Chernobyl (2019)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Drama / Historisch
348 minuten (miniserie, 5 delen)

geregisseerd door Johan Renck
met Jared Harris, Stellan Skarsgård en Emily Watson

Op 26 april 1986 ontstaat in de kerncentrale van Tsjernobyl in de Oekraïne een enorme explosie die radioactief materiaal vrijlaat in Wit-Rusland, Rusland en Oekraïne en tot in Scandinavië en West-Europa. Valery Legasov, een vooraanstaande Sovjet kernfysicus, is een van de eersten die de omvang van de ongeëvenaarde ramp begrijpt. Sovjet vice-premier Boris Shcherbina wordt door het Kremlin aangesteld om de regeringscommissie voor Tsjernobyl te leiden in de uren onmiddellijk na het ongeluk. Ulana Khomyuk, een Sovjet kernfysicus, zet zich in voor het oplossen van het mysterie van wat leidde tot de ramp in Tsjernobyl.

avatar van Fisico
Vanaf april 2020 te zien op Canvas in een marathon binnen de week.

Ik snap niet waarom het feit dat de acteurs niet de taal van hun karakter spreken zo'n groot punt is voor sommigen. Wanneer iedereen Russisch spreekt ben je aangewezen op alleen de ondertiteling en mis je naar mijn mening zaken omdat ze nu eenmaal niet alles (kunnen) vertalen.

Daarnaast kunnen we dus wel door allerlei andere ongeloofwaardigheden (niet persé deze serie) kijken maar gaan we met de ogen rollen als er Engels gesproken wordt.

Bovenstaande geld wat mij betreft niet voor nasynchronisatie (met uitzondering van kinderfilms), die is veelal niet om aan te horen.

p.s. ben wel van mening dat deze serie niet op moviemeter thuis hoort maar op seriemeter.

avatar van RoyDeSmet
Een serie in de top 10 van beste films van 2019!

RoyDeSmet schreef:
Een serie in de top 10 van beste films van 2019!

Een miniserie die het in mijn ogen zeker ook verdient. Stond bij mij zelfs op nummer 1 van beste films van 2019 !

Theunissen schreef:

avatar van notoirefilmhater
De 4e "film" die van mij 5 sterren krijgt. HBO brengt alles weer naar een nieuw hoger niveau met deze radioactieve parel.

Gecategoriseerd als Drama (wat het ook is), maar Chernobyl is vooral een regelrechte Thriller van A tot Z.

avatar van Kondoro0614

mini-serie..

Kondoro0614 schreef:

mini-serie..

Kan ook op tvmeter

avatar van IH88
Maar wat is dan het verschil tussen Band of Brothers en Chernobyl. De ene staat hier niet op, de andere wel.

Heeft volgens mij met het aantal afleveringen te maken. Zeven of minder afleveringen mag op moviemeter.

scorsese schreef:

Ja dat kan goed kloppen:

Toplijst mini - MovieMeter.nl

Als ik in bovenstaande lijst kijk, dan kom ik volgens mij (ik heb een aantal steekproeven gedaan) geen series (beter gezegd "Miniseries") tegen die meer dan 6/7 afleveringen hebben. Staan ook een paar pareltjes bij die ik vroeger in de jaren 80 heb gekeken, zoals:

Shogun (1980)

avatar van stephan-0115
- afgesloten verhaal (al dan niet met open einde)
- niet uitgespreid over meerdere seizoenen
- maximaal 7 delen
- Miniseries met een vervolg mogen toegevoegd worden, mits er drie jaar tussen de afzonderlijke series zit.
- Miniseries die het vervolg zijn op een tv-serie mogen niet worden toegevoegd.
- Series die in de bioscoop hebben gedraaid met een serieuze bioscooprelease worden sowieso op de site toegestaan.

