• 8.985.754 stemmen

Ontwikkeld door: Craig Mazin

Met: Jared Harris, Stellan Skarsgård en Emily Watson

Oorsprong: Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk

Datum van release: maandag 6 mei 2019

Eerst uitgezonden op: HBO (Verenigde Staten)

• HBO Max Bekijk miniserie via HBO Max

Plot Chernobyl

In april 1986 wordt een explosie in de kerncentrale van Tsjernobyl in de USSR een van 's werelds grootste door de mens veroorzaakte catastrofen. Tsjernobyl dramatiseert het waargebeurde verhaal van een van de ergste door de mens veroorzaakte catastrofes in de geschiedenis en vertelt over de dappere mannen en vrouwen die zich hebben opgeofferd om Europa te redden van een onvoorstelbare ramp. De miniserie richt zich op de hartverscheurende omvang van de nucleaire fabrieksramp en onthult hoe en waarom het gebeurde en vertelt de schokkende, opmerkelijke verhalen van de helden die vochten en vielen.

1. 1. 1:23:45

6 mei 2019 (1 uur en 02 minuten)

26 april, 1986, USSR. Na een ontploffing in de kernenergiecentrale van Tsjernobyl doen medewerkers er alles aan om de schade te beoordelen. Als aan de controlekamer wordt gemeld dat de kern van de reactor “weg” is, stuurt hoofdingenieur Anatoly Dyatlov zijn mannen naar de kern om dit te onderzoeken. Ondertussen wordt Vasily, een brandweerman, opgeroepen om de brand te blussen, waarbij hij zijn vrouw Lyudmilla moet achterlaten.

2. 2. Please Remain Calm

13 mei 2019 (1 uur en 02 minuten)

Terwijl miljoenen mensen risico’s lopen na de ontploffing in Tsjernobyl, onderneemt nucleair fysicus Ulana Khomyuk een wanhopige poging om Legasov te bereiken en hem te waarschuwen voor de dreiging van een tweede explosie die rampzalig zou zijn voor het continent.

3. 3. Open Wide, O Earth

20 mei 2019 (1 uur en 02 minuten)

30 april, 1986. Nadat zij via omkoping ziekenhuis nummer 6 binnen is gekomen, negeert Lyudmilla het advies van een verpleegster om het contact met Vasily te beperken. Nadat de brand in de reactor onder controle is, waarschuwt Legasov Shcherbina dat een meltdown het water van miljoenen kan besmetten. Khomyuk zweert de oorzaak van de ontploffing te achterhalen; Legasov maakt een ontsmettingsplan voor de omringende gebieden.

4. 4. The Happiness of All Mankind

27 mei 2019 (1 uur en 02 minuten)

Legasov en Shcherbina overwegen maanvoertuigen om het radioactieve afval te verwijderen, en Khomyuk krijgt met overheidsobstakels te maken bij het bepalen van de oorzaak van de ontploffing.

5. 5. Vichnaya Pamyat

3 juni 2019 (1 uur en 02 minuten)

Nadat hij door de KGB wordt gefeliciteerd voor het publiekelijk bevestigen dat de ontploffing in Tsjernobyl is veroorzaakt door “gebruikersfouten”, overweegt Legasov de prijs van het vertellen van de waarheid bij de rechtszaak tegen Dyatlov, Bryukhanov en Fomin.

Valery Legasov

General Pikalov

General Tarakanov

avatar van Karst

Karst

Heel erg goed. Eigenlijk is alles al gezegd over de serie en ben ik het grotendeels eens met wat Onis hier al over schreef op één ding na. De serie vond ik eigenlijk nergens echt spannend worden en emotioneel werd ik ook niet echt geraakt ondanks het lijden van enkelen.

Dit wijd ik eigenlijk aan een gebrek aan characterbuilding. Je wordt onmiddelijk in de actie gegooid maar wat mij betreft had er een aflevering mogen zijn waar de verschillende karakters ene introductie krijgen en we een beeld krijgen van het dagelijks leven in de Sovjet unie. Daarnaast had ik de zelfmoord liever aan het einde gezien op een moment dat het me mogelijk wel emotioneel geraak zou hebben. Ook had ik graag wat meer gezien van de top van het Sovjet systeem, de top in het buitenland en de landelijke en internationale media.

