Man Made (2019)

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Sunny Bergman

Echte mannen zijn stoïcijns, huilen nooit en maken harde grappen. In deze documentaire onderzoekt Sunny Bergman wat de maatschappelijke ideeën over mannelijkheid zijn. Wat wordt gezien als typisch mannelijk en in welke stereotypen uit zich dat? En hebben mannen onder deze ideeën te lijden? Bergman gaat op zoek naar antwoorden bij studenten en zondagsvoetballers, maar ook bij mensen die bezig zijn aan de transformatie om man te worden.

avatar van Macmanus
Bubbel

Weer een docu van Bergman waaraan ze begon met een duidelijk doel. Haar mening was er al en daarna doet ze net alsof ze op onderzoek gaat. De interviews met haar man en familie zijn op een reality tv manier wel geestig. Als ze met wetenschappers gaat praten en een onderzoek gaat doen over testosteron komen de activisten docu eigenschappen naar boven. Ik ben daar geen fan van. Ze wil niet dat men haar docu gaat aanvallen op geen wetenschappelijk bewijs, maar hoe ze het hier doet werkt het juist averechts. Dus de ballet dansers hebben het meest testosteron! En dat 1 van die panelleden dan ook nog uitspreekt dat dit wel erg tegen de gevestigde vorm van denken is! Je moet toegeven dat van subtiel sturen geen spraken is.

Probleem van Bergman en van deze redelijk recente kant van Links is dat ze met zichzelf in de knoop zitten. Voorheen was links heel vrij en anti kerk. Nu is een deel van links gewoon altijd voor de minderheden of zwakkere. Ongeacht wat voor achtergrond en ideeën. Dan kom je uiteindelijk in een spagaat. Ik ben voor vrouwenrechten maar ik wil ook een religie die hier in de minderheid is niet aanvallen. Dus kies ik om net te doen of die er op bepaalde momenten niet zijn.

Waarom stel ik dat bij deze docu. Door het IJsland verhaal. Dit is haar climax en het lichtende voorbeeld van hoe het wel kan. Een westers land waar erg weinig verschillende culturen leven, lage bevolking. Dit word niet benoemt. Wacht! Voor je denkt dat ik nu een extreem rechts aanhanger ben, here me out! Zeg ik dat alle blanke mannen in NL perfect zijn en dat het ligt aan de buitenlander. Nee zeker niet. Maar het totaal negeren van verschillen in cultuur en opvoeding (ook onder witte mensen) maakt dat laatste punt nogal zinloos. Als je echt wil dat de man meer emancipeert moet je opzoek naar mannen binnen allerlei groepen om het probleem ook echt op te lossen. Nu blijven we teveel in haar bubbel/omgeving. Te algemeen. Waardoor deze docu netto niks veranderd.

Na 5 docu's en ruim 10 jaar later zit Bergman nog steeds in die spagaat.

Geen sterren dit is te TV om te kunnen beoordelen.

avatar van Donkerwoud
Er zijn drie dingen waar ik bij 'Man Made' (2019) een beetje moeite mee heb. Ten eerste de steeds terugkerende vorm van een ego-document waarin Sunny Bergman vanuit zichzelf vertrekt om sociale kwesties in de bredere zin te agenderen. Het blijft een zwak huwelijk tussen haar introspectieve zelfonderzoek en de wetenschappelijke bevindingen die ze onvoldoende onderbouwt of contextualiseert. Er gaat meer aandacht naar hoe het huishouden in huize Bergman is verdeeld dan naar welke theoretische basis ze als uitgangspunt neemt. Ten tweede ben ik geen enorme fan van dit soort 'consensus-feminisme' waarin wordt gesproken over mannenemancipatie. Feministisch activisme kan nu juist tegendraads en confronterend zijn omdat het de ervaringen van mannen níet als uitgangspunt neemt. Ten derde wordt die mannenemancipatie vooral vertaald naar therapeutische praatgroepjes (o.a. Jens van Tricht en Glenn Helberg, maar misschien zelfs bij Jordan Peterson) waar mannen dieper over hun gevoelens en emoties praten. Ik ben van mening dat de therapeutisering in onze maatschappij - los van deze gender issues - een gevaar met zich meedraagt omdat openheid en een bekentenissendrift de norm zijn. Er wordt te weinig gesproken over de consequenties als zelfreflectie steeds moet geschieden ten overstaan van een publiek en vanuit de spelregels van machtige instituties als de geestelijke gezondheidszorg.

Sunny bergman doet mij ergens denken aan een meisje in de kleuterleeftijd die de jongens in haar klas irritant vindt. Maar verder zijn er geen biologische verschillen tussen mannen en vrouwen en water is eigenlijk droog.

