Dracula (2020)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Horror
270 minuten (miniserie, 3 delen)

geregisseerd door Jonny Campbell, Paul McGuigan en Damon Thomas
met Claes Bang, Jonathan Aris en John Heffernan

We volgen Dracula vanaf zijn oorsprong in Oost-Europa tot aan zijn gevechten met de afstammeling van Van Helsing en verder. Victoriaans Londen wordt aan het eind van de negentiende eeuw onveilig gemaakt door de beminnelijke bloedzuiger Dracula. Aan vampierjager Van Helsing de taak om Dracula voor eens en altijd te stoppen.

Dracula gaat op 1 januari van start bij de BBC.

De nieuwe horrorserie van de bedenkers van Sherlock komt later in het jaar ook wereldwijd naar Netflix!

avatar van Brix
Deel 1 gezien vandaag ... It's a bloody comedy !

Prachtige locaties en decors, maar daarmee heb ik alle positieve punten wel al opgesomd.
Het acteerwerk is zo aangedikt dat ik keer op keer in de lach schoot.
Claes Bang is de meest uit de toon vallende Dracula vertolker die ik ooit gezien heb, ondanks zijn achternaam moest ik vooral lachen om zijn interpretatie.
Dat kan niet anders dan de bedoeling zijn geweest, dus de benaming drama is op z'n minst incompleet.

Jammer dat men hier wederom een kans liet liggen om Bram Stoker's verhaal nu eens degelijk in beeld te brengen.
De BBC heeft nochtans ooit een geslaagde poging gedaan met de miniserie "Count Dracula"(1977) met Louis Jordan in de hoofdrol.
Ik had graag een remake daarvan gezien met de filmische mogelijkheden van nu, maar helaas.

Voor deze aflevering waardering 3 kleine sterretjes voor de setting, maar ik mag natuurlijk nog niet stemmen.
Ik weet niet of ik het op kan brengen de resterende twee delen nog te bekijken.

Vergat nog te vertellen dan Van Helsing deze keer een vrouw is.
Nu alleen nog wat zwarte acteurs erbij en we zitten weer helemaal op pc correct niveau.

avatar van Brix
Alle moed bij elkaar geraapt vanavond en deel 2 met grote moeite uitgezeten.
Dat vliegt helemaal uit de bocht...het einde doet de deur dicht.

Wie een actrice wil zien die het slechtste Nederlandse accent ooit nabootst moet wel even naar Dolly Wells luisteren (sister Agatha)
Deze aflevering scoort nog één krap eenzaam sterretje, voor de muziek.

avatar van Brix
Nog maar een inspanning gedaan om dit "drama" toch af te ronden.
Wel spijt dat ik überhaupt aan deze miniserie ben begonnen.
Dit was veruit het slechtste deel van de drie.

Nu ging het de kant van een teeny-horror comedy op.
Ook nog slecht acteerwerk van de jonge acteurs.

Aan het eind zit er een knipoog naar de eerste Christopher Lee Dracula film en ook nog een eerder in de film naar Udo Kier, in "Blood for Dracula".

Voor wie zich toch aan dit broddelwerkje zou willen wagen een goede raad: sluit een koptelefoon aan op je TV, want mompel- en fluisterscènes overheersen.
Zelfs mét koptelefoon op is het soms nog moeilijk te verstaan.
(Tenzij je er een ondertiteling bij kan vinden)

Have no fear, the funny "count" is here

avatar van Bobbejaantje
Brix, the Featless Vampiremovie Killer. Waarvoor dank!

avatar van horizons
Lol,
Review op MovieMeter: 1,5
Review op Tv meter: 4,5

avatar van Collins
Brix schreef:
Have no fear, the funny "count" is here

Ik heb je berichten met interesse gelezen. Bedankt voor het kijken. Deze reeks leek me de moeite.
Ik zie er toch maar vanaf. Brix, bedankt voor het ondankbare veldwerk

Collins
Dank voor de bloemen maar het was niet de bedoeling om iemand af te schrikken.
Het is een puur persoonlijke mening, en het zou best kunnen dat jij tot een geheel andere conclusie komt na de serie gezien te hebben en de neiging op voelt komen een houten staak door mijn lijf te slaan. (al helpt dat niet echt volgens deze filmversie, haha)

Ik heb me er hoofdschuddend (en soms luid lachend) doorheen moeten worstelen, maar ben dan ook liefhebber van het originele boek van Bram Stoker en verfilmingen die mij de koude rillingen kunnen bezorgen.
Probeer anders het eerste deel eens, en de laatste 10 minuten van deel 3 (het hilarische hoogtepunt, haha)

avatar van Collins
Ja Brix. Ik hou ook meer van het romantische werk. Ik denk nog even over. Een goede lachbui is ook wat waard natuurlijk
Enne. Vrees niet. Ik heb nog nooit de behoefte gevoeld iemand een staak door het lijf te jagen. Maar eh, eens moet de eerste keer zijn...

