• 11.795 nieuwsartikelen

Genre: Komedie / Thriller

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Joost van Hezik

Met onder meer: Eelco Smits, Victor IJdens en Mara van Vlijmen

IMDb beoordeling: 6,5 (352)

Gesproken taal: Nederlands

• NLZIET Bekijk via NLZIET

Plot Boy Meets Gun

Maarten, een onopvallende docent, raakt betrokken bij een overval die uit de hand loopt. Per toeval krijgt hij het wapen, een pistool, in handen. Hij besluit het pistool te houden, maar dit heeft grote gevolgen. Meer en meer raakt hij in de ban van het pistool.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

avatar van schumacher

schumacher

Kon er nog mee door voor een Hollandse film, ik heb al slechter gezien.

avatar van bart007bond

bart007bond

Thx

avatar van Lakte

Lakte

Zeer goede telefilm!! Denk wel de beste van dit jaar.

avatar van Banjo

Banjo

• 1952 berichten

Een Nederlandse film...

Jongen ontmoet pistool had er dan moeten staan maar dat was niet hip genoeg?.

Vanavond ga ik deze film zeker even zien..

Ik heb de film net gekeken.

Ik vond hem heel apart en spannend.

De Engelse filmtitel vond ik eigenlijk wel raar voor een Nederlandse film.

avatar van Don Homer

Don Homer

Verrassend goed! Ik laat hem even bezinken.

avatar van ArnoldusK

ArnoldusK

• 1957 stemmen

Inderdaad erg goed geschoten en dat met een heel komisch plot!

Editing is scherp; scènes beginnen vaak al met een geweldig shot, een zwart-komische grap of een absurditeit.

Belichting en cinematografisch zit alles heel sterk in elkaar.

De laatste tien minuten konden me iets minder bekoren en maken het verschil tussen een 4,5 en een 4.

Een regisseur om in de gaten te houden!

avatar van perceived

perceived

Fijn!

Deze wat absurde Comedy-Thriller en eerste (langspeel)film van Joost van Hezik oogt strak en fis, is intelligent geschreven en ook grappig genoeg om leuk te zijn.

Na 5 van de 6 recente (behoorlijk bedroevende) Telefilms gezien te hebben is dit eigenlijk de enige van de laatste lichting die ik de moeite waard vind. Graag meer films van deze regisseur!

avatar van Don Homer

Don Homer

Sterk debuut van Joost van Hezik. Ik ben vaak geen fan van Nederlandstalige films, maar dit licht absurdistische drama wist meteen te imponeren.

Hij was grappig, diepzinnig en nog spannend ook! Cinematografisch was het inderdaad goed en ook de meeste acteurs spelen prima. Eelco Smits stal de show, die was fantastisch!

Ten slotte wist het script steeds te verrassen met leuke of rare wendingen. De laatste tien minuten vond ik ook iets minder.

avatar van Baboesjka

Baboesjka

Een bijzondere film. Absurdistisch, grappig, eigenzinnig en vrij duister. Ik vind dit één van de betere Nederlandse films. Het keek fijn weg, het acteerwerk is goed, mooi helder beeld, en ik vind ‘m origineel. Knap debuut! 4*

avatar van mjk87

mjk87 (moderator films)

Alweer zo'n rare film, een bijzondere seizoen de telefilms is het hoor dit jaar. Ook hier kon ik weinig mee door de wat vreemde sfeer die me gewoonweg niet trekt. Ik ben het met de commentaren hierboven eens dat het bijzonder en absurdistisch is, maar op deze manier smaakt het mij niet. Dat is overigens altijd de crux in dit soort films: het ligt me of niet, en verder valt er weinig over te zeggen. Ook al zie ik echt wel dat men visueel het nog een zekere look probeert te geven, en de relatie tussen de hoofdpersoon en zijn vrouw (Van Vlijmen vind ik een fijne actrice in dit soort rollen) prima is, staat daartegenover weer die rare vader met zijn rare gedrag waar ik niets mee kon, 1,0*.

avatar van john mcclane 2

john mcclane 2

Redelijk . Zitten paar leuke vondsten in ( voor Nederlandse begrippen ) .

Maar het is wel vaak lelijk belicht en geschoten soms .

