The Spy Who Fell to Earth (2019)

Verenigd Koninkrijk
Documentaire

geregisseerd door Tom Meadmore

Deze documentaire onderzoekt het leven en de mysterieuze dood van Ashraf Marwan, een Egyptische miljardair en Israëlische spion. Niet alleen de dood, maar ook het leven van Ashraf Marwan (1944-2007) is nog steeds met veel raadsels omgeven. Zowel Egypte als de Israëlische geheime dienst Mossad claimen hem als een held en een patriot, terwijl hij in de jaren zeventig lange tijd beide partijen tegen elkaar uitspeelde. Dit escaleerde in oktober 1973 in de bloedige Yom Kipoer-oorlog, waarna de landen een vrede sloten die decennia lang standhield.

Matig.

Nochthans is het bronmateriaal wel mysterieus. Jammer genoeg leken de geïnterviewden daar een beetje aan te twijfelen. Geen idee of het misschien iets cultureels is, of het ligt aan het feit dat ze niet hun moedertaal spreken, maar het overenthusiasme is vooral vermoeiend.

Zeker omdat deze docu niet veel extra biedt buiten de 90 minuten aan interviews. Pratende hoofden die maar vertellen en vertellen, maar ze weten het mysterieuze van het verhaal niet echt over te brengen. De laatste 10 minuten wordt het misschien net wat interessant, maar dan was de rek er al een beetje uit.

Vast leuker voor mensen die wat meer hebben met het onderwerp, maar ik vond het niet geweldig. Had uiteindelijk voor het gevoel dat de mensen in de docu er veel meer plezier aan beleefden, en 90 minuten zitten kijken hoe anderen zich amuseren is nu eenmaal niet zo geweldig leuk.