerichte film die voornamelijk de jeugd moest inpakken. En dat is misschien mijn hekelpunt, waar ‘Dominique Fishback’ moest doen dat ze erg goed kon rappen. Iets wat deze tijd natuurlijk erg populair is maar wat eigenlijk totaal afweek van de hele film. Dat terzijde, en benoemt (ik was er geen fan van), kent de film zijn leuke momenten. Zo vond ik het concept zelf erg interessant. Toch is de uitwerking niet altijd even boeiend te noemen, en hoewel de film vrij lekker door draait zijn de clichés erg aanwezig.

De cast vond ik overigens wel leuk, ik vind ‘Jamie Foxx’ altijd wel een leuke acteur om te volgen tijdens de film en ook hier deed hij het nog best leuk. Ook ‘Joseph Gordon-Levitt’ is vaak een acteur die ik best wel erg kan waarderen, zo ook weer in deze film. Beiden heren hielden de film toch wel wat omhoog, en dat had de film ook nodig. Want ‘Dominique Fishback’ vond ik persoonlijk meer hinderlijk dan leuk.

Toch had ik wat meer van de pil willen zien, de ‘krachten’ waren nogal zwak vond ik zelf. De film had in mijn ogen soms nog een beetje beter gekund, al vind ik het echt gene slechte film onder de naam van ‘Netflix’. Erg cliché en doorsnee maar kijkt voor als nog redelijk makkelijk weg.

avatar van mariobustamente2
Ja mensen we hebben er weer één, een echte ZVJT film (zonde van je tijd film). Mijn advies :OVERSLAAN !.

avatar van jeroentjuhhhhh
Weer net niet. Joost en Schulman pleuren er opnieuw een flinke bak neon op en laten de camera rondzwieren alsof hun leven er vanaf hangt, maar het droogt allemaal vroegtijdig op. Het start nochtans sterk; het concept van de pil heeft (net als het uitgangspunt in Nerve) in de basis veel potentie en blijkt -niet geheel verrassend- het beste te werken wanneer we het daadwerkelijk in actie zien. Wanneer het dan niet meer dan een 13 in het dozijn misdaad/thriller plot blijkt met een geinige gimmick (de pil), stelt het vooral teleur. Weinig scenes die er echt bovenuit springen, maar wel een stel die dat hadden moeten doen, maar vanwege botte cuts (er moet veel in de montage gecreëerd worden, de actie spreekt zelden voor zich) en opvallende CGI (scene in de 'tank'...) komt dat er niet van. Met Foxx en Levitt heb je overigens wel twee namen die het allemaal prima kunnen dragen, Fishback schoot tekort. Alsmede haar personage; jonge, zwarte vrouw die kan rappen, maar systematisch wordt onderdrukt. Dat is nog eens saaie rassenpolitiek waar ik niet op zit te wachten in simpel popcornvermaak.

avatar van peterjames777
Simpel actiefilmpje welke toch vermaakt met dank aan de drie 'leads'. Jamie en Joseph zijn betrouwbaar zoals altijd maar vooral Domenique Fishback valt op. Ik was al onder de indruk van haar in HBO's The Deuce en ben blij te zien dat ze grotere rollen aangeboden krijgt. Charismatische actrice van wie ik hoop meer te zien.

Goed gemaakt, met enkele sterke actiescènes. Het ziet er soms spectaculair uit en is soms razend knap gefilmd, zoals de hier al eerder genoemde scène in de glazen cel...
Het verhaal heeft echter te weinig diepgang. Met het uitgangspunt van de powerpil wordt gewoon te weinig gedaan.
Dus helaas (toch weer) een doorsnee Netflix titel. Netflix begint steeds meer trekken van een fastfood keten te krijgen; ik noem het fast cinema. Makkelijk tot je te nemen, rechttoe rechtaan, maar na afloop blijf je toch nog met een leeg en hongerig gevoel zitten...
Grootste ergernis voor mij is hier trouwens het irritante kind Dominique Fishback. Die had beter een (eerste) baantje bij de MacDonalds kunnen krijgen, of van mijn part rapvideo's maken op YouTube, alles beter dan dit.

avatar van Hans Gruber
Matige film. Idee is aardig maar slecht uitgewerkt. Fox is oké. Gordon-Levitt wel aardig, maar Fishback ronduit slecht en irritant. Met als dieptepunt die rap. Gelukkig zat er ook nog wel wat humor in, dat maakte het voor mij iets draaglijker de film uit te zitten. Krap aan 2,5* waard.