Dat allemaal gezegd hebbende, geweldige serie die wel even blijft naspoken.

avatar van richiedoom

richiedoom

Zeer verslavend! Nu de eerste twee afleveringen gezien en eigenlijk had ik gelijk door willen kijken, fascinerend onderwerp. Vakkundig gemaakte serie.

Wel zet ik mijn vraagtekens bij wat personages in de eerste aflevering. Ik vind het wel heel erg zwart/wit weergegeven, hoe stug een aantal personen de omvang van de ramp ontkennen. Ze worden neergezet als domme schurken, een soort 'villains' in het verhaal. Dit probleem had ik ook in de film Deepwater Horizon, waarin de mannen van BP ook als de grote domme badguys werden neergezet waardoor het olieboorplatform in de fik vloog. Nogmaals, ik zet er mijn vraagtekens bij want ik was er natuurlijk niet bij en het zou best zo gebeurd kunnen zijn.

avatar van scorsese

scorsese

Geweldige mini-serie over de nucleaire ramp na een explosie in een kerncentrale in Tsjernobyl in 1986. Uiteraard een boeiend verhaal dat hier in vele facetten langskomt. Indrukwekkend om te zien wat de omvang van de ramp was, en vooral ook de kracht van de radioactieve straling en de hele schoonmaakoperatie en de mensen die hiermee te maken kregen. Verder speelt de rol van de overheid natuurlijk ook een grote rol hier. Uitstekend acteerwerk en mooie muziek (onheilspellende klanken van Hildur Guðnadóttir).

• 1917 stemmen

Schitterende, beklijvende mini-serie. Ik heb de vijf aflevering op twee dagen tijd gezien, en een heel palet aan emoties heeft me aangegrepen. Vrijwel alles zit goed, enige kanttekening is misschien dat het Engels als voertaal wordt gebruikt, wat de authenticiteit ietwat afvlakt, al is dat te verwaarlozen; ik kan me er best in vinden zelfs.

Vooral de twee laatste afleveringen zijn geweldig. Aflevering vier is gitzwart, wat mij betreft, met de vele dieren in een niet benijdenswaardige hoofdrol. Een grote pluim voor de makers, want dierenleed wordt algauw 'ns vergeten.

Aflevering vijf biedt een ideaal slot, met het proces en al zijn wendingen. Bovenal heb ik echter genoten, gehuiverd en vooral vaak zo stil aan het scherm gekluisterd gezeten dat je een speld op de grond had kunnen horen neervallen. De mooie soundtrack van de IJslandse Hildur Guðnadóttir draagt daar alleen maar aan bij.

Een onverhoopt succes dus voor HBO, volgens mij, want ik denk niet dat men dit had verwacht. Ik was natuurlijk nieuwsgierig om het zelf te gaan bekijken, en alle beloften zijn waargemaakt. Heerlijk is dat!

4,5 sterren

Zeer fraaie serie. Haast onvermijdelijk ook als HBO een miniserie over zo'n onderwerp maakt. De eerste twee afleveringen zijn om te smullen. Vooral de eerste is als een fantastische rampenfilm in miniformaat. Er schijnt best een hoop niet te kloppen, maar de ontzagwekkende omvang van de ramp komt goed over, en is makkelijk te volgen en op zo'n meeslepende manier gebracht.

Minder ben ik dan weer te spreken over de Engels sprekende acteurs. Ok, het is beter dan Engelse acteurs met een Russisch accent, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Hoeveel je er ook aan went, het doet toch wat af aan de authentieke sfeer. Het is gewoon wat minder indrukwekkend als de KGB-directeur zo Brits is als het maar kan.

Een positieve keerzijde is dat een fijne acteur als Jared Harris nu een grote rol kan spelen. Zijn personage vormt een heerlijk duo met Skarsgard. Vanaf het moment dat Shcherbina het advies van Legasov verkiest boven dat van Fomin en Bryukhanov was ik echt verkocht. Die scène geeft ook zoveel voldoening.

