Delphine et Carole, Insoumuses (2019)

Alternatieve titel: Delphine and Carole

1 stem

Frankrijk
Documentaire

geregisseerd door Callisto McNulty
met Delphine Seyrig en Carole Roussopoulos

In de jaren zeventig was de legendarische actrice Delphine Seyrig op het grote scherm te zien als een zingende fee, een lesbische vampier, een echtgenote van een etherische ambassadeur en een huisvrouw terwijl ze aardappelen schilde. Ze was tegelijkertijd actief als feministe, wat ook betekende dat ze de camera in eigen handen nam. Samen met Carole Roussopoulos was ze één van de eerste video-activisten in Frankrijk, die niet alleen protesten van de Franse vrouwenbeweging documenteerde, maar ook het nieuwe medium gebruikte om de dominante vertegenwoordiging van vrouwen op tv en elders met hun eigen beelden en commentaren tegen te gaan.

avatar van CINEMATEKbe
Een niet te missen document voor filmfans, feministen en liefhebbers van de Franse cultuur, kortom iedereen! openingsfilm van ons zomerprogramma en het militant weekend 'Women I Love' op 1 & 2 juni CINEMATEK - Programma - Delphine et Carole, insoumuses