Ferrari 312B: Where the Revolution Begins (2017)

Alternatieve titel: Ferrari 312B

Italië
Documentaire / Historisch

geregisseerd door Andrea Marini
met Niki Lauda, Jackie Stewart en Jacky Ickx

Kan één auto alleen een revolutie veroorzaken? Als we het over Formule 1 en Ferrari hebben, dan kan het antwoord enkel ja zijn. En de auto is de Ferrari 312B. 1970 was het jaar dat Mauro Forghieri, Ferrari’s hoofdingenieur en ontwerper, besloot om een nieuwe auto met een krachtige revolutionaire motor op het circuit te lanceren, het legendarische horizontaal tegenovergestelde V12 model van de Ferrari 312B. De eerste ‘platte’ motor in de geschiedenis van het racen, van origine ontworpen voor een Amerikaanse luchtvaartfabriek ‘om op de vleugel van een vliegtuig gemonteerd te worden’. Dit is hoe de Ferrari 312B is ontstaan, die zijn debuut maakte in 1970 en coureurs Jacky Ickx en Clay Regazzoni in de gelegenheid stelde om vier Grand Prix te winnen en tot het einde mee te dingen naar de wereldtitel.