Blijft wel raar dat een Heimat er dan wel op mag, dat zijn feitelijk gewoon 11 en 13 afleveringen voor de eerste 2 seizoenen. Maar allicht dat daar een specifieke reden voor is, dat weet ik niet.

avatar van notoirefilmhater
stephan-0115 schreef:
- afgesloten verhaal (al dan niet met open einde)
- niet uitgespreid over meerdere seizoenen
- maximaal 7 delen
- Miniseries die het vervolg zijn op een tv-serie mogen niet worden toegevoegd.

Dus vandaar dat Ass Worship en Slut Puppies op Moviemeter afvallen?

avatar van feyenoord126

Voor series hebben we tvmeter

Wist niet dat die site bestond joh. Is dat onderdeel van Moviemeter? Is het legit?

avatar van Kondoro0614
feyenoord126 schreef:

TvMeter.nl - De site voor voor liefhebbers van tv-series

Karst schreef:

Ja heel vreemd. Diezelfde mensen hoorde je waarschijnlijk niet huilen bij een film als Gladiator bijvoorbeeld.

avatar van Fisico
Toch wel een knappe productie van HBO. In principe ben ik ook vrij taalgevoelig en zou het voor zichzelf moeten spreken dat de cast Oekraïens spreekt, maar de vergelijking maken met pakweg Der Untergang gaat niet op. Een Duitse productie met Duitse acteurs spreken uiteraard Duits. In een Amerikaanse/Britse productie is het logisch dat er Engels gesproken wordt. Het stoorde me alvast niet. Maak er een Russische productie van en je krijgt een heel andere film, ook eentje met slechts 31 doden ...

Ik las enige tijd geleden een artikel over deze serie dat het vrij waarheidsgetrouw werd gebracht. Een aantal beelden zullen lange tijd in het geheugen gegrift staan. De brug des doods was een iconische scène net als de naakte mijnarbeiders die een tunnel aan het graven waren. En de 3 stervende mannen leden een verschrikkelijke dood, mooi in beeld gebracht alvast. Vooral de sfeer werd erg sterk weergegeven net als de starre stuurse politiek. Zelfbehoud, struisvogelpolitiek en de almachtige Sovjetnatie komen sterk naar voren. Daarom vond ik het laatste uur (in de rechtbank) één van de betere delen.

Ondanks het toch vrij complexe thema en de noodzaak om te weten hoe een kerncentrale een beetje in elkaar zit en hoe die zijn gebouwd naar Russische makelij, viel het me op dat de film vrij toegankelijk was. Er werd voldoende aandacht besteed aan het feit om de film bevattelijk te maken. Mooie opbouw zonder overhaast te werk te gaan of om sensatie op te zoeken.

spacekever schreef:

Geen faire vergelijking in die zin dat Chernobyl pretendeert de waarheid te benaderen wat voor blockbuster Gladiator helemaal niet het geval is.
Maar zoals ik hierboven net zei: een Russische productie van Chernobyl had een hele andere film opgeleverd, dat is zeker.

avatar van Kronos
Fisico schreef:

Alsof de makers van deze miniserie ons willen laten geloven dat men in die tijd Engels sprak in de Sovjet-Unie?

Mij stoorde het helemaal niks. Als Rusland deze miniserie had gemaakt dan zou dat ongetwijfeld in het Russisch geweest zijn. Denk je dat dan de waarheid dichter benaderd zou worden?

avatar van Basto
Fisico schreef:

Wat een kolder. Als de Russen hier een serie over gemaakt hadden, was er vast niks ernstigs gebeurd en een Oekrainsche deliquent als schuldige aangewezen.

Misschien kun je de blu ray uit Rusland halen en Russisch als taal selecteren. Probleem opgelost.

Basto schreef:

Pools of Tsjechisch was een optie volgens de dvd-box, geen Russisch...

