De Aanbidding (2019)

België
Documentaire

geregisseerd door Bram Van Paesschen
met Milo Rau

In deze documentaire volgt men de theatermaker Milo Rau tijdens het maakproces van de voorstelling 'Lam Gods': zijn interpretatie van het schilderij van Van Eyck op de scene van NTGent. De film volgt het maandenlange proces van de casting, waarmee het project zich in het hier en nu van de Gentse stadsgemeenschap stortte: wie is de Kaïn van Gent, wie de Abel? Wie speelt Adam en wie Eva? Wie zijn de martelaren van de 21ste eeuw? De kruisvaarders en de rechtvaardige rechters? De mecenassen? Wat vertellen zij over de thema's van dit schilderij, over de erfzonde en het menselijk lijden, over geloof en tragedie, dood en verlossing?