avatar van tattoobob
Mehh.....eerste aflevering is leuk en herkenbaar door het verhaal wat gebaseerd is op het schrijven van Bram Stoker,ik ga het gelijk vergelijken met Coppola's Dracula....en dan is deze serie kinderspel...dus niet vergelijken!!!
Aflevering 2 is ook nog wel aardig maar dan begint het afbrokkelen van het verhaal en daarbij begint ook de verveling toe te slaan.
Aflevering drie vond ik helemaal niets aan.
De humor in deze serie hadden ze ook achterwege mogen laten.

avatar van umbra
Deel 1 was best nog goed, zonder echt wow te zijn, maar vermakelijk, daarna ging het toch meer en meer de foute kant op, met een deel 2 dat het sein gaf voor een dramatisch 3de deel, sjeezes, hoe diep kan een serie vallen. doorheen de reeks. Dracula was echt pover.
Deel 1: 3/5
Deel 2: 2/5
Deel 3: 0.5/5

Deel 1 weet direct het Bram Stokers Dracula gevoel te pakken en dit (zeker in het eerste deel) niet meer los te laten. Het verhaal is goed te volgen, soms spannend, soms humoristisch waarbij Claes Bang wat mij betreft een heerlijke Dracula neer zet. Ik heb de volle 90 minuten geboeid zitten kijken en hier serieus van genoten. De nodige "gore" wordt niet gemeden en gelukkig ook niet overdreven.
In een zee van superhelden pulp series was dit een verfrissing.
Na de cliffhanger van deel 1 was de start van deel 2 dan ook een teleurstelling.
Een rommelig begin waarbij je je direct af vraagt waar in de verhaallijn je aangekomen bent.
Deel twee ontwikkelt zich als een murder mysterie verhaal met behoorlijk wat momenten waarbij alle logica overboord gaat om het verhaal maar te dienen. Op zich prima te zien als losstaand verhaal. Toch had ik graag gezien dat de toon, het verhaal en de stijl van deel 1 was doorgezet.
Bij deel 3 ben ik helaas afgehaakt. Zonder al te veel te spoilen waande ik mezelf weer terug in de huidige 13 in een dozijn meuk van de huidige series die te vinden zijn.
Mijn advies, kijk aflevering 1 en 2 en laat 3 voor wat het is, dan heb je op een druilerige zaterdagmiddag je tijd goed weten te vullen.

Vindicatur schreef:

Tja als je 1/3 van een serie/film moet laten, omdat het zo slecht is, heb je als serie/film in z'n geheel gefaald. Mensen moeten juist het derde deel ook kijken en dit mee in hun verdict opnemen.

avatar van mikey
Dracula variant, ditmaal wil de graaf wederom naar UK vanwege de cultuur en raffinement. Nu krijgt hij te maken met een hollandse dame die research doet naar het bloedzuigende fenomeen en belandt de kijker in interviews met de vampier. Deel 2 doet de graaf sherlock holmes na op een partyboat.
Deel 3 sla ik wellicht over.

Soms spannend, soms grappig, soms vies, soms slim, soms eng. Vaak ook niets van dit alles. Weet niet zo goed wat ik hier mee aan moet.

avatar van Elchapo
Deel 1 gisteravond gezien,was aangenaam verrast.....ik vrees voor de hierboven staande reacties,toch ga ik 2 en 3 nog even aanschouwen.......deel 1 krijgt in ieder geval 3.5 stars.

avatar van Mr.Sinister
Aflevering 1 begint goed..aflevering 2 al een stuk minder en aflevering 3 .. tja wat zal ik zeggen.. vliegt volledig uit de bocht.. wat een afknapper.. gevalletje jammer

Elchapo schreef:

Nooit enkel afgaan op gros v anderen hun mening, maar het valt echt wel op dat iedereen 1ste deel goed vind, 2de al minder en 3de echt slecht...wie weet ben jij de uitzondering

avatar van grid8400
Erg genoten hiervan. Beetje verbaast ook dat er zo laag cijfer gegeven wordt hier.

Voor mij ligt het een beetje in dezelfde lijn als Lucifer waar ik ook af en toe een aflevering van tussendoor kijk. Gewoon grappig humor, beetje gore en leuke acteurs. Aflevering 3 was het minste wat mij betreft maar toch een 3,5* omdat ik de episodes redelijk gebinged heb.