Overigens zijn de eerste twee afleveringen wel veruit het beste. De slotaflevering is weer erg sterk, maar de derde en vierde missen de spanning en het tempo van wat daarvoor kwam. Ik moet uiteindelijk ook wel zeggen dat Mazin een neiging tot dramatiseren en versimpelen heeft. De bad guys zijn ook niet veel meer dan typetjes. Als ik niet al veel interesse in het onderwerp had zou ik de serie ook minder gewaardeerd hebben. 4.0*.

avatar van Daan258

Daan258

Zeer sterke miniserie!

Ondertussen is het al bijna 2 weken geleden dat ik de serie heb afgekeken en nog steeds spookt het soms door mijn hoofd. Wat een bizarre gebeurtenis was dit toch. Vreselijk om te zien hoe het destijds ongeveer gegaan is en hoe bijvoorbeeld medeplichtigen van de ramp er mee omgaan. Alles maar doen om hun eigen ass te redden. Vreselijk dat er zoveel gelogen en achtergehouden werd.

Elke episode heb ik met volle aandacht gekeken en heel erg goed weten te vermaken. Het acteerwerk is ijzersterk. Daadwerkelijk de gehele cast deed het bijzonder goed.

Een spannende maar vooral best aangrijpende serie.

Zeker een aanrader.

avatar van 606

606

Wat een heftig verhaal en wat hebben die mensen die stierven toch een vreselijke dood gehad. Echt wat een schok, en dat door een aantal mensen die een promotie verkiezen boven de regels en veiligheid. Het gemak waarmee die man in de centrale andere onder druk zette was gewoon shockerend. Net alsof er niks kan gebeuren. We weten allemaal nu na het zien van de serie wat daadwerkelijk de gevolgen zijn, en vooral in welke omvang. Geef mij dan maar die grote windmolens ipv kerncentrales. Overigens had ik ontzettend veel respect voor Valery Aleksejevitsj Legasov die echt bestaan heeft, over de andere 2 weet ik het niet. Maar Legasov heeft echt een top prestatie geleverd en een nog grotere ramp voorkomen kan je wel zeggen. En gelukkig is zijn verhaal opgepakt later en niet genegeerd. Verder was het een schitterend opgebouwde serie met zeer goede acteerprestaties.

avatar van tsjarlie_mm

tsjarlie_mm

ferm overroepen serie, zeker niet slecht, maar zeker niet de beste serie ooit zoals hier en daar werd geroepen. Er wordt goed geacteerd, maar al bij al toch niet zoveel emotie als zou kunnen bij een dergelijke serie. Ook niet altijd realistisch scenario naar mijn gedacht.

avatar van wimaroca_mm

wimaroca_mm

tsjarlie_mm schreef:

Hier sluit ik mij 100% bij aan,alleen een half puntje meer,

(jammer genoeg spreken ze geen Russisch,wat het nog meer geloofwaardiger lijkt)

avatar van thomzi50

thomzi50

• 1967 berichten

Inderdaad: jammer dat er geen Russisch werd gesproken, dat had het allemaal nog net iets authentieker (en minder Hollywood) gemaakt - ook omdat ik dan zeer waarschijnlijk geen enkele acteur had gekend. Maar los daarvan, en belangrijker: wat een knap gemaakte, zorgvuldige serie, zeg, waarvan met name de eerste twee afleveringen grote indruk op me maakten.

avatar van Ste*

Ste*

• 1960 berichten

Zeer goed.

Het is sowieso al interessant en fascinerend om te zien omdat een kernramp en de gevolgen toch vrij onbekend terrein zijn, en al helemaal omdat het echt gebeurd is en er redelijk weinig over bekend is bij het grote publiek.

Maar wat ik bijna nog beter vind dan het hele laten zien van de ramp en de nasleep is het tonen van de context van de Sovjetcultuur waarbinnen dit allemaal gebeurde. Eigenlijk ook onontkoombaar natuurlijk, omdat eigenlijk alles dat gebeurt - niet alleen het ontstaan van de ramp, maar ook alle ontkenning en de heroiek van de mensen die zich opofferen erna - alleen maar binnen zo'n samenleving had kunnen plaatsvinden. Maakt het dus eigenlijk dubbel zo interessant om te kijken allemaal. Daarnaast vind ik de hele jaren '80-sfeer ontzettend goed neergezet als het gaat om de kapsels, brillen en de schrale Sovjet-interieurs.

