Thunderbolt (1947)

Documentaire / Oorlog

geregisseerd door John Sturges en William Wyler
met James Stewart en de stem van Lloyd Bridges

Een documentaire over de P-47 Thunderbolt piloten tijdens missies zoals Operation Strangle vanuit de basis in Corsica Noord-Italië in 1944. Ze worden gevolgd terwijl ze vijandige spoorwegen, bruggen, treinen en voertuigen uitschakelen.

Een nogal oppervlakkige documentaire vind ik.
Men gaat niet echt diep in op de feiten en is meer een propagandafilm dan een echte documentaire.
Maar dat is eigenlijk niet verwonderlijk omdat de beelden zijn gemaakt in 1944, in volle oorlogstijd dus.
Je ziet wat beelden van missies boven Noord Italië, maar duiding over de P-47 Thunderbolt krijg je niet.