Even serieus nu: waarop heb je nu eigenlijk kritiek? Ik zeg toch hetzelfde als jij? (In mijn recensie dan)

Kronos schreef:

Zoals ik ook al zei: het stoorde mij ook niet. De reeks is waarheidsgetrouw op de taal na dan, maar ik heb begrip voor die keuze. Evident is dat niet als de productie uit de VS of GB komt.

avatar van Basto
Fisico schreef:

Pools of Tsjechisch was een optie volgens de dvd-box, geen Russisch...

O sorry, ik had spacekever moeten quoten. Wij zijn het idd eens.

Fisico schreef:

We zijn hier met zn alle aan het mierenneukken dus dit is dan een uiterst faire vergelijking.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Chernobyl, de prestigieuze reeks van het moment. Tot de volgende eraan komt. Omdat alles in een serie moet tegenwoordig wat geen sequel of franchise is. En dat is jammer, want ik begrijp wel dat je veel te vertellen hebt. Maar nu voelt het toch iets te lang aan. Ik was de serie begonnen en op zich wel de moeite. 1 aflevering per dag. Maar ik stond niet meteen te springen ook niet naar de volgende aflevering. Niet dat het een sleur werd, maar ik mis toch wat dynamiek.

De serie is op de eerste plaats het relaas van de gebeurtenissen. Terecht proberen ze het menselijk te maken, er zijn veel slachtoffers gevallen. Maar helaas zeggen die namen me niets en dat is uiteraard erg voor die mensen maar in een serie of film zorgt het deels voor een barrière. Wel zit de sfeer goed en ik geniet vooral van de score waar de componist zich inspireerde op geluiden van zo'n kerncentrale. Alsof ik weet hoe dat klinkt, maar het past er wel bij.

De kritiek dat er geen Russische acteurs zijn, kan ik deels volgen. Nu lijkt het eerder een kritiek op Rusland dan een relaas van het eigen verleden. Langs de andere kant had waarschijnlijk niemand van deze serie gehoord als er geen bekende namen in meespeelde. Laat staan dat er de nodige financiering voor zou gevonden worden. Vraag is natuurlijk wat je wil zien, een spannende film of een realistisch verhaal. Voor beiden is wat te vinden, maar het is ook een kwestie van smaak natuurlijk.

Chernobyl is geen slechte serie en gelukkig geen 10 delen met een open einde naar een vervolg of zo. Alsof je Titanic II zou maken (wat volgens mij als B-film al bestaat). Mooi gemaakt en op zich wel interessant. Maar de hoge score is toch verwonderlijk. Alsof veel mensen echt verrast zijn dat dit echt gebeurde en nog nooit van Chernobyl hadden gehoord.

avatar van JJ_D
Allicht is ‘Chernobyl’ de meest besproken miniserie van het voorbije jaar. Terecht ook, want de impact is niet te versmaden. Meer nog dan een haast documentair inzicht in de feiten rondom de kernramp, vangt de toeschouwer ook (en vooral!) een glimp op van de menselijke prijs van het drama. Zo is het verre van onlogisch dat Barry Keoghan in de gedaante van Pavel een rol aangemeten krijgt: de horror, het apocalyptische landschap dat achterblijft na het ruimen van het eerste puin wordt ook geëxpliciteerd, en net dat – hoe de catastrofe talloze gewone levens compleet op hun kop zet – blijkt een katalysator voor een empathische reflex die moeiteloos geografische en historische grenzen overschrijdt.

Overigens lang geen polariserende anti-Sovjetpropaganda, deze reeks, want door in te zoomen op “the cost of lies” wordt fake news en de eigen waarheid die autoriteiten rondom bepaalde gebeurtenissen verzinnen het belangrijkste motief. Daar zullen ze in het Amerika van Trump wel oren naar hebben? Voor het overige is de cinematografie fantastisch, de soundtrack huiveringwekkend, de opbouw superbe en, euhm, wel, nou, wat je maar wil: deze serie heeft het.

Soms maken woorden een indrukwekkende ervaring kapot, niet? Dus zit er niets anders op: kijken, kijken!

avatar van Phantasm
Aangrijpend drama dat prima in elkaar is gezet.