Eerie (2018)

Filipijnen / Singapore
Horror / Drama

geregisseerd door Mikhail Red
met Bea Alonzo, Charo Santos-Concio en Jake Cuenca

De zelfmoord van een leerlinge zorgt voor heel wat opschudding in een katholieke meisjesschool. Haar dood was totaal onverwacht en gruwelijk. Daarna onthult een helderziende decaan met de hulp van een geest het duistere verleden van de school.

Typische Aziatische horror.

Geesten die met problemen zitten dus. Echt eng is het niet meer, maar dat lijkt de film ook wel deels te beseffen. Daarom wordt er toch duidelijker op sfeer gespeeld, waarbij de fijne cinematografie positief opvalt. De horror zelf is eerder plichtsmatig, daarvoor hoef je in ieder geval niet te kijken.

Het plotje dat zich ontvouwt is ook niet bepaald origineel, maar dat hoef je van een typische genrefilm ook niet te verwachten. Deze Eerie is duidelijk niet bezig met het genre opnieuw uit te vinden, wel met het extra op de kaart zetten van de Filipijnense cinema, over de rug van een niche die z'n populariteit al bewezen heeft.

Red doet het uiteindelijk niet slecht. De film ziet er erg mooi uit, het verhaaltje weet net voldoende te boeien en het acteerwerk stelt ook niet teleur. Zolang je maar niet te veel verwacht van deze film valt het allemaal erg goed mee. Leuke filler dus, zeker wanneer de backlog met Aziatische horrorfilms dreigt op te drogen.

avatar van umbra
Niks speciaal in het spooky genre, maar als fan vh genre, is ie nog çava voor 1 keer. Maar middelmaat overheerste toch. 5/10