Verder vind ik deze docu ook lastig te waarderen. Desalniettemin doe ik het toch vanwege het promoten van geestelijke kindermishandeling op IJsland. Ik begrijp dat er jongens zijn die het leuk vinden om nagels te lakken en handen te masseren, maar zij zijn de uitzondering en niet de norm. Met deze uitzonderingen moet je natuurlijk rekening houden maar op IJsland wordt dit doodleuk en zonder enige schaamte opgedrongen aan alle jongens die daar op school zitten. Wat natuurlijk schandalig is.

avatar van Ste*
Sunny is vrij vervelend en haar documentaires ook wel enigszins, maar heel slecht zijn ze niet allemaal, en sommigen laten je nog wel eventjes nadenken over het onderwerp. Deze daarentegen was denk ik de zwakste die ze tot nu toe heeft gemaakt. Het blijft als los zand aan elkaar hangen, het niveau is érg laag (zoals met die mannen-en vrouwenhersenen en testosterongehalte, wat hebben we daar nu werkelijk van opgestoken, zoiets kun je een stuk interessanter uitwerken). Het had ook al gescheeld als ze bijvoorbeeld meer wereldwijd naar verschillende culturen had gekeken en had erkend dat mannelijkheid niet per se overal hetzelfde betekent.

Niets boeiends gehoord. Had inmiddels, na haar jaren ervaring, toch wel iets beters van haar verwacht.

avatar van N00dles
Nogal veel los zand. Er zit wel een rode lijn in maar tegelijkertijd zit ik te kijken naar een hoop selectieve snippets van interviews, zogenaamd in een poging om 'te onderzoeken' hoe men mannelijkheid ziet' maar in feite een soort van pedant toontje dat er 'iets moet veranderen in de manier waarop mannelijk gedrag maatschappelijk wordt aangeleerd'.

Daarnaast is Sunny een nogal vervelend persoon diemet haar maatschappijkritische onderwerpen meent iets scheefs te moeten rechttrekken, maar ik heb sterk het idee dat dit 'probleem' ten behoeve van de docu erg uitvergroot wordt, terwijl het in de dagelijkse praktijk wel meevalt met de problemen die mannen ervaren. Uitzonderingen zijn misschien bepaalde beroepsgebieden (denk de voetbalwereld, de zakenwereld en het bankwezen).

Dat voorbeeld van gendercompensatie in het IJslandse onderwijs vond ik erg slecht. Het concept lijkt er automatisch van uit te gaan dat nagellakken en met poppen spelen iets typisch vrouwelijks is, en 'assertief gedrag' iets typisch mannelijks, wat op zich al een gesocialiseerde manier van denken is. Juist door dit soort ideeën als zwart-wit te presenteren (en het 'andere' geslacht hier les in te geven) hou je dit soort maatschappelijke ideeën ook in stand.
Het uitgangspunt zou moeten zijn dat iedereen een INDIVIDU is, sommige met vrouwelijkere eigenschappen (whatever that may be) en sommige met mannelijke eigenschappen. Aan ieder kind/mens de ruimte bieden om haar eigen identiteit te ontdekken.

Op zich een interessant thema om over na te denken, maar deze documentaire weet niet echt tot een kern te komen, laat staan een afgerond geheel te laten zien.

avatar van mjk87
Bergman maakt een documentaire van een probleem dat in mijn omgeving totaal geen probleem is; althans, ik heb nog nooit een man gehoord te zeggen dat hij niet weet wat zijn plek in de huidige maatschappij is.
Typische documentaire van haar verder met die shots en interviews op straat. Visueel niet mooi en Bergman heeft een vervelend zeurderig stemmetje, net als bijvoorbeeld Bert Maalderink. Dan zie ik liever die filmpjes van Frans Bromet. Inhoudelijk af en toe wel interessant, zeker rond dat gedoe met testosteron en hoe sommigen zich ongemakkelijk voelen als zij een lage waarde blijken te hebben. Maar het ding blijft als geheel een beetje pseudo-wetenschappelijk waardoor interessante kansen voor open doel gewoon niet erin gekopt worden. Ook als die man van haar blijkbaar zich geneert als hij de was ophangt, dat is best interessant maar ze doet er weinig mee. Niet op persoonlijk vlak jegens hem, maar ook niet op breder vlak of meer mannen dit hebben (er zijn best interessante onderzoeken). Het is mij echter volstrekt onbekend dat er blijkbaar mannen dat vervelend vinden. 1,5*.

Interessant thema + ontzettend slechte documentaire maker, levert weer een wanstaltige puinhoop op die vooral interessant is om te kijken als ramptoerist, onder het motto 'zo slecht dat het bijna grappig is'.