• 8.668.085 stemmen

Genre: Animatie / Komedie

Oorsprong: Nederland / België

Geregisseerd door: Floor Adams

Met onder meer: Simon Hodges, Cezanne Tegelberg en Adam Fields

IMDb beoordeling: 8,0 (239)

Releasedatum: 16 januari 2020

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Mind My Mind

Chris, een jonge man met autisme, probeert in het dagelijkse leven zijn obsessie voor modelvliegtuigjes te verhullen. Hans, het mannetje in zijn hoofd, helpt hem daarbij. Hij schrijft de scripts voor allerlei alledaagse situaties en ontmoetingen. Op een feestje ontmoet hij Gwen, een zoöloog, die hem uitnodigt haar favoriete kameleon te komen bekijken. Chris vindt haar leuk en moedig volgt hij het flirt-script van Hans...

logo tmdbimagelogo tmdbimage

avatar van De filosoof

De filosoof

In Film > Overige films > Mind My Mind (2019):

Mind My Mind | An animated short film by Floor Adams - mindmymind.nl

Korte animatiefilm (29'40''). Het filmpje werd positief ontvangen door de critici en won een aantal prijzen. Mijn mening:

Leuk filmpje dat op overtuigende wijze laat zien wat het betekent om een (hoog functionerende) autist te zijn. Het laat in ieder geval drie kenmerken van het autisme c.q. Asperger zien: niet weten hoe je je sociaal moet gedragen met daarom voor elke situatie een vantevoren geschreven script, elke keer verwarring door wat anderen doen of zeggen en een obsessie voor een bepaald onderwerp c.q. wetenschappelijke feitjes (hetgeen het grote verbod in elk script is: begin niet over je hobby). Deze kwesties worden tot in den treure herhaald waardoor het goed is dat de film maar 30 minuten duurt, omdat het anders zou gaan vervelen. Er zit ook nog een romantisch verhaaltje in dat uiteraard voor veel moeilijkheden voor de autist zorgt maar dat ook suggereert dat zelfs voor een autist ondanks zijn sociale sukkeligheid er altijd wel een meisje is dat hem wil.

avatar van tbouwh

tbouwh

Ik hoop hem vandaag te zien. Erg bijzonder: een reguliere (!) release naast de normale langspelers.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Floor Adams slaat wat mij betreft de nagel op de kop. Het is sowieso een onderwerp dat me zeer nauw aan het hart ligt. Op een heldere manier verduidelijkt ze aan de hand van een soort poppetje in de hersenen van Chris hoe hij denkt en handelt. Iedereen zal in se wel zo'n poppetje in zijn hoofd hebben, alleen is dat van Chris anders in de weer dan anderen.

Feit is dat Chris erg veel compenseert met zijn intelligentie en met wat hij aangeleerd heeft hoe hij zus of zo in die situatie dient te handelen. Sommige situaties blijken onbekend terrein te zijn met amper tips (bvb. geslachtsgemeenschap), maar ook het daten blijft een ondoorgrondelijk kluwen ondanks de reeds opgeslagen tips. En de ene observatie betekent nog niet dat je deze zomaar kan kopiëren in een andere context.

Het levert aandoenlijke en zelfs grappige situaties op. Eigenlijk biedt de kortfilm nog meer ruimte voor extra beeldmateriaal en een degelijke uitgewerkte film. Fijn iets dergelijks te kunnen zien. Het biedt meer begrip van buitenstaanders van hoe naar autisme te kijken. Het zijn niet heus allemaal rain men en heus ook niet met een mentale handicap, integendeel zelfs. Net als kameleons zijn zij ook de perfecte individuen die hun zijn kunnen verhullen, ook al gaan ze af en toe uit de bocht. Mooi!

avatar van John Milton

John Milton

• 19091 berichten

Ik doe mee, Fisico. Afgerond naar boven weliswaar, maar dit was uitzonderlijk goed gedaan. This Is Short is de beste 25 euro die ik dit jaar heb uitgegeven.

Mind my Mind - DWDD is erg leuk (en informatief) om even te kijken nadat je de short gezien hebt.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

John Milton schreef:

Dank voor de link! Sluit inderdaad mooi aan op de kortfilm. Kan alleen maar bevestigen wat de mensen aan tafel zo appreciëren aan de animatiefilm.

Op MM in theorie een kortfilm met zijn 29 minuten. Het zal wat mij betreft de enige zijn die mijn lijst zal halen voor de top 1000.