Closed District (2005)

België
Documentaire

geregisseerd door Pierre-Yves Vandeweerd

In 1996 verbleef regisseur Vandeweerd in het dorp Mankien in Zuid-Soedan om de oorlog te filmen. In die tijd dacht hij dat het maken van een film over een door conflicten geteisterde regio een daad van toewijding was. Eenmaal ter plaatse verscheen de realiteit anders dan hij zich had voorgesteld. De oorlog die werd uitgevochten, was niet alleen een strijd tussen een onderdrukkende regering en onderdrukte minderheden, maar vooral een latent conflict dat werd beheerst door economische belangen en macht. “Closed District” is niet enkel een film over de oorlog in Zuid-Soedan; de documentaire gaat ook over oorlog in het algemeen, over dood en leed die er vaak uit voortvloeien.