Abolição (1988)

Brazilië
Documentaire

geregisseerd door Zózimo Bulbul
met Camila Amado, Benedita da Silva en Abdias do Nascimento

In 1988, honderd jaar na afschaffing van de slavernij in Brazilië, maakte Zózimo Bulbul deze documentaire, een historische analyse van rassenkwesties in zijn land. Hij deed dat niet alleen aan de hand van diepgravend archiefonderzoek, maar ook via interviews met sleutelfiguren die betrokken waren bij het behoud van de zwarte cultuur. Ook brengt hij het verleden tot leven, zoals de symbolische ondertekening van het verdrag waarmee de slavernij werd afgeschaft door prinses Isabel, waarmee vooral een politieke reputatie gered moest worden.