The Owners (2020)

Verenigd Koninkrijk
Thriller

geregisseerd door Julius Berg
met Maisie Williams, Rita Tushingham en Sylvester McCoy

In de jaren 90 beramen de jeugdvrienden Nathan en Terry met ene Gaz het plan om in de woning van het bejaarde stel Huggins binnen te breken. Nathans vriendin Mary vergezelt hen tijdens de inbraak waar ze op een grote som geld stuiten. De jongeren hebben er echter niet op gerekend dat het koppel onverwachts vroeg thuiskomt en dat ze moeten vechten om te overleven.

avatar van tattoobob
nice.....klinkt goed.
Ik ben benieuwd.

klinkt,,,,,, als goedkope horror
denk dat ik hem maar oversla tot hij op netflix komt oid.

avatar van mcdaktari
Ik vond het niet echt een horrorfilm, meer een thriller. Net zoals "Don't Breath" ook als horrorfilm staat aangegeven vond ik dat ook meer een thriller. Maar The Owners vond ik best een verrassend filmpje. Ik had er nog helemaal niks van of over gehoord, en kwam hert toevallig tegen op Flixtor toen ik vanochtend vroeg wakker werd en een beetje aan het rondkijken was op internet. Zo kwam ik bij deze The Owners terecht. Ik heb me er prima mee vermaakt. Gelijk vanaf het begin is het een aardige film. Af en toe wat komische scenes erin, gewoon echt zo'n Engelse film die lekker wegkijkt. Prima geacteerd ook. Ik vond het zeker geen slechte film.

avatar van Master Blaster
Niet slecht. Blijft kijken maar had graag een ander einde gezien

avatar van Glacius
mcdaktari schreef:

Mag alleen niet in de schaduw staan van Don't Breathe.

Mysterieuze thriller,

Ook ik had graag een ander einde gezien! Ik hoopte er zelfs op
Een film die vraagt om verder te kijken maar her en der duurde het ook iets te lang vond ik.

avatar van AniSter
Matige film. Volgens mij hebben ze horror vervangen door thriller gezien de reacties hier. De omschrijving lijkt me ook opgesteld door iemand die de film maar half heeft gezien. Al met al stelde dit weinig voor. Het beste moment was 'de vrouw met de hamer'.

avatar van schumacher
Geinig filmpke.
Het is niet echt horror ze maar wel boeiend om naar te kijken. Ze moesten er wel nen mega achterlijken insteken haha.

avatar van filmkul
Matige thriller. Het verhaal is niet heel bijzonder en had veel beter uitgewerkt kunnen worden als men de juiste keuze had gemaakt. De film hangt een beetje tussen horror en mysterie in, maar is geen van beide. Iedere keer denk je als kijker dat de film een genre kiest maar blijft dan terughoudend en zet niet door. Het moddert daarom maar door naar een slap einde zonder enige verrassing. Het acteerwerk is verder ok. Slappe hap. 1.5/2.0

avatar van Collins
Een Home Invasion film die doet denken aan Don't Breathe (2016). De film is geen kopie, maar het Home Invasion plot heeft zeker overeenkomsten met voornoemde film. The Owners is een redelijk originele variant binnen het genre. Gebaseerd op een Franse strip genaamd Une Nuit De Pleine Lune die in 2011 verscheen.
Hoewel gebaseerd op een Franse strip en geregisseerd door de Franse regisseur Julius Berg is de film typisch Brits. Neem alleen al de humor. Typisch Brits. Onderkoeld, zwartgallig en cynisch. Heerlijk vind ik dat. Ook de personages zijn typisch Brits. De jeugdige insluipers zouden in de film Trainspotting niet hebben misstaan. En neem de bewoners van het huis dat onderwerp is van de invasie. De bejaarde bewoners zijn in spraak en gedrag een sterk aangezette versie van de Britse upperclass. De onverstoorbaarheid en de overdreven vormen van beleefdheid kijken heerlijk weg.
De film kenmerkt zich door cynische dialogen, doortrapte acties en onvoorziene geweldsuitbarstingen. Daartussendoor een ogenschijnlijk ongelijk kat- en muisspel tissen opgeschoten delinquenten en de oude gevestigde orde. Een zeer enerverende strijd die tevens onvoorspelbaar, humoristisch en spannend is.
Grimmig is het af en toe ook. Dat geldt vooral voor het einde. De slotscènes spelen zich af op een kleiner beeldformaat. Hiermee wordt de kleine speelruimte geaccentueerd waarin de hectische apotheose zich afspeelt. Het claustrofobische gevoel dat samen gaat met insluiting, wordt er door benadrukt. Een geslaagde stilistische truc.
The Owners is een prettig filmpje met valse personages, kwaadaardige humor en een hilarische laag-bij-de-grondse strijd tussen de personages. Een geslaagde eigenzinnige productie binnen het Home Invasion genre.
Leuk.

avatar van Shinobi
"Fucking freaks."

