Playing Hard (2018)

Canada / Verenigde Staten
Documentaire

geregisseerd door Jean-Simon Chartier
met Jason VandenBerghe, Stéphane Cardin en Luc Duchaine

Ubisoft is een van de grootste game-uitgevers ter wereld. Deze documentaire geeft een kijkje in het kantoor van Ubisoft en volgt de meer dan vier jaar lange strijd van ontwerper Jason VandenBerghe om de videogame For Honor te maken. For Honor voert een epische oorlog op tussen vikingen, ridders en samoerai. Net als de karakters van het spel, zullen de makers geconfronteerd worden met tegenspoed, die een flinke impact op hun persoonlijke leven heeft, tot het breekpunt.

avatar van BlueJudaskiss
Er wordt ontzettend veel gepraat over dát er veel misgaat, maar wát er daadwerkelijk misgaat blijft buiten beeld. Misschien dat het met bedrijfsgeheimen te maken heeft en dat snap ik wel, maar het kijkt erg vermoeiend. Lijnen worden ingezet maar niet afgemaakt of duidelijk neergezet: waarom werd de beslissing teruggetrokken om een splitscreen te doen, en hoe kan het dat dat toch zo weinig consequenties had? Jason Vanderberghe is even een leuk excentriek figuur maar al zijn tegelwijsheden ("Entertainment is filosofie in beweging") vond ik erg irritant worden.

Vond het wel interessant.

Deze docu geeft toch een mooi inkijkje in een stukje corporate reality waar we doorgaans niet bij mogen zijn. Het is wel weer zo'n docu die iets teveel ingaat op het dagdagelijkse leven van de hoofdpersonages in plaats van zich wat meer en beter op de kern te richting, maar die kern vond ik voor een keertje wel interessant genoeg.

Ook omdat die het game wereldje makkelijk overstijgt. Enerzijds heb je een creatieve paria die zich verliest in een hoop onzin die z'n game niet beter maakt, anderzijds heb je de corporate blaaskaak die alleen maar beproefde concepten durft na te jagen en daarmee steeds meer het uiteindelijke resultaat uitholt. Als filmliefhebber moet dit toch bekend voorkomen.

Beste voorbeeld daarvan is het multiplayer verhaal, dat erin moet omdat het "zo hoort". Even eerder waren ze echter nog zo blij om genoemd te worden naast een game als Zelda ... een spel met amper enige online capabilities.

Creatievelingen die zich verliezen in dure details, bedrijfsmannetjes die in het begin een risico nemen maar daarna niet durven doorzetten en een hoop mensen op de werkvloer die vooral gefrusteerd achterblijven. En dan voor het publiek vooral een goed-nieuws show opvoeren. Het resultaat is uiteindelijk een stukje middelmaat dat amper wat teweeg gebracht heeft, wat voor een triple A productie eigenlijk gewoon een commercieel en kritisch falen is.

Mnee, ik vond het best interessant om zien. Beetje meer van dat in plaats van verhaaltjes over Vanderberghe's vader of de time out van Cardin en het was een écht goeie docu geweest.