Zit op alle vlakken erg goed in elkaar.

PS. Voor de liefhebbers; er is ook een podcast over elke aflevering (The Chernobyl Podcast) waarin door de makers wordt gesproken over de keuzes die gemaakt zijn, wat er helemaal waarheidsgetrouw is en wat misschien minder, etc. Echt een aanrader om te luisteren.

avatar van Sisorow5_mm

Sisorow5_mm

Mag er overigens nog even erkenning worden gegeven voor hoe ongelooflijk goed de cast van Chernobyl is uitgezocht? Realistischer wordt het bijna niet.

avatar van maurice32

maurice32

Sisorow5_mm schreef:

Behalve Gorbatsjov ziet er niet uit , de rest wel zeer goed .

Ik heb de eerste 2 afleveringen gisteren op canvas gezien , pfff zeer spannend en zeer goed gemaakt .

Volgende week woensdag komen aflevering 3 en 4 , kijk ik natuurlijk ook

avatar van panax

panax

zeer indrukwekkend !!

avatar van schrans

schrans

Sterke reeks, maar ik mis dat tikkeltje extra dat ik verwacht had door de recensies. Het weet sterk te beklijven en kruipt onder je huid. Aflevering 4 is wel duidelijk de minste. Duidelijk ook dat de serie gemaakt is door een Amerikaanse bril waardoor het wat aan geloofwaardigheid inboet.

avatar van umbra

umbra

Niet mijn ding, deed gewoon niets met mij, vond het vooral heel saai en na 3 alfl gestopt, zegt alles voor mij, dan vond ik het echt wel slecht, heb al matige drek met veel moeite toch uitgezien, kon ik bij deze zelfs niet opbrengen.

umbra schreef:

Dat je het niks vind, dat kan. Snap het alleen niet zo goed, aangezien dit een waanzinnig spannend onderwerp is. Er zit toch best wel het nodige aan memorabele stukken in. Wat vond je dan zo saai? Wel zonde dat je 3 van de 5 uren hebt gezien en dan het restant skipt.

Lastig te beoordelen. Duidelijk knap gemaakt en decorsetting/acteerwerk zijn van een magistraal niveau. Kosten noch moeite zijn gespaard om de omgeving van Tsjernobyl en Pripjat tot leven te brengen. In die zin begrijp ik dat veel mensen betoverd zijn door deze productie, want het is zonder meer een meeslepende vertelling. Maar er bekroop me gaandeweg de serie een zekere irritatie naar hoe de complexe geopolitieke geschiedenis van de Sovjet-Unie en Oekraïne worden versmald tot een Amerika dat naar zichzelf kijkt. De weinig subtiele analogieën met het presidentschap van Trump. Zoals het erin hameren van de tagline 'What is the cost of lies?' als alarmistische boodschap om het gevaar van populistische en antiwetenschappelijke politiek mee te schetsen. Helden en schurken worden uitvergroot, en er is zelfs ruimte voor een komische 'buddy cop' dynamiek tussen een wetenschapper en een legerfiguur. En dat terwijl de miniserie- ironisch genoeg - zelf ook mythologieën bestendigt, zoals een spectaculaire helicoptercrash of de poëtische gebeurtenissen rond de Bridge of Death. Erg zelfreflectief naar eigen 'leugens' is 'Chernobyl' (2019) niet, terwijl het zich presenteert als historisch accuraat en wetenschappelijk onderbouwd.

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

'Is there anything we should worry about...?'
'...No...'

Ik was 7,5 toen deze ramp zich voltrok en, net als de beelden van de op zijn zij liggende Herald of Free Enterprise een jaar later, kan ik de beelden op tv me nog goed herinneren. De opnames van het rokende gebouw, de rondcirkelende helicopters en later de vrij gekomen beelden van de stumpers op het dak die ieder 90 seconden kregen om grafiet van de verschillende platen op te ruimen. Een blik op mijn vader die zijn hoofd schudde zoveel te zeggen van die lui worden opgeofferd en zijn ten dode opgeschreven onderstreepte het geheel. Dat zelfs de piloten ernstig risico hadden gelopen ging uiteindelijk mijn begrip te boven. Achteraf blijkt dat Chernobyl net zo goed een per ongeluk geopende Doos van Pandora voor de Russen was als voor ieder ander, een doos van Pandora die in al zijn omvang pas gedurende deze serie uitkristalliseert voor mij als de omvangrijke ramp die het daadwerkelijk was.

