San Pietro (1945)

Alternatieve titel: The Battle of San Pietro

Documentaire / Oorlog

geregisseerd door John Huston
met de stem van John Huston en Mark W. Clark

Een oorlogsdocumentaire die werd gemaakt in opdracht van het Amerikaanse leger. Een weergave van de afmattende strijd in en rond de Italiaanse gemeente San Pietro Infine. Grotendeels samengesteld uit gereconstrueerde vechtscènes tussen de geallieerden en de verschanste Duitsers.

Niet zo erg interessante en te korte documentaire over de belegering en verovering van het Italiaanse stadje San Pietro.
Je zou dit eerder een propaganda film voor het Amerikaanse leger kunnen noemen dan een documentaire die iets verteld over WO II.

Mnee, dit was echt niks.

Zoals hierboven gezegd, eigenlijk gewoon een streepje Amerikaanse propaganda. Het helpt absoluut niet dat een deel van de footage nagespeeld is, verder krijg je een voice over die het allemaal lekker aandikt en zo het informatieve compleet uit deze docu haalt. De overwinnaar bepaalde de geschiedenis zeggen ze dan.

Ik kan het verder gemist hebben, maar ik begrijp ook niet zo goed waarom nu nét deze campagne uitgekozen werd. Het lijkt een verhaal zoals er duizenden in elke oorlog voorkomen, wat dit nu net zo'n speciale en/of memorabele gebeurtenis maakte is mij ontgaan.

Ik heb al een paar van dit soort docus gezien, vaak vind ik er nog wel iets authentieks in, maar dat gevoel had ik hier compleet niet. Raar, want die waren toch ook gewoon van Huston. Vond dit in ieder geval één van de minste in z'n soort, compleet ongeïnteresseerd zitten kijken.