Op Zee (2013)

Alternatieve titel: One Night Stand VIII - Op Zee

Nederland

geregisseerd door Marinus Groothof
met Martijn Nieuwerf, Rifka Lodeizen en Isabelle Smit

Edo (42) heeft een solozeiltocht van twee maanden gemaakt. De laatste 48 uur, tijdens de oversteek van Denemarken naar Harlingen, is zijn dochter Maria (8) aan boord. Plotseling, midden op zee, valt het schip op mysterieuze wijze stil. Een storm ontsteekt. Als Edo vecht om zijn dochter te redden, blijkt dat hij in werkelijkheid een heel andere strijd aan het voeren is.

avatar van Brandt
Edo is helemaal klaar met zijn werk en wil er een paar maanden tussenuit, lekker zeilen, rondje Engeland en dan via Denemarken terug. Het laatste stukje zal zijn dochter hem vergezellen. Op zee opent midden in het verhaal, met een dobberend schip onder een onheilspellend bewolkte lucht. Daarna hinkstapspringen we door het verhaal heen om een paar keer op het verkeerde been te worden gezet. En dat doet net iets te gekunsteld aan in een verder aangename film.

avatar van Robi
Ik heb vandaag een film gezien van twee en een half uur en die boeide van het begin tot het einde. Bij deze film van 45 minuten begon ik na twintig minuten al te kijken hoe lang hij nog duurde, Dat zegt dus eigenlijk heel veel over de film. Een vader gaat op zee zeilen met zijn kleine dochtertje. Maar hoewel de film mysterieus begint en zeker wel enige spanning oproept, verdampt die spanning toch vrij snel door de oppervlakkigheid en afstandelijkheid van het verhaal en de manier van filmen. Rifka blijft gelukkig nog altijd wel een genot om naar te kijken.