Wrinkles the Clown (2019)

Documentaire

geregisseerd door Michael Beach Nichols

In 2014 maakt de wereld kennis met ‘Wrinkles de Clown’ wanneer een angstaanjagend filmpje van een clown viraal gaat. Voer voor nachtmerries, maar het blijkt - tot op een bepaalde hoogte - in scène gezet. De enge harlekijn is namelijk ingehuurd door ouders die hun stoute dochter een lesje willen leren. ‘Wrinkles’ wordt meteen legendarisch. Hij wordt overstelpt met telefoontjes en er verschijnen talloze filmpjes op internet van en over de clown. Maar wie is Wrinkles en wat bezielt hem om zijn lucratieve bedrijf op te richten?

avatar van jeroentjuhhhhh
Hoopte eigenlijk op een fake dockumentary... (soort found footage) blijkt het zo'n clown van die 'hype' een aantal jaren terug. Wat dat betreft voelt de docu aan als mosterd na de maaltijd. Ondanks de opnieuw aangewakkerde interesse in clowns door IT: Chapter Two is het niet meer de viral sensatie die hier besproken wordt. Blijft natuurlijk wel een geinig ''nieuw'' terrein hoe zo'n urban legend nu extra sterk z'n eigen leven gaat leiden door het internet. Het zijn vooral de kids die ermee aan de haal gaan, met ditmaal een opvallende invalshoek vanuit de ouders (nogal onorthodoxe opvoedmethode). Maar om daar nou een feature length documentaire van te brouwen... het blijkt een beetje teveel van het goede. Veel kinderen aan het woord (yeey...) en uiteraard de ouders die er verder geen snars van snappen (interessant...), paar kenners die een enkele zin kwijt kunnen in het geheel (doe het dan niet) en uiteraard een echte clown! Wie meer hoopt te leren over het hoe/wat en de psychologie achter dit soort fenomenen... die komt bedrogen uit.

avatar van Collins
"Hi, you've reached Wrinkles the Clown. Leave me a message and I'll call ye back".

Vervelende docu over Wrinkles the Clown. Groot geworden middels de Sociale Media en natuurlijk een hype in de VS. Wrinkles is een chagrijnige clown die door ouders wordt gebeld om hun onopgevoede kroost bang te maken in de hoop dat de kindertjes daarna wèl hun gezag respecteren. Een zielige vertoning.
Het meest irritante stukje film is een voortdurende herhaling van het 'geestige' voicemail bericht van Wrinkles. Veel film is in meer of mindere mate opgehangen aan dit steeds ergerlijker klinkende bericht. Ik werd er een beetje naar van.
Ik had gehoopt op een interessant inkijkje in het fenomeen Wrinkles of in het fenomeen Clown. In plaats daarvan veel sensationeel gehijg in deze schreeuwerige nietszeggende documentaire, waarin vooral bange en verwende kindertjes en hun onstabiele ouders aan het woord komen. Uiteindelijk blijkt die Wrinkles ook nog eens een over het paard getilde nitwit te zijn.
Toch goed voor 2*. Eén onderdeel uit deze productie beviel redelijk. Door de film heen zien we steeds stukjes interview met de onherkenbaar gemaakte man achter Wrinkles. Een grappige blik op het leven van de (in armoedige omstandigheden levende) man achter de clown. Niet verbazingwekkend diepzinnig of scherp filosofisch, maar op een grappige manier onderhoudend. Dit onderdeel is leuk. Het interview mondt tenslotte uit in een verrassende twist. Geslaagd en ook leuk. Geestig zelfs.
Op imdb heeft de film een horrortag. Die tag maakte mij nieuwsgierig naar deze documentaire. Die tag slaat echter nergens op.

Ha! Ik woon hier