Veel gras laat men er niet over groeien want samen met het 'what have you done?' vallen we praktisch in de het moment van de ontploffing. De catastrofe die zich daarna ontvouwt rond al die mensen op locatie, toegesnelde brandweer, en van afstand toekijkende burgers, is om de kriebels van te krijgen. Slechts de aanblik van de weggeteerde Vasili Ignatenko is voldoende om een huiveringwekkende beeld te krijgen van al deze talloze mensen die langzaam aan de gevolgen van ASR gecrepeerd moeten zijn. Een werkelijk verschrikkelijke dood. Maar daar houdt de ellende niet mee op. Op zijn minst net zo ontstellend is de schier onmogelijke onwetendheid waarin dit alles plaats vond. Niet alleen lijkt men niet genoeg op de hoogte van de materie, tevens zat er incapabel personeel aan de knoppen, en aan deze mensen lag het nog wel het minste. Dan is er de 'mist' die Rusland heet. Waar dingen zelden naar buiten komen. Waar mensen verdwijnen, er niet toe doen en eenvoudig opgeofferd worden. Waar het Ijzeren Gordijn niet alleen spreekwoordelijk is en vooral het beeld telt dat men naar het westen uitstraalt. Want in niets mag Rusland minder zijn of lijken. Stel dat men in Zweden geen argwaan gekregen had na metingen, stel dat het de Russen gelukt was dit incident onder het tapijt te schuiven, stel dat men niet er niet in geslaagd was de meltdown door de bodem naar het grondwater te voorkomen.....eigenlijk had dit nog veel en veel slechter af kunnen lopen...

Fraai is de vormgeving van het geheel in combinatie met de soms angstaanjagende en ongemakkelijke soundtrack van Hildur Guonadottir. Surreëel en nachtmerrie-achtig zijn de scènes rond Ignatenko, net als de keuzes die Legasov en Shcherbina moeten maken. Dan zijn er van die kleine dingetjes zoals de telefoon die niet opgenomen wordt, of de rauwe en directe mijnwerkers die met een wel erg smerig klusje opgezadeld worden, maar ja...dat is Rusland. En dan toch weer doe communicatie, het volk dat dom en onwetend gehouden wordt. Het is eigenlijk teveel om te bevatten.

Een prikkel zoals Manhunt en True Detective mij gaven, om vooral maar met de volgende aflevering te beginnen, geeft Chernobyl in die zin niet af. Chernobyl moet het dan ook absoluut niet hebben van spanning, sterker, Chernobyl is zelfs redelijk traag te noemen maar slaagt net zo goed in een alles omvattende aanklacht van de ramp zelf tot de veroordeling aan toe. Zijn er minpunten te noemen? Nee eigenlijk niet, of het moet gaan om details als de symptomen van stralingziekte, de neerstortende helikopter die toch echt op een ander moment en omstandigheden plaats vond of het gegeven dat de kern zelf afkoelde en de inzet van de mijnwerkers en de warmtewisselaar daar niets mee te maken had. Het zijn details want deze serie maakt wel zeker een verpletterende indruk met een verontrustende en bij tijd en wijlen walgelijk beeld van deze enge materie.

avatar van MovieHolic

MovieHolic

• 2044 stemmen

Waar heeft iedereen deze serie bekeken? Ik zie dat het een HBO original is, maar is het ook elders te zien?

avatar van jester

jester

Voor nog wat meer achtergrondinformatie over de serie: er is ook een podcast over gemaakt: Podcast | HBO

Zeker de moeite waard!

MovieHolic schreef:

HBO max nu

avatar van MovieHolic

MovieHolic

• 2044 stemmen

DjFrankie schreef:

HBO max nu

Bedankt voor de reminder!

Toch maar eens een abonnement overwegen nu het 3.99 kost.

Zeer gedetailleerde uiteenzetting van de gebeurtenissen in 1986. Ook een topcast die hier meedoet. Gezien het gebeuren nu in Oekraïne krijgt de serie een extra dramatiserende laag voor mij

avatar van MindlessAssassin

MindlessAssassin

"You know the old Russian proverb: 'Trust But Verify'. And the Americans think that Ronald Reagan thought that up."

