The Last Sunset (1961)

Western

geregisseerd door Robert Aldrich
met Rock Hudson, Kirk Douglas en Dorothy Malone

De gezochte outlaw Brendan 'Ben' O'Malley vlucht naar Mexico. Ben zoekt onderdak op de ranch van zijn jeugdliefde Belle Breckenridge. Sheriff Dana Stribling achtervolgt Ben. Ben heeft ondertussen de rancher en alcoholist John Breckenridge belooft diens vrouw Belle en dochter Melissa en hun werknemers met hun kudde vee te begeleiden naar Texas. Dana sluit zich bij het gezelschap aan, mede omdat hij in Mexico geen arrestatiebevoegdheid heeft en Ben in de gaten kan houden. Onderweg wordt John in een cantina gedood. Ben was al verliefd op Belle, maar Dana wordt dat ook. Verwikkelingen kunnen niet uitblijven en complexer wordt het nog, wanneer Melissa verliefd wordt op Ben, die de leeftijd van haar vader zou kunnen hebben.

avatar van Dogie_Hogan
In Spanje (R-2) op DVD verschenen in boxset.

avatar van Kr!kke
Matige western, nogal een saai verhaal vond ik... Ook de actie ontbrak, er werd wel redelijk goed geacteerd leek me.

Prima western met een geweldige cast zelfs de hier blonde Dorothy Malone is prima als
Belle Breckenridge , het einde van de film is niet mijn einde maar ja daar moet ik het dan maar mee doen verder ook nog met Joseph Cotten,Carol Lynley ( die hier echt mooi in is) , Neville Brand en good old Jack Elam.

4 juni 03:00 - 04:45 ZDF

stinissen schreef:
4 juni 03:00 - 04:45 ZDF
Opgenomen, maar film begon later, dus...

-----------------------

Naast Spanje nu ook in Italie op DVD en in de VS in Rock Hudson DVD boxset uitgebracht.

avatar van Dogie_Hogan
Bovengemiddelde Western met een prima cast en aangename speelduur. De landschappen met de veekudde er doorheen zijn erg sfeervol gefilmd.
Geloofwaardig verhaal, maar finale is wat voorspelbaar, maar heb toch van deze Western genoten.
Met een zwoele, sexy blonde Dorothy Malone (35) en Jack Elam weer getypecast als de schurk. Elams screentime was (weer) beperkt, maar zijn uitstraling is al voldoende.
Ook op acteren van Hudson en Douglas is niet aan te merken, alhoewel deze Western wat wordt gedragen door de charme van Douglas.

Aantal songs had minder gemogen; ook het aantal studio-opnames, en jammer is het gerommel met het tijdstip van de showdown (noon). De schaduwen kloppen niet. Blijbaar zijn hier scenes overge-daan. Verder een Western om vaker te zien.
Voor nu IMDb #7/10.

avatar van Brix
Onderhoudende western, met mooie settings en goede rolbezetting.
Douglas speelt Hudson wel een beetje van het scherm.
Die laatste maakte op mij niet al te veel indruk.
Dat deed Carol Lynley dan weer wel.
Goede rollen ook van Cotten en Malone.

Ik had zelf ook liever een ander einde gezien, een wat grotere rol voor aartsschurk Neville brand, en ook wat minder romantiek en muziek.
Kirk Douglas horen zingen is geen plus.

Maar ook bij deze 3e kijkbeurt was het nog altijd een film die niet ging vervelen.

avatar van trebremmit
Psychologische western met een zieke twist die ik ook wel een beetje zag aankomen.
De karakters hebben bijna allemaal een duistere kant, vooral Douglas en Hudson spelen dit erg goed.
De film had iets minder lang mogen duren want nu zaten er wat teveel saaie scenes in, vooral de muziek was wat teveel van het goede.
Visueel was het prima in orde, zandstormen, grote kuddes en dorre vlaktes en dat alles mooi gefilmd.
Best wel een vreemde western, anders dan anders maar wel erg genietbaar.

Ik vond het einde trouwens erg sterk, Douglas die niet met de gedachte kan leven dat hij verliefd is op zijn eigen dochter en daarom geen kogels in zijn pistool doet.

Het einde was behoorlijk getelefoneerd, maar niettemin het enige juiste einde, gezien de ontwikkelingen ervoor.
De film boeit door de spanningen tussen de vier hoofdrolspelers en het goede spel van die vier. De bandieten, de indianen en het drijven van het vee zijn leuke afleidingen. Heel gek, maar die studio-opnames vond ik wel wat hebben... het zag er zeer sfeervol uit, ook al weet je dat je erg opzichtig voor de gek wordt gehouden.
Niet de eerste western met een zingende Douglas... ik hou er niet van, maar Douglas weet zelfs dat soort dingen iets extra's te geven waardoor het niet irritant wordt.
Hudson als tegenspeler werkte erg goed. Hij speelt iets onderkoelt, waardoor de extravagante Douglas volop kan gloreren.

Ondanks dat het verhaal, met een onlogisch conflict, vrij voorspelbaar was, was het toch niet bepaald gemakkelijk te volgen, maar een aantal dialogen had humor. De film zelf was een traditionele, melodramatische, maar duistere western met een seksuele ondertoon. Vooral de opnames van het weidse landschap waren prachtig.

avatar van mr rumson
Het eerste wat opvalt is dat de film er prachtig uitziet .
Mooie kleuren en een landschap zoals je dat mag verwachten van een western.
Ook zit er in deze western een goed verhaal wat je nieuwsgierig maakt naar hoe het af zou lopen.
De film is wel wat aan de lange kant en een liedje minder het dan zeker ook geen kwaad gekund.
Op de acteurs heb ik niks op aan te merken ze zetten hun rollen geloofwaardig neer .
Voor mij was het einde prima zo tenslotte viel er voor Douglas niet veel meer te halen zijn grote liefde was hij al kwijt .
Aan de andere kant kun je je ook afvragen hij wist op dat moment dat hij een dochter had dat is ook iets waar je zou voor vechten lijkt mij .
Voor mij is deze western zeker voor herhaling vatbaar en wie weet verhoog ik hem dan nog wel naar 4 sterren tot nu toe een dikke 3.5 ster