Kurnaz - Fünf Jahre Leben (2013)

Alternatieve titels: Five Years | Fünf Jahre

Duitsland / Frankrijk

geregisseerd door Stefan Schaller
met Sascha Alexander Gersak, Ben Miles en Marc Hodapp

Het levensverhaal van Murat Kurnaz, een jongeman van Turkse afkomst uit het Duitse Bremen. Hij is 19 jaar oud als hij wordt gearresteerd en gemarteld in een cel van zes vierkante meter in het Amerikaanse detentiecentrum van Guantanamo Bay. Geen uitleg waarom. Geen bewijs. Geen onderzoek. Hoe hij in die situatie belandde, blijft een mysterie. Murat is de hoofdpersoon binnen een verhaal dat laat zien hoe het systeem binnen Guantanamo Bay werkt. Een systeem dat overkomt als de overtreffende trap van absurdisme.

En dan sta je ineens tegenover Murat Kurnaz. Het was de indrukwekkende verrassing die het iffr vandaag in petto had. En dat maakt wel even indruk als je net negentig minuten naar zijn levensverhaal hebt gekeken. het was zonder twijfel het langste iffr applaus dat ik in zes jaar heb gehoord. Dan de film zelf. Die is eerlijk is eerlijk minder bijzonder. Gersak en Miles doen het aardig als respectievelijk Kurnaz en zijn verhoorder, maar uitblinken doen ze ook nu weer niet. Daar komt nog eens bij dat de film wel erg eendimensionaal is. het maakt de ontberingen die Kurnaz heeft doorgemaakt in Guantanamo volkomen duidelijk maar filmisch is het allemaal redelijk vlak en saai.

avatar van Decec
Poster klopt niet...
Titel moet zijn
Kurnaz - Fünf Jahre Leben

Fünf Jahre is de Alternatieve titel.

Toe maar. Volgens mij zijn er veel mensen geïmponeerd door de aanwezigheid van Murat Kurnaz want een 4,40 gemiddeld en de nummer 1 in de publieksprijs. Dat gaat natuurlijk helemaal nergens over.

Uitstekende film over de jaren gevangenschap van Murat Kurnaz in Guantanamo Bay , er zal ook wel veel gebeuren aan de kant van de extremisten maar dat wil niet zeggen dat de VS hier ook mee moet doen. De martelingen zijn extreem en mens onterend .

Ook erg was het dat hij zijn enige vriend de hagedis moest doden...

avatar van karilem
ik vond het verhaal niet goed verteld en ook niet boeiend.

avatar van Mr Thee
Mij viel de film absoluut niet tegen. Deze docu Uyghurs: Prisoners of the Absurd (2014) brengt het bizarre van Guantanamo nog wat dichterbij.

Het waargebeurd verhaal over Murat Kurnaz schokkend in beeld gebracht.
Dat na 9/11 en met de vergeldingsdrang die er heerste, onschuldigen in Guantanamo Bay zouden belanden kon wel vermoed worden en dat de ondervragings- en behandelingstechnieken van de US op menselijk vlak niet altijd exemplair zouden zijn, evenzeer.
Film brengt een indringende schets van de leefomstandigheden in dit kamp met goede vertolkingen. Vooral Ben Miles als de cynische ondervrager is geknipt voor zijn rol.

avatar van james_cameron
Het waargebeurde verhaal van Murat Kurnaz, die om volstrekt onduidelijke redenen vijf jaar in gevangenschap heeft doorgebracht in Guantánamo Bay, is schrijnend en aangrijpend, maar deze film weet dit slechts ten dele over te brengen. Eén en ander zit wellicht iets te onderhoudend en vlot in elkaar, waardoor de film weliswaar makkelijk wegkijkt maar niet de benodigde indruk weet te maken. Niettemin uitstekend geregisseerd en vakkundig in beeld gebracht, met een prima hoofdrol van Sascha Alexander Gersak, die vooral met baard veel wegheeft van Tom Hardy.