Bulbul Can Sing (2018)

India

geregisseerd door Rima Das
met Pakija Begam, Arnali Das en Manabendra Das

Bulbul is een tienermeisje dat ondanks haar naam (nachtegaal) niet sterk is in zingen. Ze vermaakt zich met haar vriendin Bonny in hun dorp in India. Ze ravotten, worden verliefd en botsen met de mannelijke cultuur die overheerst in hun omgeving.

avatar van hvdriel
De film geeft een inkijkje in het dagelijkse leven van twee meiden op het platteland in India. Ze vermaken zich met jongens, ravotten, helpen in de huishouding en gaan naar school, zoals het overal op de wereld wel zal gebeuren, zij het dat in India op het platteland het patriarchaat dominant is en onvermijdelijk komen zij hiermee laat in de film in conflict.

Eerlijk gezegd zat ik erbij en keek ik ernaar, naar het gekibbel en gebabbel en gelach en geravot zonder dat dit alles me beroerde. Na afloop drong 1 typering zich bij me op: ik heb gekeken naar een film van een Indiase Eric Rohmer, de Franse filmmaker die zovele films heeft gemaakt over babbelende meisjes en waarvan sommige je volstrekt koud lieten en andere hartverwarmend waren.

Mogelijk dat anderen deze film hartverwarmend zullen vinden.

Vanaf 2 januari 2020 in de bioscoop (MOOOV Film Distribution)

avatar van mrklm
Tenminste, dat zegt ze zelf. Wat we horen van haar zang is niet indrukwekkend en datzelfde geldt voor deze film, die weliswaar een aardig kijkje geeft in de cultuur in een Indisch plattelandsdorpje. De belangrijkste conclusie lijkt te zijn dat tieners hier dezelfde onzekerheden en verlangens hebben als anders tieners. Niet echt verrassend, maar wat dit drama vooral de das om doet is het gebrek aan tempo en de vele amateuristische vertolkingen die de indruk wekken dat hier de plaatselijke toneelgroep voor het eerst aan improviserend toneel doet.