De films die ik tot nu toe met Maisie Williams heb gezien zijn nogal verwaarloosbaar, maar dit is dan weer wel een leuke uitschieter.

Het gegeven van een groepje jongeren dat een huis gaat beroven heb je al vaker gezien. Ditmaal is het de woning van een bejaard stel. De dieven stuiten op een kluis die ze niet kunnen kraken en besluiten te wachten tot het stel weer thuis is om de code van hen te kunnen ontfutselen. Het doet mij een beetje denken aan 'Don't Breathe'.

In grote delen worden de gebruikelijke clichés van het home invasion genre afgewerkt. Toch is het leuk om te zien hoe de rollen op den duur worden omgedraaid, waardoor er een eigenaardig kat-en-muisspel ontstaat. Dit gaat gepaard met wat zwarte humor en geweldig spel van de twee oudere acteurs; lekker dik aangezet.

De geweldsuitbarstingen zijn sporadisch, maar zeker niet minder sterk. Deze onvoorspelbare momenten worden goed in beeld gebracht en zijn bloederig te noemen. In de laatste akte wordt er nog gespeeld met het aspect ratio. Dit zorgt voor een aardig claustrofobisch gevoel dat toewerkt naar een gestoorde finale waarin je als kijker niet weet voor wie je moet juichen.

Al met al is 'The Owners' een vermakelijke home invasion horror.

Dikke 3,0 sterren.

avatar van Alathir
The Owners is toch een betere film dan de ratings doen vermoeden. Het is natuurlijk allemaal niks nieuws onder de zon wat er hier in deze film gebeurd, maar dat hoeft ook niet. Het is een beetje een marginale horror/thriller, maar misschien heb ik dat bijna automatisch met dit soort van Engelse accenten. Die ene jongen Terry is wel echt zo achterlijk en naïef dat het in mijn ogen niet eens meer geloofwaardig is. Bestaan er echt zo'n domme mensen? Maisie Williams is zeker niet mijn favoriete actrice, al kon ik ze wel meer waarderen in Game of Thrones dan Sansa. Het creepy koppel in de film zijn interessante antagonisten. Fijn om eens te zien voor bv. Halloween.

avatar van umbra
Korte inhoud klopt niet echt:

'De jongeren hebben er echter niet op gerekend dat het koppel onverwachts vroeg thuiskomt'

Ze waren juist aan het wachten op de terugkomst vh oudere koppel, dus liever eerder dan later

Goh, middelmatig thrillertje, die nog deels gered wordt door het bepaalde sfeertje dat er hangt van zodra de oudjes terug zijn. Het begin vond ik uiterst oninteressant.

avatar van barcam
Aangename verassing deze thriller.
De sterke punten van deze Engelse film zijn de acteurs en de beperkte setting.
Leuke rol van Maisie Williams (Game Of Thrones) maar vooral Jake Curran steelt de show.
De komische noot en het gratuite geweld met veel ketchup maken het flinterdun verhaal vermakelijk.
Het soms uitgemolken 'Home Invasion genre' heeft er een goede film bij.

avatar van ramonkerkelanden
Redelijk filmpje net goed genoeg om af te kijken

avatar van DjFrankie
Idd leuk om een keer gezien te hebben. Niks mis mee, maar ook geen hoogvlieger

avatar van mcdaktari
Glacius schreef:

Mag alleen niet in de schaduw staan van Don't Breathe.

Dat heb ik ook niet gezegd, ik bedoel dat Don't Breathe meer een thriller is ipv een horror. Maar dat is idd zeker een aardige film ja, maar heel anders, in The Owners zit dan toch weer wat meer humor, althans dat vond ik

avatar van mrklm
Belabberd geacteerde thriller, maar dat is voor een belangrijk deel te danken aan de opeenstapeling van clichés en idiote dialogen die de karikaturen die door moeten gaan voor personages uit moeten spuwen. Een broer [Ian Kenny] en zus [Maisie Williams], hun niet al te snuggere vriend [Andrew Ellis] en een pseudo-creatieve beledingen uitkramend stuk uitschot [Jake Curran] besluient een flinke som geld te stelen uit een afgelegen landhuis dat bewoond wordt door een bejaard echtpaar [voormalige "Dr Who" Sylvester McCoy en Rita Tushingham]. Maar oeps, het echtpaar betrapt ze en een psychologisch kat-en-muisspel begint. Slecht gejat én slecht verzonnen.