Lotte am Bauhaus (2019)

Duitsland
Drama / Historisch

geregisseerd door Gregor Schnitzler
met Alicia von Rittberg, Noah Saavedra en Jörg Hartmann

Het verhaal speelt zich af in Weimar, in 1921. Hoewel haar vader graag zou hebben dat ze huisvrouw wordt en trouwt met een man die het familiebedrijf kan overnemen, besluit de artistieke Lotte Brendel zich aan te sluiten bij een groep kunstenaars. Haar familie is daar helemaal niet gelukkig mee.

Best aardig voor een televisiefilm. Al is het een beetje 'vol': de geschiedenis van Bauhaus met de soms discutabele beslissingen van Walter Gropius verweven met de liefdesrelatie van een jonge ontwerpster met één van haar klasgenoten. Tel daarbij op het opkomende fascisme, Jodenhaat, vooroordelen over de 'communistische en zedeloze school', waar het vooruitstrevende beleid ophield bij de onderwijsmethoden en niet te vinden was in de opvatting dat de vrouwen in Bauhaus zich alleen nuttig konden maken achter het weefgetouw.

Het verhaal is losjes gebaseerd op het leven van Alma Siedhoff-Buscher, die echter niet naar Israël is vertrokken zoals de film suggereert, maar tijdens de oorlog in Duitsland is omgekomen. Wat ik niet wist was dat veel 'Bauhäusler' dat wel gedaan hebben en hebben meegebouwd aan 'de witte stad' in Tel Aviv, waardoor in die stad de meeste aan Bauhaus en het modernisme verwante huizen ter wereld zijn gebouwd, welke op de UNESCO-erfgoedlijst zijn geplaatst..

Opvallend is dat er vorig jaar ook een zesdelige televisieserie is uitgebracht met ongeveer het zelfde verhaal, genaamd 'Die Neue Zeit'. Heeft ook te maken met het feit dat in 2019 werd herdacht dat Bauhaus honderd jaar geleden werd opgericht.