A Noite Amarela (2019)

Brazilië
Horror

geregisseerd door Ramon Porto Mota
met Ana Rita Gurgel, Caio Richard en Clara de Oliveira

Een groepje tieners arriveert voor een korte vakantie op een eiland, een plek waar verder nauwelijks andere zielen lijken te leven en waar het bijna altijd donker is. Ze praten, drinken, zwerven buiten over het strand en hebben steeds verontrustende visioenen. Het zijn herinneringen aan een toekomstige droom, zegt iemand. Hun portretten op een telefoon lijken aangetast door zuur.

avatar van niethie
Tijdens festivals heb ik altijd wel één film die deels langs mee heen gaat, en dit jaar was dat duidelijk deze. Wanneer zoiets gebeurd hoeft het niet altijd aan de film of een gebrek aan kwaliteit te liggen, en ook niet altijd aan het verwachtingspatroon, al was dat met termen als ''spirituele slasher'' hierbij wel wat lastig, Maar een mens droomt wel eens weg of heeft moeite zijn aandacht erbij te houden. Het gekke is dan dat je achteraf, wanneer je beelden probeert terug te halen, altijd een vertekend, licht chaotisch geheel in je hoofd krijgt. Een andere verklaring voor dit extreem lage gemiddelde kan ik me niet bedenken. Want, zo waardeloos was dit toch niet lieve IFFR vriendjes? Ik herinner me vooral een film die erg op sfeer drijft en soms aardig duister uit de hoek kwam. De quasi anarchistische meiden waren wat irritant en het plot is vooral gebakken lucht, maar ik vond het geen vervelende zit. Met zelfs een klein hoogtepuntje op die parking, waar ze elkaar met hun botsende muziekgenres probeerde te overstemmen. Kan iemand het me misschien in het kort wat toelichten, het laat me niet los. starbright boy?