Jian Yu Feng Yun II: Tao Fan (1991)

Alternatieve titel: Prison on Fire II

Hongkong
Actie

geregisseerd door Ringo Lam
met Chow Yun-Fat, Sung Young Chen en Roy Cheung

Ching zit samen met honderden andere gevangenen gevangen in een bajes ergens in Hong Kong. Hij wil dolgraag zijn zoon nog eens zien en besluit om te ontsnappen. Als hij na zijn ontsnapping echter ontdekt dat zijn zoon in een weeshuis zit, geeft Ching zich over aan de politie en komt weer in dezelfde gevangenis terecht, waar hij overgeleverd is aan de grillen van de sadistische gevangnisbewaarder Zau.

avatar van YuLaw16
Prison on fire 2, is wat mij betreft een zeer waardige sequel te noemen. Oke de nieuwigheid is er een beetje af en je kan wel een beetje raden, hoe de film in grote lijnen zal lopen, maar daar ontkom je als regisseur niet aan. Ringo Lam heeft dit waarschijnlijk ook erkent, en heeft niet iets gedwongen 'vernieuwends' in zijn film willen toevoegen. Inplaats daarvan diept hij uit het personage van Chow Yun Fat uit. En heeft hij het personage van Tony Leung eruit gehaald. Wat mij betreft een slimme zet. De actie is rauw en het is weer een typische ringo lam film. Goed acteerwerk, snel tempo en ga zo maar door

4/5

avatar van sinterklaas
Pfff heeft die shit-film nog een vervolg????

avatar van jeroentjuhhhhh
Heuy die shit-film heeft een vervolg lijkt me wel wat.

dominion
shit-film ?

neo (crew)
Na een aardig origineel biedt dit vervolg weinig nieuws. Zo is er weer een nieuwe sadistische gevangenisbewaker en zijn er weer de nodige opstootjes. Hoewel het voornamelijk een grote herhalingsoefening van de eerste film is, verschilt deze vooral door de (gemiddelde) uitdieping van de achtergrond van het Ching karakter en meer scenes buiten de gevangenis.

Desondanks het hoge déjà vu gehalte weet deze formule nog wel degelijk te vermaken. Gelukkig verving men Chow Yun-Fat niet, want hij weet de film prima te dragen.

Oude Ringo.

Heb de eerste film nog niet gekeken. Doorgaans probeer ik alles wel zoveel mogelijk in volgorde te zien, maar soms is het gewoon grijpen wat er te grijpen valt. Deze Prison on Fire 2 viel in die categorie. Het eerste deel komt ooit nog wel.

Nu is het ook wel zo dat die Hong Kong films doorgaans niet zo complex zijn, waardoor halverwege een serie starten weinig invloed heeft op het beleven van de film. Hong Kong films zijn weinig subtiel en zelfs zonder de eerste gezien te hebben had ik snel genoeg door waar bepaalde zaken naar verwezen. Het zijn verder ook redelijk klassieke genrefilms, dus het verloop veranderd sowieso weinig tussen verschillende delen.

Fat dus, in een gevangenis vol kliekjes. Iedereen heeft ruzie met iedereen en Fat laveert overal door, tot hij zichzeld zo vastrijdt dat het alleen maar mis kan gaan. Het is een Ringo Lam film, dus zit er iets meer drama in dan normaal. Alleen blijft het zo dat het acteerwerk niet altijd even goed past bij het drama. Fat en de rest doen het verder wel redelijk, maar echt serieus is de film niet te noemen.

Niet verkeerd om eens gezien te hebben, af en toe een lollige scene (de onderwaterkopjes bijv.) en een redelijk bitse finale, maar verder niet bepaald een mooie, afgewerkte en/of gelikte film. Gewoon redelijke Hong Kong filler.