Nou ze rapt toch zeer aardig in deze film.

avatar van leatherhead
Joost en Schulman hebben vaak wel leuke ideeën en concepten, maar de uitwerking is vaak toch een beetje flauw en kinderachtig. Er gaat toch steeds een beetje zo'n MTV sfeertje vanuit (wat gezien de achtergrond van de regisseurs niet verrassend is natuurlijk). Wat kekke kleurtjes en een R&B/hip-hop soundtrack moeten het allemaal wat hipper maken, maar daar blijft het allemaal wat te vlak en simpel voor.

Het gegeven van de superkrachten is wel leuk, maar ook daar wordt niet echt het maximale uitgehaald. Een concept waar je erg veel kanten mee op kunt, maar er wordt toch vooral voor de voorspelbare route gekozen. Levitt en Foxx doen het aardig en tijdens de actiescenes leeft de boel steeds wel weer op. Het is dan ook zeker geen rampzalige film, wel eentje waar met een andere regisseur denk ik veel meer uit te halen viel. 2,5*

avatar van schumacher
Middelmaat film. Er zaten zeker goeie stukken in maar het geheel was niet zo geslaagd.
1 keer zien is genoeg.

avatar van cor1946
Weer zo waardeloze film, sloeg nergens op.

avatar van schram101
Mits met de juiste verwachtingen ingestoken kun je met Project Power toch een aardig avondje vermaak achter het scherm zitten. Oké het is nergens écht bijzonder maar de film heeft met de immer coole Foxx en fijne Gordon-Levitt een leuke cast die er meer zin in lijkt te hebben dan bijvoorbeeld die van ongeïnspireerde The Old Guard. Sowieso is deze prent op alle vlakken beter. Visueel is het aantrekkelijk en heeft een leuk uitgangspunt. Toegegeven, niet alles wordt daar uit gehaald. Dat is wellicht de reden dat het ook maar middelmaat blijft. Echter is het gemiddelde wel erg aan de lage kant hier op de site.

avatar van numb nuts
scfi en actie goed concept,vermakelijke aktie en goeie cast.

avatar van EVIL '84
Een aardige, gemiddelde actiefilm voor op een zondagmiddag. Goede acteurs maar met een matig verhaal. De climax is erg ver gezocht en in mijn ogen te gemakkelijk. Had van mij wel iets origineler gemogen. Ik vond dit eigenlijk meer een actiefilm met SF elementen dan een SF/thriller. Er zaten hier en daar best wel wat goede actie scenes in de film. Prima te doen als je een (simpele) actiefilm zoekt met Jamie Foxx. Kijkt lekker weg, gewoon niet teveel bij nadenken.

avatar van Basto
Vanmiddag gezien, ben m nu alweer vergeten.

avatar van Ajax&Litmanen1
Een van de leukere Netflix Originals films van de laatste tijd, zonder dat dit nou echt goed was. Maar het concept is wel tof, visueel vond ik het vrij goed en er zitten absoluut een paar sterke stukken in (de vries-scène in de glazen cel voorop), maar uiteindelijk doet de film wel weer te weinig met het hele idee en is het allemaal wat inwisselbaar. Iets waar veel Netflix films mee te maken hebben. Netflix heeft alles, maar schijnbaar zelden echt goede scriptschrijvers. Maar dit was zeker voldoende voor een avondje vermaak.

avatar van Mickey b
Uitgangspunt origineel. Pilletje geeft je tijdelijk superkrachten. Politie bestrijdt fenomeen met verleiding tot ook het nemen van een pilletje... Daarnaast nog een verhaallijn over vader die zoekt naar zijn ontvoerde dochter. Grafisch ziet het er allemaal wel ok uit, veel neon en mooie settings. Alleen verhaal wat tam gebracht. Iets te weinig uitwerking van de superkrachten. Gemiste kans. Moest zelfs eventjes zelf een strijd aangaan met superheld Klaas Vaak... Normaal 2,5* maar geef er 3* voor originele insteek.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Enkele off topic berichten verwijderd.

avatar van Pim1993
Tsja, aardig gemaakt. Vrij waardeloze film die het echt van de acteurs en de special effects moet hebben. Hoop nutteloze bombarie.

Visueel scoort Project Power redelijk hoog. Enkele scenes springen er daarbij nog bovenuit en zijn niets minder dan indrukwekkend. En ook op het acteren van de 3 leads is weinig aan te merken. Helaas kan dat niet gezegd worden van alle bijrollen. Met name Rodrigo Santoro is als Biggie echt pijnlijk om te aanschouwen.

