Gong Fu Lian Meng (2018)

Hongkong
Actie / Komedie

geregisseerd door Jeffrey Lau
met Ashin, Kwok-Kwan Chan en Jay Chou

Fei Ying Xiong is een introverte striptekenaar. Hij is al jarenlang verliefd op een collega, maar durft haar niet uit te vragen. Gefrustreerd roept hij de hulp in van China's grootste martial arts meesters, tot zijn verbazing komt zijn wens ook daadwerkelijk uit. De enige manier voor de vier om terug naar hun eigen realiteit te gaan is door Fei Ying Xiong uit de nood te helpen.

Jeffrey Lau is er weer.

Hij lijkt z'n oude ritme weer gevonden te hebben. Hij is iets ouder geworden uiteraard, dus meerdere films per jaar zit er waarschijnlijk niet meer in, maar dit is toch alweer z'n derde op drie jaar tijd. Moet zeggen dat ik het niet erg vind, dit soort films kunnen er altijd wel in.

Een parodie op Grandmasters, met 4 befaamde martial arts meesters die naar het heden reizen om daar een jongen uit de nood te helpen. Wie dus geen genoeg kan krijgen van Wong Fei Hung en consoorten heeft weer wat om te kijken, al ligt de focus duidelijk meer op comedy dan op actie, maar de martial arts die erin zit is zeker niet verkeerd.

Bij momenten erg grappig, al is de film verder wel erg losjes en niet bepaald strak afgewerkt, maar ook dat is typisch voor het werk van Lau. Het blijft uiteraard een bandwerkregisseur en de HK machine is de laatste jaren toch ook niet zo geolied meer, maar vermakelijke filmpjes maken zijn ze nog niet verleerd.

Wel aangewezen om wat vertrouwd te zijn met de HK sterren en de (semi-)historische figuren en films van weleer, anders zijn er redelijk veel verwijzingen die compleet langs je heen gaan vrees ik.