Een absoluut meester werk! Dat is wat deze mini-serie is. Beklijvend, onheilspellend en adrenaline pompend!

Ik wist inhoudelijk niet zo heel veel af van de nucleaire ramp in Tsjernobyl. Vond het wel altijd een boeiende gebeurtenis, aangezien het een levende stad in een soort post-apocalyptische stad heeft gemaakt.

Zelden zie je een serie vol details en hoogstaande kwaliteit. Kosten nog moeite zijn gespaard om er een goede en rijke televisieserie van te maken. Grote sets vol voertuigen, grote groepen mensen, de kleding en de Russische sfeer zien er allemaal bijna beklemmend maar perfect uit. Het lijkt alsof je zelf op de rampplek bent en dat is een groot compliment. Daarbij is de serie meeslepend, indrukwekkend en ijzersterk. Met een fantastische cast is dit absoluut een dikke aanrader op HBO Max. Deze miniserie laat zien hoe Rusland deze vreselijke ramp, wat overigens zonder een bepaald persoon, misschien nogmaals had kunnen gebeuren. Het liefst in de doofpot stopt, maar is bovenal een ode aan de vele slachtoffers.

Leuke goede mini docu. Maar niet zo bijzonder dat hij hier 4,5 ster verdient. Het verhaal zit goed in elkaar, acteurs doen goed hun werk, verhaal is interessant natuurlijk maar het is niet zo dat ik 'm volgend jaar weer moet kijken. Het gedeelte met het vernietigen van de dieren had van mij niet zo uitvoerig in beeld gebracht hoeven te worden. Duidelijk wat ze er mee wilden laten zien maar had ook een stuk korter gekund.

avatar van boombastic

boombastic

Oef, begrijp de positieve ophef niet zo. Ontzettend over gedramatiseerd, vervelende stereotype handelingen en karakters. Keuzes hadden wat mij betreft veel meer politiek inhoudelijk kunnen zijn, en/of meer karakter ontwikkeling: gemiste kans. Wellicht dat een lokale crew ook beter had kunnen bijdragen aan een betere representatie. Nee, geen aanrader, maar begin bijna aan mezelf te twijfelen na deze regen van lofzang.

avatar van lang pee

lang pee

Een hele tijd geleden gezien, ik vond dit bij de beste series ooit gezien, met natuurlijk de heerlijke Stellen Skarsgard..

Ik was 12 toen de ramp zich voltrok. Er was toen nog geen internet. Ik moest het met name doen met de berichtgeving van de Telegraaf. Ik weet nog wel dat er wat zorgen waren over de gewassen die we toen aten.

Fantastische serie. Ondanks de complexe manier werd op een fijne manier uitgelegd hoe het tot de ramp kwam. En dit werd ondersteund door werkelijk verbluffende beelden van Tsjernobyl. Ik moest er even aan wennen dat de Russen Engels spraken, hoewel de bewoners op een gegeven moment wel in het Russisch werden gewaarschuwd, maar door het zeer sterke en overtuigende acteerwerk deed dit voor mij geen afbreuk aan het geheel. Met name het beeld van de bewoners van Tsjernobyl op de brug waar zij keken naar de brand was fenomenaal. De kinderen die speelden met de nucleaire as dat naar beneden dwarrelde..

avatar van Hance

Hance

Ik heb voor de grap een kwartiertje lage beoordelingen voor deze serie gelezen op IMDB. En dan blijkt toch wel dat dit de meest indrukwekkende op een waargebeurd feit gemaakte tv serie ooit is. Nee het is idd geen Marvel spektakel.

Maar wat een kunstwerk, en wat mij betreft TV van het hoogste niveau. Het vreselijke onheilspellende geluid, de prachtige cinematografie, en het idee dat het grootste gedeelte van deze horror zich zo heeft afgespeeld.

Ik heb een hekel aan zonnepanelen en windmolens, en loop altijd maar kernenergie te roepen. Dat is waarschijnlijk ook de oplossing, maar na deze serie begrijp ik toch beter waarom die mensen al 50 jaar protesteren tegen kern centrales. Wat een horror.