Out of Shadows (2020)

1 stem

Documentaire

geregisseerd door Mike Smith (I)
met Mike Smith, Brad Martin en Kevin M. Shipp

Een aantal stuntmannen uit Hollywood luidt de klok en doet hun verhaal achter de schermen; hoe volgens hen het publiek is voorgelogen en gehersenspoeld door een verborgen vijand met een sinistere agenda. Een uiteenzetting over hoe Hollywood en de reguliere media de massa zouden manipuleren door propaganda in hun inhoud te verspreiden.

avatar van BlueJudaskiss
Complottheorieën nu ook officieel op MovieMeter?

avatar van Iron Maiden
BlueJudaskiss schreef:
Complottheorieën nu ook officieel op MovieMeter?

Zo lang het een volwaardige documentaire is.

avatar van tbouwh
Film is gemaakt vanuit een patriottisch, reactief standpunt, waarbij alle verdere producers/invloedrijke figuren achter of rondom het project in nevelen gevuld blijven (zie de website). Met andere woorden: de enige aanknopingspunten die je expliciet overhandigt krijgt, zijn de mensen die in beeld hun verhaal doen. Stuntman Mike Smith wordt daarbij naar voren geschoven als regisseur. Dat er o.a. ook een CIA whistleblower spreekt, geeft wel aan dat er veel grotere belangen spelen dan alleen persoonlijke getuigenissen. Ik meen zelf dan ook dat je de film niet kunt begrijpen zonder in het internetfenomeen Q(Anon) te duiken, een beweging die meermaals direct aan Trump is gekoppeld, en niet zonder reden. Wie zich verdiept heeft in het geval Epstein, moet in staat zijn op de proppen te komen met de observatie dat Trump in Out of Shadows opvallenderwijs niét wordt genoemd als voormalig vriend en sleutelgetuige.

Grote scepsis is op zijn plaats, zeker waar het Q & Trump betreft (ik ben vermoedelijk zo'n beetje de allerlaatste die die man op het schild heft), maar dat neemt niet weg dat de film vele zaken aanstipt waar kijkers gewoon hun eigen onderzoek naar kunnen doen - neem bijvoorbeeld de konijnenholen van Wiki Leaks en essentiële CIA-operaties van de late fourties/vroege fifties. Het grootste probleem is dat Out of Shadows zodanig gepromoot en besproken is, dat er als het ware al een vangnet is gecreëerd voor de gebruikelijke complotlabels, waarbinnen kijkers niet meer dan enkele key terms (of een blik op de poster) nodig hebben om te menen dat ze de film niet serieus hoeven te nemen.

Hahaha, mooi onderwerp.