Had meer in gezeten met een groter budget maar voor een tele film goed te doen .

avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

Aardige zwarte komedie over hoe evolutionair filosoof Maarten (Eelco Smits) als getuige van een supermarktoverval hernieuwde motivatie vindt om zijn midlifecrisis te doorbreken. Het pistool dat hij oppakt lispelt hem als een fatale vrouw toe (stem: Ellen Parren) dat geweld en dominantie een verleidelijke aantrekkingskracht hebben en een man slechts bestaat bij de gratie van de daden die hij stelt. Tegelijkertijd probeert crimineel Donny (Victor IJdens), de vorige eigenaar van het moordwapen, nu juist te ontsnappen aan de tirannie van een autoritaire vader (Peter Bolhuis) die hem fysiek en geestelijk mishandelt. Met geweld en intimidatie Donny's zelfhaat voedend over diens geschonden gelaat en zijn ontluikende bi- of homoseksuele gevoelens. 'Boy Meets Gun' (2019) is een welhaast ontroerende film over (giftige) mannelijkheid en hoe genegenheid, mildheid verloren gaan in een strijd om anderen te overtroeven. Waar zachtheid, tolerantie en zelfliefde verloren gaan in de wil om te presteren tegenover die andere mannen. Net als 'De Kuthoer' (2020) is 'Boy Meets Gun' (2019) in wezen een amusante genrefilm, maar krijgt het een extra laag omdat het er op een speelse en originele manier invulling aan geeft. Zo weet het zowel in vorm (voice-over, montage, etc) als middels plotkeuzes/dialogen aan te haken op ingewikkeldere zijnsvraagstukken.

avatar van sinterklaas

sinterklaas

Deze Nederlandse film is natuurlijk eerst in Korea op een festival gaan draaien, en krijgt hier een tv-release. Ja, want natuurlijk moeten er genoeg investeringen overblijven voor al die Rom-com diarree in dit kikkerlandje.

Deze prent is zeker niet slecht, en voor een NL-film in deze tijd ook weer eens gedurfd. Maarten is een leraar filosofie die zijn hele burgerlijke leven begint uit te kotsen. Een typische huisvader, met vrouw en twee kinderen lijkt eens een andere slag op te slaan als hij getuige is van een overval in een supermarkt. De overvaller verliest zijn dikke Dessert Eagle (eentje die ook zogenaamd kan praten met een call girl stem) en voor Maarten is het te verleidelijk. Het ding houdt zo lekker vast, Maarten voelt zich bad ass, het wapen betekend veel voor hem, maar iemand vermoorden? Dat komt er niet bij hem op.

Maar je weet dat dit ook niet zonder problemen verloopt. Het wapen schijnt een eigendom te zijn van een vrij sadistische gepensioneerde vader Gerard (waarbij het niet duidelijk is of het ook een gangster is), waarvan de overvaller toevallig de zoon is.

Naast Maarten vind ik ook Donny (de zoon van vader Gerard) een leuke vertoning geven; met zijn nichterige kleine Aziatische vriendje. En uiteraard is die overval ook niet voor de lol of het grote geld gedaan. Maar toch, vader Gerard (Peter Bolhuis) vond ik nog wel de rollen stelen.

Ook dat stukje met die huurbaas vond ik een blijver.

Ja, weer eens wat anders. Rauwe setting, sterke dialogen, maar toch een bijzonder kleine productie.

avatar van nijkerkbert

nijkerkbert

Prachtig absurd drama!

avatar van Drifter

Drifter

Een hele goede film. Heb me er goed mee vermaakt.

scorsese

• 11971 berichten

Goeie film over een man met een existentiële crisis die betrokken raakt bij een overval in een supermarkt. Het plot is op zich onderhoudend genoeg, maar het gaat vooral om het hoofdpersonage die een verandering doormaakt. Een beetje zwarte humor à la de Coen-broertjes (zeker ook vanwege de voice-over). Verder ook redelijk stijlvol in beeld gebracht.

avatar van shugenja

shugenja

Ik ben blij met een scenario schrijver als Willem Bosch. Hij heeft originele ideeën en brengt wat schwung in de Nederlandse film! Ook zijn andere werk zoals boy 7 vond ik leuk. Maar deze is de beste tot nu toe (van wat ik gezien heb. Laatst ben ik ook weer helemaal uit m'n plaat gegaan over een Nederlandse film (van Elbert van Strien, een generieke filmmaker vind ik). Maar laten we de paar goede originele schrijvers en regisseurs ook koesteren. Laten we hopen dat van hezik met meer leuks komt in combi met Willem Bosch!

