Tabi no Owari Sekai no Hajimari (2019)

Alternatieve titel: To the Ends of the Earth

Japan / Oezbekistan / Qatar

geregisseerd door Kiyoshi Kurosawa
met Ryo Kase, Shôta Sometani en Atsuko Maeda

De jonge Japanse Yoko trekt met haar crew naar Oezbekistan om er een nieuwe aflevering van haar reisprogramma te filmen. Yoko is erg in zichzelf gekeerd en behoedzaam, in tegenstelling tot haar generatiegenoten. De culturele en persoonlijke ervaringen die Yoko in het buitenland opdoet zullen haar persoonlijkheid en haar kijk op het leven grondig veranderen.

Nogal matig.

Kurosawa's werk schiet de laatste jaren alle kanten uit, maar wat hij ook doet, hij weet het nog maar zelden echt interessant te maken. Nochthans leek dit op papier niet eens zo heel slecht. De link tussen Japan en Oezbekistan is niet bepaald bekend terrein, dus was ik wel benieuwd. Anderzijds was Seventh Code wel Kurosawa's minste van de laatste 10 jaar, dus ik had misschien beter moeten weten.

Deze film brengt jammer genoeg exact wat je ervan verwacht. Een Japanse cameraploeg in Oezbekistan, dat is materiaal voor culture shocks en wat xenofobie, waarbij de film eigenlijk maar bitter weinig weet toe te voegen aan films met een soortgelijk thema. En dan zijn 120 minuten toch wat te lang, zeker wanneer er verder ook niet écht een rode draad inzit.

En wanneer de film dat eindelijk z'n punt maakt, komt er nog een vreemde dramatische kronkel bij die al helemaal misplaatst aanvoelt. Gelukkig zijn er hier en daar nog wel wat afzonderlijke scenes die het niveau een beetje opkrikken (zoals de finale), maar dat is niet genoeg om er een echt goeie film van te maken. Ach ja, hopelijk heeft hij dit dan ook weer uit z'n systeem.