Ge Wo Yi Ge Jia (1991)

Alternatieve titel: Give Me a Home

1 stem

Taiwan

geregisseerd door Ming-liang Tsai

Een gezin van immigranten woont in Taiwan, maar heeft het moeilijk om de eindjes aan elkaar te knopen. De vader van het gezin werkt in de bouw, maar ironisch genoeg kan hij zelf geen huis betalen. Toch besluiten ze niet op te geven en doen ze er alles aan een eigen huis te kopen.

Meer obscure Tsai.

Tsai zonder z'n typische stijl is eigenlijk niet veel meer dan simpele maatschappijkritiek. Zo ook deze film, over immigranten die in de bouw werken maar zelf geen huis kunnen betalen. Met dit stukje ironie maakt Tsai een filmpje, maar veel heeft het niet om het lijf, zo weinig zelfs dat het bijna een spoiler is om het te melden.

Het ziet er allemaal erg pover uit, het acteerwerk is ook niet geweldig en veel meer dan z'n originele punt heeft Tsai ook niet te maken. De film kabbelt wat voort, maar zegt eigenlijk bitter weinig. Er zijn vast mensen die dit leuk en/of aangrijpend vinden, maar ik kon er persoonlijk erg weinig mee.

Tsai is een fijn regisseur, maar hij is ook alweer een tijdje het pad kwijt. Deze wat oudere film toont dat hij ook even nodig heeft gehad om op dat pad te geraken. Voer voor de Tsai completisten of mensen die écht graag sociale dramas zien, maar voor mij blijft het bij deze éne keer.