Het basis idee is, zoals wel vaker bij dergelijke films, wat ver gezocht. Maar dat hindert op zich niet. Alleen wanneer je het hele concept van een pil die elk individu op een andere wijze krachtiger maakt voor 5 minuten omarmt, blijft er alsnog heel veel onzinnigs over. Daardoor wordt Project Power nooit ook maar enigszins geloofwaardig.
En dan wordt er ook nog bijzonder weinig gedaan met het basisgegeven. Verschillende badguys worden telkens op een andere manier wat sterker, maar dat is het wel zo’n beetje. Daar had echt veel meer in gezeten.

Zonder dat ik echt geboeid werd, en ondanks dat Project Power wat rommelig is, heb ik me toch nog best vermaakt. Vooral omdat deze SF actie prent er goed uit ziet. Maar meer dan een mager zesje kan ik er niet voor geven.

avatar van Duke Nukem
"Has anyone seen an invisible man?"

Een filmp die er visueel lekker kleurrijk uitziet en wel aardig begint, maar eens op het schip zinkt het naar de dieperik. Het idee van een pil die aan elke gebruiker ervan superkrachten verleent die pas duidelijk worden na het innemen van de pil, is best aardig maar er kon meer mee gedaan worden. Vooral Jamie Foxx doet het wel goed, Joseph Gordon-Levitt doet teveel zijn best om stoer te zijn en Dominique Fishback met haar ge-rap is vooral irritant. Waarom zulke ongetalenteerde mensen als acteur in grote budgetfilms worden ingehuurd is me een raadsel. Dat slap gelul tussen haar en Foxx past totaal niet in dit soort film, waar het toch om de actie en de superkrachten gaat. Ook het weerzien met de dochter is om bij te huilen, niet van de ontroering maar omdat het allemaal zo overbodig en matig uitgewerkt is.

Het jammere is dat je tegenwoordig naar dit soort films kijkt met het idee dat er weer een franchise zit aan te komen. Gelukkig ligt het er verder niet al te dik op in deze film, zodat het als stand-alone ding ook nog waarde genoeg heeft, maar ik mag echt hopen dat ze hier geen vervolg aan breien. Niet dat het slecht is, verre van zelfs, maar doe maar gewoon wat origineel werk in plaats van steeds maar weer hetzelfde wereldje dat uitgemolken wordt.

avatar van Black Math
Ja aardig. Leuk uitgangspunt, al had er nog wel wat meer mee gedaan kunnen worden, de actie ziet er spetterend uit, en verder weet men er gedurende de film de spanning er goed in te houden. Maar het leukste is dat de film speelt in New Orleans. Er zijn veel films die in New Orleans opgenomen worden, het is een beetje het Hollywood van het Zuiden, maar vaak komt de stad niet erg herkenbaar in beeld. En zelfs als een film in New Orleans speelt, zoals The Curious Case of Benjamin Button, valt het vaak nog wel tegen hoe veel je van de stad ziet. Dat is hier anders, en dat bevalt me erg goed. 3*.

avatar van mjk87
Geen heel bijzondere actiefilm, maar visueel wel sterk. Vooral al die kleurtjes in de nachtscènes, daar houd ik van. Verder zitten er enkele sterke momenten in, zoals aan het eind maar vooral in het midden als een actiescène vanuit een afgesloten glazen kamer wordt gefilmd. Je ziet weinig, maar de manier van film is leuk gedaan en brengt het gevoel van chaos op een goede manier over naar de kijker. Ook de acteurs doen prima hun ding. Maar verder zitten er genoeg momenten in die niet boeiend genoeg zijn om er echt een goede score aan te geven. 3,0*.

Wat een waardeloze film, waste of time

avatar van missl
Normaal ben ik wel gecharmeerd van Joseph Gordon-Levitt als acteur, interessante rollen speelt hij over het algemeen. Deze film is echter zo'n zooitje dat Joseph Gordon-Levitt zelfs een slecht acteur lijkt.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Slechte actiefilm dat meteen aanvoelt als bandwerk. De acteurs hebben er ook niet bepaald zin in en beseffen dat het script niet veel voorstelt. Het wordt ook nooit boeiend met een plot dat wat wil meesurfen op de superheldenhype. Maar het blijft een cliché good guy, bad guy met wat achtervolgingen en knokpartijen. Alleen komen die helemaal niet goed over. Slaapverwekkend.

avatar van Chelsea94
Ik wilde deze film echt heel tof vinden, het begin leek dat ook te gaan worden, mooie sfeervolle shots, goede intro, maar uiteindelijk wist de film mijn aandacht niet echt te houden, zoals het constant is met netflix films. Ze willen meer geld maar uiteindelijk is het allemaal net niet.