Overigens is de filmtitel wel helemaal kut. Niet origineel het past niet bij de film. Een heer en zijn geweer ofzo. Een la vol patronen of gewoon Schiet! Naja verzin maar iets leuks maar boy meets gun is niks.

avatar van Robi

Robi

Lastig om een goede mening over deze film te hebben. Het verhaal is op zich niet slecht, maar heeft wel een hoop ongeloofwaardige elementen in zich. De beelden zien er mooi uit over het algemeen. Het acteren is niet altijd even sterk, maar is wel boeiend. En zo is dus ook de film. De sfeer is heel beknijpend, maar dat is juist ook goed. Ik weet het niet. Ik geef hem drie sterren. Het voordeel van de twijfel, zeg maar.

avatar van Robert-01

Robert-01

Verschrikkelijk, al die Engelstalige namen voor Nederlandstalige films de laatste jaren. Bij voorbaat een halve ster minder daardoor. Die trend is vast weer bedacht door "hippe", linkse globalistische types .

avatar van ZAP!

ZAP!

Het zag er zeker mooi uit, de vondst an sich met de gun die simultaan liep met de vertelster was ergens wel leuk bedacht, maar wat die stem allemaal uitkraamde vond ik eigenlijk niks toevoegen. Ook de uitwerking was over the top en ongeloofwaardig, jammer. De personages en het acteerwerk waren gemiddeld goed tot zeer goed te doen.

Van mij hadden ze in mogen zetten op een serieuzere toon en minder fratsen. Volgende keer, misschien?

avatar van jippie2010

jippie2010

Heerlijke zwarte komedie met een fijne cast. De sfeer wordt goed neergezet en verliest haast nergens haar kracht. Het absolute slot had misschien wel wat meer finesse mogen hebben. Al met al een prima Nederlandse film die deed denken aan een (on)vervalste Van Warmerdam. *3.5

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

Paar off-topic berichten verwijderd.

avatar van Aapje81

Aapje81

Pakweg de eerste drie kwartier van deze telefilm waren creatief, humoristisch en origineel. Daarna werd het allemaal erg naargeestig, ging het tempo eruit en moest ik om de vijf minuten denken aan de films van Alex van Warmerdam - MovieMeter.nl. Een regisseur waar ik geen fan ben.

De plot was niet interessant genoeg en de ontwikkelingen niet boeiend genoeg. Het acteerwerk was wel heel behoorlijk. Onder de streep vond ik bijvoorbeeld De Kuthoer (Film, 2019) - MovieMeter.nl dan toch een stukje leuker.

Redelijk

avatar van boemboem27

boemboem27

Geen hoogstaand filmpje.

Matig spelende cast.

Niet interessant, laat maar liggen.

Vond er maar weinig komedie aan.

Het is meer dan een dramatisch drama.

Het is dat ik Nederlandse films meestal wel kan waarderen.

Vandaar een halve ster extra.

avatar van mrklm

mrklm

Maarten Moreau [Eelco Smits], een uitgebluste docent filosofie aan de Universiteit Wageningen, is getuige van een mislukte overval op een supermarkt en krijgt bij toeval het wapen van Donny [Victor IJdens] in handen. Hij houdt dit geheim voor Monique [Helen Kamperveen] van de Wageningse Recherche, ook al omdat hij door dit wapen een gevoel van zelfwaarde krijgt dat zijn leven voorgoed verandert. Speelfilmdebuut van Van Hezik is duidelijk geïnspireerd door de films van de gebroeders Kaurismaki en zit vol beelden die ik eerder heb gezien, maar niet precies kan plaatsen. Wat ontbreekt is het understatement dat de films van de Finse broers zo memorabel maakt. Wat ook ontbreekt, is originaliteit. Als je niet weet dat alles bij elkaar gejat is, kun je dit vast meer waarderen.