Wel vreemd dat hij hier als Drama/horror staat terwijl het gewoon horror/humor is.

avatar van Skuller
Heel erg naar uit gekeken maar wat viel het tegen.het begon hoopgevend maar daarna ging het snel bergafwaarts. Ik heb me mateloos zitten ergeren aan Dolly Wells (sister Agatha). Heel erg jammer.

avatar van Mac Hammer Fan
Twee eerste afleveringen waren onderhoudend, maar de derde, in de huidige tijd, is bagger.
Brix, ik deel je mening over het laatste luik en de prachtige locaties en decors uit deel 1.
Raak getypeerd.
deel 1: 2,5
deel 2: 2,5
deel 3: 1
gemiddeld 2/5

avatar van Querelle
Ik zou hier graag een 0,5* aan uit willen delen, maar ik heb maar een derde van deze zooi gezien. Ben het volledig eens met de bevindingen van Brix, behalve dat ik het Nederlandse accent van Dolly Wells niet het slechtste is wat ik ooit gehoord hebt. Die eer gaat naar Val Kilmer in Pollock (2000).

avatar van Elchapo
umbra schreef:

normaal gesproken ben ik het niet altijd eens met de 'rest' hier op dit forum,maar in dit geval wel: deel 2 én 3 zijn stukken minder...........

avatar van DarlingDionne
1e deel was waanzinnig goed, 2e deel vond ik ook nog wel boeiend, maar haalde het niveau van zijn voorganger niet. 3e deel was beduidend slecht. Zo zonde.

avatar van Flat Eric
Bloedeloos.

Ondanks een hoopvolle start werd ik helaas toch snel teleurgesteld.
De indruk werd met deel 1 gewekt dat het verhaal van Stoker werd gevolgd maar uiteindelijk zijn het toch 3 vreemde delen geworden. Waarbij deel 3 met de oninteressante personages toch echt het dieptepunt was. Het oneindige gebabbel van Dracula begon me op een gegeven ogenblik echt op de zenuwen te werken.
Ook de vertolking van Claes Bang als Dracula kon me niet bekoren. Er ging geen dreiging van uit noch was het een romantische aantrekkelijke Dracula. Christopher Lee en Bela Lugosi kunnen gewoon niet geëvenaard worden.
Een doekje voor het bloeden: gelukkig is het bij 3 delen gebleven.

Wat mij betreft een heel slimme en leuke variant op Stoker's verhaal Dracula. Niet makkelijk aangezien de reeds vele verfilmingen maken dat het lastig is om nog origineel te zijn.
Dit neemt niet weg dat deze mini serie naast een aantal hoogtepunten zeker dieptepunten kent. Prima vertolkingen van de hoofdrolspelers, snedige teksten, maar soms ook langdradig.
Een serie waar ik weinig tot niets van verwachtte en derhalve alleen maar kon meevallen. En vergelijken met de prachtige gothische Hammer films met mr. Dracula Christopher Lee......niet aan beginnen.

avatar van John Barry
Tja. De eerste aflevering vind ik eigenlijk behoorlijk goed. Er wordt toch een mooie spannende en mysterieuze sfeer neergezet. De decors en de locatie zijn erg mooi. De tweede aflevering is wat rommeliger met wat rare plotwendingen, maar weet toch op de boot wel een redelijk goede mysterieuze sfeer neer te zetten. De derde aflevering... Laten we het maar op houden dat deze aflevering erg rommelig en saai in elkaar zit.

Claes Bang zet best wel een vermakelijke Dracula neer, maar het acteerwerk van Dolly Wells is niet al te best. De rest van de cast acteert wissend (variërend van slecht tot wel aardig). Goede muziek van David Arnold en Michael Price.

avatar van Fisico
Ik kan niet anders dan de anderen hierboven bij te treden. Het eerste deel is veruit het beste. Sfeer en ontwikkeling van Dracula zijn hier veruit het sterkst. Interessant plotverloop ook met een getekende Jonathan Harker die zijn verhaal doet bij van Helsing in het klooster en terugblikt op zijn verblijf bij Count Dracula. In diverse scènes wordt duidelijk hoe duivels Dracula is en hoe hij steeds meer leven wegneemt van zijn slachtoffer en diens eigenschappen aanneemt. Ook de slotscène met de wolven was vrij bekoorlijk. Fijne steken ook tussen van Helsing en Dracula. Een nipte 4,0* voor dit eerste deel.

De andere twee delen kunnen best als afzonderlijk gezien worden. Het borduurt wel op elkaar verder, maar op zich heb je de andere delen niet nodig om de aparte delen te zien. Deel twee op de boot was hoe ik de film qua niveau in gedachten had. Degelijk, maar niet spectaculair. Soms wat te uitgesponnen en vreemde gedachtegangen van sommige personages in het whodunit verhaal. Al bij al redelijk met een 3,0*.

Het derde deel sloeg op niets en kon ik zelfs moeilijk mijn aandacht houden. Het ging nergens over en was saai. Blij dat het over was. Het deel te veel. Claes Bang begon me zelfs te irriteren en is dus geen Christopher Lee. 1,5*

In totaal dus een strenge, maar dikke 2,5*.

Helemaal eens met de hier bovenstaande recensies.
Deel 1 was super goed, Deel2 keek nog redelijk weg en Deel3 was een hel om je doorheen te ploeteren.
Voor het grootste deel heb ik mij wel vermaakt, dus kom toch net op een 3.

Vreemde film, deel 1 was veruit de beste. Al met al erg genoten.

Serie gaat kapot aan die flauwe zogenoemde woord grapjes en daarbij is Dracula volkomen mis gecast. Lugosi was goed meet Christopher lee was geniaal.