Die Reise nach Lyon (1981)

Alternatieve titels: Blind Spot | Le Voyage à Lyon

West-Duitsland

geregisseerd door Claudia von Alemann
met Rebecca Pauly, Denise Péron en Jean Badin

Elisabeth is getrouwd met een Duitser en heeft een jonge dochter. Ze laat haar man en kind in de steek om het pad van vrouwenrechtenactivist Flora Tristan te volgen. De jonge, Franse historicus neemt de trein naar Lyon, waar de vroege socialist het jaar voor haar dood doorbracht met het proberen een arbeidersvakbond te creëren. Tienduizend van hen zouden zich later bij haar begrafenisstoet voegen. Elisabeth dwaalt door de straten en zijwegen en gebruikt een dictafoon om de geluiden van de stad op te nemen. Haar doel is om een gevoelsherinnering van Tristans leven te reconstrueren.