The Trial of Ratko Mladic (2018)

Verenigd Koninkrijk
Documentaire

geregisseerd door Robert Miller en Henry Singer

Twintig jaar na het meest bloedige conflict in Europa sinds de Tweede Wereldoorlog, start in Den Haag het proces tegen de notoire oorlogsmisdadiger Ratko Mladić. Filmmakers Rob Miller en Henry Singer volgen de rechtszaak vijf jaar lang van dichtbij. Ze leggen vast hoe de verdediging rotsvast gelooft in de onschuld van hun cliënt en er alles aan doet om deze te bewijzen.

avatar van Lovelyboy
Vrij droge maar daarom niet minder boeiende documentaire waarin zowel de verdediging als de aanklager ruim aan het woord komen met de nodige achtergronden aan oude archiefbeelden wat er allemaal gebeurd is mid jaren '90.

Ik verbaas me dan toch over het feit dat dit nog niet eens zolang geleden is maar toch al weer redelijk vergeten. Even roepen de archiefbeelden de BBC serie Warriors bij me op en andermaal zijn de gruwelen en het schokkende wat daar gebeurt is niet van de lucht. Minstens 100 jaar is de Balkan al een kruitvat met het ontstaan van de 1ste wereldoorlog, onderling aangerichte verschrikkingen in de 2de die zogezegd de sluimerende haat was die uitmondde in de burgeroorlog zelf. De haat daar onderling is immens, en de vooraf geprogrammeerde vooroordelen legio.Wonderbaarlijk wil niemand praten over wat er op sommige plekken gebeurt is, maar die Mladic wordt wel vereerd als held. Zo ook zeer bedenkelijk hoe de 'verdediging' hem lachend tegenover de telefoon aanspreekt met 'generaal', en dat terwijl de man lang gepensioneerd is. Ongeacht of de man nu schuldig is of niet, een weerzinwekkend soort verering die de man hoog boven iedereen en dus ook verdenkingen op een sokkel plaats. Bizar, en voor mij onbegrijpelijk.

Al met al een interessante kijk op het werk wat er door het tribunaal in Den Haag werd verricht, vaak onderbelicht, en niet te vergeten de beelden van de massagraven die blootgelegd werden. Een dochter die naast het geraamte van haar vader, die ze voor het eerst in 22 jaar ziet, neerknielt, en vervolgens de massabegrafenis van alle lichamen die op een soort processie lijkt. Daar wordt ik wel even stil van en krijg ik kippenvel van.

Goede documentaire, eerlijk, schokkend, direct.

Uitgebreide documentaire over de etnische conflicten van de jaren 90 in de Balkan en het proces van meer dan anderhalf jaar rond de Servische generaal Ratko Mladic.
Interessant hoe de zaak nog eens uit de doeken wordt gedaan over het uitroeien van de niet-Servische bevolking in Bosnië en de haat die onder verschillende etnische groepen uit het vroegere Joegoslavië is blijven sluimeren sinds de bloedige verdeeldheid tijdens WO II.
Getuigenissen, archiefbeelden op een kundige manier gemonteerd, met zowel aanklagers als de verdediging aan zet, maken de documentaire samen met de uitlegteksten erg levendig.
Enkele gruwelbeelden waarvan ik er zeker ééntje zal blijven onthouden (de dochter die, na 22 jaar, naast het ontbonden lijk van haar vader nog de kracht heeft om toelichting te vragen over de doodsoorzaak en naar de gaten in zijn kledij.)
Een verschrikkelijk historische gebeuren waarvan ge denkt, zoiets gebeurt nooit meer. Helaas. Ik ken een monument waarop geschreven staat "Nooit meer oorlog". Het staat er al 100 jaar...
Toch weinig kijkers voor dergelijke film.